۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۶
کد خبر: ۴۶۱۸۲۱
نايب رييس کميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر کاشان:

مهمترين عامل ترويج فرهنگ كتابخواني ايجاد انگيزه و احساس نياز به كتاب است

نايب رييس کميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر کاشان گفت: مهمترين عامل ترويج فرهنگ كتابخواني و مطالعه در جامعه، ايجاد انگيزه و احساس نياز به كتاب و كتابخواني و فراهم شدن رفتاري به نام مطالعه در بين مخاطبان در جامعه است كه براي ايجاد اين احساس نياز و انگيزه، بايد از مرحله آگاهي عبور كرد.
حسين پارسا

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، امير حسين پارسا عصر امروز درنشست شوراي اسلامي شهر كاشان به مناسبت هفته كتاب، نام گذاري يکي از ميادين شهرستان كاشان با عنوان ميدان «كتاب» را بيانگر علاقه ديرينه مردم اين شهرستان دانست.

وي با اشاره به اهتمام مسؤولان شهرستان كاشان براي انتخاب كاشان به عنوان پايتخت کتاب ايران، گفت: براي اينكه شهرستان كاشان از بين 5 شهرستان نامزد پايتخت كتاب به عنوان پايتخت كتاب كشور انتخاب شود نيازمند توجه به زيرساخت ها و دعوت از نويسندگان بومي و محققان حوزه کاشان شناسي هستیم.

پارسا در ادامه يادآور شد: تا زماني که زيرساخت هاي مناسب در برخي از شهرک ها ايجاد نشود و اهتمام ويژه براي راه اندازي سالن هاي مطالعه و کتابخانه سيار براي اوقات فراغت دانش آموزان و اهداي کتاب جهت ترغيب کودکان و نوجوانان به امر مطالعه نشود تحقق انتخاب پايتخت كتاب نيز ميسر نخواهد بود.

نايب رييس كميسيون فرهنگي شوراي شهركاشان در ادامه با اشاره به آمار ارائه شده در رابطه با سرانه مطالعه، گفت: افزايش سرانه مطالعه به يک تحقيق جامعه شناختي نياز دارد و راه علاج تنها ايجاد انگيزه و نياز به مطالعه و برنامه ريزي است.

وي با تأكيد براينكه مطالعه كتاب را بايد ابتدا از خود آغاز كنيم، گفت: براي ترويج و توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه نياز به مدل و الگوسازي است.

پارسا در ادامه حمايت از چاپ و انتشار و اهداي كتاب پرمحتواي «كاشان را بشناسيم» و معرفي مفاخر و انديشمندان و همچنين نام آوران معاصر، توانمندي ها علمي و فرهنگي، طبيعت، صنعت و گردشگري و ميراث فرهنگي و معنوي را از جمله راههاي ترغيب جامعه به مطالعه كتاب اعلام كرد.

پارسا در ادامه با اشاره به اينكه در قرآن 322 بار نام كتابت در 37 صيغه مختلف استفاده شده است، يادآور شد: در قرآن 263 بار لفظ كتاب، كتب و مكتوبات آمده است.

وي ادامه داد: سوره حمد را كه با عنوان فاتحه الكتاب شناخته شده است در ابتداي دومين سوره قرآن از لفظ كتاب استفاده شده است و خداوند متعال در قرآن وصف كتابت را به خود منصوب كرده است ضمن اينكه احاديث مختلفي نيز وجود دارد كه نشانه اهميت كتاب و كتابخواني در سيره ائمه معصومين(س) است به طوريكه كتابخواني و تفكر را در حد يك فريضه براي امت خود مي دانند.

نايب رييس كميسيون فرهنگي شوراي شهركاشان يادآورشد: مهمترين عامل ترويج فرهنگ كتابخواني و مطالعه در جامعه، ايجاد انگيزه و احساس نياز به كتاب و كتابخواني و فراهم شدن رفتاري به نام مطالعه در بين مخاطبان در جامعه است كه براي ايجاد اين احساس نياز و انگيزه بايد از مرحله آگاهي عبور كرد./1307/202/ب2

ارسال نظرات