۲۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۲
کد خبر: ۴۶۲۴۱۱

شور حسینی در خوزستان همزمان با ایام اربعین حسینی

شور حسینی در خوزستان با فرا رسیدن اربعین و خدمت رسانی نهادهای دولتی و مردمی به اوج خود رسیده است و در این میان همدلی مردم و مسؤولان استانی برای خدمت رسانی بهتر و متناسب با شأن زوار حسینی در رأس دغدغه های آنها قرار دارد.
پیاده روی اربعین  اربعین حسینی پرچم بدوشان اربعین حسینی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اهواز، با توجه به در پیش بودن اربعین حسنی و با همکاری ستاد عتبات عالیات استان در بازدید از مواکب حسینی در مسیر اهواز ـ چذابه در گفت وگو با موکب داران، زوار و مسؤولان به دغدغه های آنها در برگزاری هر چه بهتر این راهپیمایی عظیم واقف شدیم.

از یک طرف تکاپوی زوار در رسانیدن خود به مرزها و از سوی دیگر ترافیک در مسیرهای مرزی استان و دغدغه های مسؤولان استانی و موکب داران در خدمت رسانی را شاهد هستیم.

با توجه به این که تدابیر لازم برای ارائه خدمات به زوار حسینی در مرزهای شلمچه و چذابه اندیشیده شده است اما موکب داران میان راهی از عدم حمایت های مسؤولان و دریغ بودن از کمترین حمایت ها گله مند هستند. در همین رابطه حسین سواری، یکی از موکب داران مسیر چذابه با اشاره به سابقه 37 ساله تأسیس موکب ساقی عطاش کربلا، ابراز داشت: خدمات صورت گرفته در این موکب از قبیل پخت غذا، چای، قهوه و تهیه وسایل استراحت زوار با هزینه شخصی و در برخی موارد با کمک خیران تهیه می شود.

این موکب دار با بیان این که همه کمک های مردمی در اختیار مواکب در مرز شلمچه و چذابه قرار می گیرد از بی توجهی ها و تبعیض ها گله کرده و خاطرنشان کرد: در این موکب زنان همراه با مردان به خدمت رسانی برای زوار اباعبدالله مشغول هستند و با توجه به ارائه خدمات از سوی مواکب میان راهی اما هیچگونه اعتنایی از سوی مسؤولان صورت نمی گیرد.

در همین رابطه چهارمحالی، معاون فرهنگی و روابط عمومی ستاد عتبات عالیات استان با اشاره به این که 130 موکب در مسیر اهواز ـ چذابه قرار دارند، افزود: کمیته مشارکت های مردمی استان چای، خرما و قهوه را برای موکب داران میان راهی تهیه و در اختیار آنها قرار داده است.

در ادامه بازید از مواکب و خدمات ارائه شده به سوسنگرد وارد می شویم که در آنجا به همت فنی و حرفه ای شهرستان، ایستگاه صلواتی تعمیر خودروهای زوار حسینی و تهیه نان با همکاری زنان غیور برای مواکب صورت می گیرد که بنا به گفته عبدالنبی مرعی، معاون فنی و حرفه ای سوسنگرد روزانه 5 هزار قرص نان به همت 150 بانوی شهرستان و در دو نوبت صبح و بعد از ظهر تهیه و در میان موکب داران توزیع می شود.

در این باره ام مهدی یکی از بانوانی که در تهیه نان حضور دارند در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا، انگیزه خود را خدمت رسانی به زوار حسینی برشمرد و افزود: پس از آگاهی از این که به تعدادی بانو جهت پخت نان نیاز است، درخواست همکاری داده و هم اکنون 10 روز است که در کنار سایر بانوان به پخت نان برای مواکب مشغول هستم.

در این باره حجت الاسلام موسوی، مسؤول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان با اشاره به حضور فعال مردم سوسنگرد در زمینه های خدمت رسانی به زوار و بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت: خانه های مردم خوزستان به عنوان موکبی بزرگ از زوار حسینی پذیرایی می کند و در همین راستا مردم سوسنگرد و سایر شهرهای مرزی نان مواکب را با آرد اهدائی خیران و در برخی موارد هزینه های شخصی می پزند و هم اکنون در دو نوبت صبح و بعد از ظهر به همت بانوان شهرستان نان های تهیه شده پس از بسته بندی به مواکب ارسال می شود.

مسؤول ستاد بازسازی عتبات عالیات خوزستان به مدیریت ۱۱ موکب از سوی خواهران اشاره و ابراز داشت: بانوان حاضر بدون هیچ چشمداشتی و تنها برای خدمت به زوار حسینی حضور دارند که متأسفانه تاکنون هیچ مسؤولی از این بانوان بازدید و تشکر نکرده است و بنده به نوبه خودم از مردم سوسنگرد به ویژه بانوان حاضر در این امر خیر کمال قدردانی و تشکر را دارم.

در ادامه حرکت به سوی چذابه و در فاصله  20 کیلومتری مرز چذابه در گفت وگو با رضا جودکی یکی از پرسنل اورژانس مستقر در مسیر چذابه  درباره وضعیت سلامتی زوار و خدمات پزشکی صورت گرفته، ابراز داشت: تاکنون مورد حادی مشاهده نشده است و بسیاری از مراجعات صورت گرفته بیشتر ناشی از خستگی است که در کمترین زمان ممکن اقدامات لازم انجام صورت گرفت و امکانات دارویی و خدمات پزشکی موجود در مرزها با جمعیت زوار همخوانی دارد.

اما در این میان با توجه به اطلاع رسانی های صورت گرفته مبنی بر تردد اتباع بیگانه از مرز شلمچه، شاهد حضور تعداد زیادی از آنها در مسیر منتهی الیه به سمت چذابه و خود چذابه بودیم؛ چنان که فروشندگان البسه و صرّافان نیز حضور و به کاسبی خود مشغول بودند.

متأسفانه در طول مسیر چذابه به ویژه در کنار مواکب شاهد عدم جمع آوری ظروف یک بار مصرف از سوی دستگاه های متولی امر بودیم که در حقیقت منظره ای ناپسند را نشان می دهد و در گفت وگو با یکی از موکب داران وی به این نکته اشاره و از عدم جمع آوری زباله ها گلایه و آنها را سبب شیوع بیماری، حضور حیوانات مو‌ذی و انزجار خاطر زوار بیان کرد.

ایوب برانی، از دیگر موکب داران میان راهی با بیان این که موکب «عقیله العرب» از اول ماه صفر برپا و سه وعده غذا در اختیار زوار قرار می گیرد، افزود: این خدمت رسانی تا 5 روز پس از اربعین حسینی ادامه دارد و معضلات عمده ای از جمله عدم آب رسانی، وضعیت نامناسب سرویس های بهداشتی، امنیت نامناسب و عدم همکاری شهرداری در جمع آوری زباله را شاهد هستیم که در این باره موکب داران بصورت خودجوش به جمع آوری زباله ها می پردازند.

در هنگام رسیدن به مرز چذابه با پارکینگ خودروهایی مواجه شدیم که زائران آنها را رها و به دیدار معشوق خود رفته بودند اما نکته جالب اینجاست که هزینه هر شب نگهداری آنها در این پارکینگ 5 هزار تومان برای هر زائر صاحب خودرو است.

در مرز چذابه به همت مردم خدمات متنوعی صورت می گیرد حتی جوانان کم سن و سالی که به ماساژ دادن زوار حسینی می پردازند، در این باره صادق بوعذار با اشاره به این که به مدت 20 روز در چذابه حضور دارد، خاطرنشان کرد: از آنجا که مردم انواع خدمات را انجام می دهند بنده به همراه دوستان ماساژ دادن زوار حسینی را انتخاب تا زائران با خیالی راحت و بدون هیچگونه خستگی مسیر را بپیمایند.

بوعذار با بیان این که آرزوی حضور در کربلا را دارد، افزود: امیدوارم با این کارها دین خود را به سالار شهیدان ادا نمایم و از زوار دعاگویی را خواهشمندم.

همچنین کریم رضایی، صاحب موکب «کفیل القطعین» با اشاره به این که موکب از اول ماه صفر در چذابه احداث شده است، گفت: خدمت رسانی به زوار در راستای خدمت به امام حسین(ع) و اراده ای مردمی است و از این لحاظ انتظاری از دولتمردان برای ارائه خدمات نیست؛ هر چند که آب رسانی، تهیه یخ و ایجاد امنیت برای مواکب از سوی سازمان های دولتی صورت گرفته است.

به هنگام حضور در مرز چذابه با جمعیت فراوان مشتاق حسینی که قصد عزیمت به کربلا را داشتند، مواجه شدیم هر چند که بسیاری از آنها بدون ویزا و به امید لغو ویزا باقی مانده اند که در این باره ناصر حویزاوی، مدیر حج و زیارت خوزستان، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با اشاره به ضرورت داشتن ویزا خاطرنشان کرد: اعتبار ویزاهای صادر شده تا ۳۰ آبان ماه است و پیگیری ها برای تمدید آن تا پس از تاریخ مذکور ادامه دارد و این سازمان نیز صدور ویزا، برپایی نمایشگاه شهدای منا، کنترل همه ویزاها در صورت بروز هر گونه اشکال را عهده دار است.

مدیر حج و زیارت خوزستان به برپایی ۳ موکب شهدای منا در سه نقطه مرزی اشاره و خاطرنشان کرد: در این مواکب اسکان، تغذیه، خدمات نقل و راهنمایی زوار صورت می گیرد.

همچنین در این بازدید در گفت وگو با زائران به اشتیاق آنها برای حضور در اربعین و تحمل سختی ها آگاه شدیم و در این باره حسین محمدی، زائر کاشانی با اشاره به این که برای نخستین بار قصد عزیمت به کربلا را دارد، خاطرنشان کرد: موکب داران خدمات خوبی به زوار ارئه داده اند و در این باره یقینا حضور زوار و خدمت رسانی موکب داران منوط به طلبیده شدن از سوی امام حسین(ع) است.

عادل نوری دیگر زائر حاضر در مرز چذابه با اشاره به این که برای پنجمین بار عازم کربلا است، خاطرنشان کرد: این توفیق از سوی امام حسین(ع) صورت گرفته و ان شاالله دنباله رو مسیر حسینی باشیم و خدمت رسانی مواکب و امکنات رفاهی در سال جاری نسبت به سال های گذشته بسیار بهتر شده است و چنین حضور پرشوری قطعا سبب ترس دشمنان و جلوگیری از هر گونه اقدام تروریستی خواهد بود.

اما پس از این بازدید به نتایجی از جمله  شور حسینی در خوزستان، افتخار به خادم الحسین بودن، وحدت و یکدلی مسؤولان و مردم خوزستان، ناکافی بودن خدمات ارائه شده از سوی دستگاه های استانی و ضرورت اختصاص بودجه کشوری برای اربعین، نیازهای اساسی و اولیه مواکب در ارائه خدمات به زوار، عدم کمک دستگاه ها و نهادهای دولتی به مواکب میان راهی، صرف برپایی مواکب از سوی برخی نهادهای دولتی، ضرورت مردمی ماندن حرکت اربعین حسینی، توجه بیشتر مسؤولان و نهادهای دولتی در خدمت رسانی به زوار و مواکب میان راهی، پایان بخشی به بحث ویزا و ضرورت ارائه خدمات تا بعد از اربعین حسینی واقف شدم./۹۴۵۶/504/ب2

ارسال نظرات