۱۵ آبان ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۴
کد خبر: ۴۵۹۶۸۵
جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

ممنوعیت پخش اذان در قبله اول مسلمانان/ نفوذ بهائیت در محافل دینی اندونزی

انتخاب گزینه مورد حمایت حزب‌الله به عنوان رییس جمهور لبنان، تاکید مراجع بر خدمت رسانی به زائران اربعین، آغاز موج جدید بازداشت علما در بحرین مهمترین خبرهای هفته گذشته جهان اسلام بود.
جهان اسلام در هفته ای که گذشت

خبرگزاری رسا ـ گروه بین‌الملل: هفته گذشته شاهد تحولات فراوانی در جهان اسلام بودیم که اتهام انصارالله یمن به تلاش برای حمله موشکی به مکه، اقدامات ضد شیعی رژیم آل‌خلیفه در بحرین، طرح به رسمیت شناختن بهائیت در قانون اساسی اندونزی، محکومیت دخالت ترکیه در امور عراق، ممنوعیت پخش اذان از مسجد الاقصی و ... بخشی از مهترین این اخبار است که در بسته خبری «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» به مرور سرخط مهترین اخبار خواهیم پرداخت:

عراق: محکومیت دخالت‌ ترکیه در امور داخلی عراق
در آستانه اربعین حسینی آیت الله سید محمد سعید حکیم یکی از مراجع تقلید نجف اشرف بر ضرورت افزایش صبر و تحمل زائران در ایام اربعین تاکید کرد و خاطرنشان ساخت که "زیارت اربعین یک مراسم جهانی است."
از سوی دیگر آیت الله سید محمد تقی مدرسی از علمای عراق، خواستار توجه بیشتر به غذای روحی کودکان و دورساختن آنان از افکار و فرهنگهای منفی شد و اظهار داشت: «توجه به کودکان موجب می شود که نسل آینده ما توانایی مقابله با مشکلات، تهدید و خطرهای بزرگ را داشته باشد.»
آیت الله صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضائیه نیز که هفته گذشته به عراق سفر کرد با مراجع تقلید نجف اشرف دیدار و گفت‌و‌گوکرد.
عملیات آزادسازی موصل نیز از دیگر حوادث مهم عراق در هفته گذشته بود تا آنجا که ترکیه تاکید کرد در صورت دخالت بسیج مردمی در عملیات موصل شخصا وارد نبرد خواهد شد. این سخنان با واکنش تند شخصیت‌های دینی و سیاسی عراق مواجه شد.
حجت الاسلام شیخ جلال الدین الصغیر امام جمعه کاظمین در پاسخ به اظهارات مداخله جویانه رییس جمهور ترکیه خاطرنشان کرد که "شخصیت اردوغان آمیخته با طائفهگری کینه و تعصب است."
حجت الاسلام سید میثم العلاق، فرمانده نیروهای وعدالله عراق زیر مجموعه بسیج مردمی این کشور تاکید کرد: «در صورت ادامه اشغالگری نیروهای ترکیه در عراق، الحشد الشعبی درسی فراموش نشدنی به سربازان اردوغان خواهد داد.»
حجت الاسلام شیخ همام حمودی عضو ارشد پارلمان عراق نیز با تبریک پیروزیهای مجاهدان عراقی در جریان عملیات آزادسازی استان موصل اظهار داشت که "این پیروزیها معادلات منطه را تغییر داده است."
در همین راستا نیروهای داوطلب شیعه پس از آزادسازی شهرها و روستاهای عراق از اشغال تروریست‌های داعش، به یاری مسیحیان و همچنین مرمت اماکن عبادی آن‌ها شتافته‌اند؛ این اقدام، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی داشت و به‌شدت مورد تحسین واقع شد.
همزمان دفتر حضرت آیت الله سیستانی بیش از 5 هزار سبد غذایی را در میان آوارگان مستقر در جنوب استان موصل توزیع کرد.
مبارزه با فساد و انتقاد از سیاست‌های برخی مسؤولان از دیگر اخبار مهم عراق بود. آیت الله شیخ بشیر نجفی از مراجع تقلید نجف اشرف در دیدار با مسؤولان وزارت نفت از عدم توزیع عادلانه ثروتهای ملی در میان مردم عراق انتقاد کرد.
شیخ مهدی الصمیدعی مفتی اهل تسنن عراق نیز به انتقاد از سیاستهای رییس سابق پارلمان عراق پرداخت و خاطرنشان کرد که "النجیفی موسس داعش سیاسی است."
محیی الدین العفیفی دبیرکل مجمع پژوهش های اسلامی الازهر مصر در دیدار با علمای اهل تسنن عراق خاطرنشان کرد که الازهر آماده کمک رسانی معنوی و علمی به عراق است.

لبنان: پیروزی میشل عون نامزد مورد حمایت حزب‌الله در انتخابات ریاست جمهوری
لبنان پس از نزدیک به سه سال خلأ ریاست جمهوری بالاخره در هفته گذشته شاهد انتخاب رییس جمهور جدید بود. رسانه های رژیم صهیونیستی با تاکید به عصبانیت و نگرانی مقامات این رژیم از انتخاب ژنرال میشل عون به عنوان رییس جمهوری جدید لبنان اعتراف کردند که این انتخاب پیروزی حزب الله در مقابل سعودی و برنده اصلی « سید حسن نصرالله» است.
همزمان علمای شیعه و سنی لبنان انتخاب میشل عون را تبریک گفته و بر لزوم محافظت از مقاومت اسلامی، ایستادگی در برابر تروریسم تکفیری و صهیونیستی و تصویب قانون انتخاباتی جدید تأکید کردند.
در همین راستا شیخ احمد القطان رییس جمعیت قولنا و العمل لبنان با تبریک به مناسبت انتخاب میشل عون به عنوان رییس جمهور این کشور از مقاومت اسلامی به عنوان افتخاری برای همه ملت لبنان یاد کرد.
آیت الله شیخ عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان نیز ضمن تبریک پیروزی میشل عون از وی خواست که "از این فرصت تاریخی جهت بازگرداندن کشور به ثبات و آرامش، آغاز مرحله جدیدی از پیشرفت و نوآوری و تشکیل دولت وحدت ملی" استفاده کند.
حجت الاسلام شیخ نبیل قاووق رییس شورای اجرایی حزب الله انتخاب عون را "اعلام رسمی شکست وتوی عربستان سعودی" توصیف کرد.
همچنین تجمع علمای مسلمان لبنان در پیامی با ابراز خرسندی نسبت به انتخاب میشل عون بر لزوم اولویت آزادی مناطق اشغالی این کشور در برنامه های رییس جمهور تاکید کرد.
از سوی دیگر مجلس علمای فلسطین پایان خلأ ریاست‌جمهوری در لبنان را تبریک گفت و دبیرکل حزب‌الله را سوپاپ اطمینان این کشور خواند.
شیخ حسام العیلانی از روحانیان اهل تسنن صیدای لبنان نیز از دیگر افرادی بود که انتخاب میشل عون را به سمت ریاست جمهوری تبریک گفت.
در پایان شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت، انتخاب میشل عون به عنوان رییس جمهور را پیروزی برای محور مقاومت عنوان کرد.
استمرار جنایت‌های رژیم اشغالگر قدس صدای تجمع علمای جبل عامل لبنان را درآورد. این تجمع از سکوت جهان عرب و اسلام در قبال جنایت های مستمر رژیم صهیونیستی به شدت انتقاد کرد.
شیخ بلال سعید شعبان دبیرکل جنبش توحید اسلامی لبنان نیز از رژیم اشغالگر صهیونیستی به عنوان "عامل اصلی جنگ و فتنه در جوامع اسلامی" یاد کرد.
از سوی دیگر اما حجت الاسلام شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان، جنگ با تکفیریها در سوریه را در چارچوب جنگ با رژیم اشغالگر قدس برشمرد.
حجت الاسلام شیخ علی فضل الله امام جمعه بیروت با اشاره به سالروز معاهده بالفور و تأیید تشکیل دولت یهودی در فلسطین از سوی انگلیس، این معاهده را لکه ننگی بر پیشانی انگلیس عنوان کرد.
در حالی که شیخ دریان مفتی لبنان تحت تاثیر دروغ پراکنی آل سعود قرار گرفته و مدعی شلیک موشک از سوی یمن به مکه مکرمه شده بود، شیخ محمد رشید القبانی مفتی سابق لبنان نیز این ادعا را تکرار کرد.
در مقابل اما شیخ ماهر عبدالرزاق رییس جنبش اصلاح و وحدت لبنان ضمن تکذیب این ادعا  تصریح کرد: «ما هیچ نگرانی در مورد مکه و مدینه از سوی انصارالله نداریم بلکه از رفتارهای اهانت آمیز آل سعود در سوء استفاده از مقدسات دینی بسیار نگرانیم.»

بحرین: ادامه سریال بازداشت علما و شخصیت‌های مذهبی
رژیم آل خلیفه که در ماه‌های اخیر فعالیت ضد شیعی خود را به شدت افزایش داده و بسیاری از علما و شخصیت‌های دینی این کشور را به دلایل واهی به دادگاه کشانده و یا حکم حبس آنان را صادر کرده است در ادامه روند خصمانه خودحجت الاسلام شیخ هانی البناء از روحانیان شیعه این کشور را بازداشت کرد.وی که روز پنجشنبه از سوی مقامات امنیتی احضار شده بود تا مشخص شدن نتیجه تحقیقات به پانزده روز حبس موقت محکوم شد بدون آنکه هیچ جرمی اثبات شود.دعوت به کینه توزی علیه نظام و توهین به نظام به صورت غیرمستقیم از اتهامات منتسب به وی هستند که از سوی این روحانی بحرینی رد شدند.
همزمان شورای هیأت عزاداری جدعلی بحرین از آزادی نادر المختار رییس این هیأت پس از یک روز بازداشت در مرکز پلیس منطقه عیسی خبر داد. المختار به دلیل قرائت زیارت عاشورا در هیأت بازداشت شده بود. وزارت کشور آل خلیفه، از سال گذشته یزید را جزئی از مقدسات اهل تسنن اعلام کرده است.
حجت الاسلام شیخ حسین الدیهی دیگر قربانی سیاست‌های این روزهای رژیم آل خلیفه است. دولت بحرین از معاون دبیرکل جمعیت الوفاق این کشور به اتهام سخنرانی در روز عاشورا شکایت کرده است.
در برابر افزایش اقدامات ضد شیعی حاکمیت، علمای بحرین نسبت به پیامدهای خطرناک هجمه علیه تشیع هشدار دادند. اقدامات ضد شیعی آل خلیفه به همین‌جا ختم نمی‌شود. چندی پیش مجلس پارلمانی این کشور تمام تلاش خود را برای تصویب قانون احوال شخصیه به کار گرفت. تصویب این قانون به معنای تسلط بر فقه جعفری و لزوم تبعیت از قانون در مسائلی نظیر ازدواج و طلاق است که علمای زندانی شیعه بحرین مخالفت قاطع خود را با قانون احوال شخصی در این کشور اعلام کردند.
در ادامه دشمنی سعودی‌ها با ایران عبدالله بن عبدالملک آل شیخ سفیر عربستان در بحرین مدعی شد ایران در پشت‌پرده تمام بی‌ثباتی‌های منطقه از جمله بحران یمن است و تحریکات این کشور در یمن به حدی رسیده که انقلابی‌ها «کشتیرانی بین‌المللی» را تهدید می‌کنند.

سایر کشورهای اسلامی: از ممنوعیت پخش اذان در مسجد الاقصی تا به رسمیت شناختن بهائیت
مصر:
احمد طیب شیخ الازهر مصر در دیدار با عفاف تاور عضو مجلس ملی حقوق بشر تصریح کرد که "الازهر کاروانهای بشر دوستانه به کشورهای آفریقایی اعزام میکند."
شوقی علام مفتی مصر نیز با تاکید بر ضرورت مقابله با افکار انحرافی و تکفیری بیان داشت که "الازهر در سراسر جهان به مبارزه با اندیشه تکفیری می پردازد."
فلسطین: شیخ عکرمه صبری خطیب مسجد الاقصی، برنامه رژیم صهیونیستی برای ممنوعیت پخش صدای اذان در مساجد بیت المقدس را محکوم کرد و گفت: «ما به پخش اذان ادامه می دهیم و به درخواست ها و اقداماتی که مقامات رژیم اشغالگر انجام می دهند پاسخ مثبت نخواهیم داد.»
عربستان: احمد عسیری سخنگوی ائتلاف سعودی در سخنانی عجیب مدعی شد که انصارالله یمن قصد داشته با شلیک موشکی مکه را مورد هدف قرار دهد که با هوشیاری ارتش این موشک در جده رهگیری و منهدم شد.
از سوی دیگر دادگاه کیفری عربستان سعودی، یک مرد را به اتهام ابراز همدردی با آیت الله شیخ نمر باقر النمر به مجازاتی سنگین محکوم کرد.
یمن: انجمن علمای یمن با واکنش به ادعای عربستان اعلام کرد که دروغ رسانه‌های ائتلاف متجاوز سعودی آمریکایی درباره هدف قرار گرفتن مکه از سوی ارتش یمن، "تلاش برای سرپوش گذاشتن بر جنایات بزرگ عربستان از جمله جنایت حمله به مجلس ترحیم در تالار بزرگ صنعا" است.
همچنین انصارالله یمن تاکید کرد که هدف از شلیک موشک مورد هدف قرار دادن فرودگاه نظامی ملک عبدالعزیز در جده بوده و ارتش و کمیته‌های مردمی هیچگاه قصد حمله به مکه را نداشته و این سخنان جنگ روانی عربستان برای مظلوم نمایی و برانگیختن احساسات و عواطف مسلمانان است.
پاکستان: اعضای تجمع علمای مسلمان پاکستان، در اعتراض به اجرای قانون مبارزه با تروریسم علیه علمای شیعه این کشور دست به تحصن گسترده‌ای زدند.
در همین راستا حجت الاسلام عون محمد نقوی رییس اداره تبلیغ و تعلیمات اسلامی، حمله به مراسم عزای حسینی در این کشور را به شدت محکوم کرد.وی با بیان این که حمله تروریستی در مساجد، حسینه‌ها، مراسم عزاداری و دیگر مراکز دینی کشور دلیل ضعف دولت نواز شریف است، خواستار محاکمه عوامل تکفیری و ترویستی در این کشور شد.
ادعای عربستان مبنی بر حمله موشکی انصارالله به مکه با واکنش شیخ اعجاز هاشمی رییس جمعیت علمای پاکستان مواجه شد. وی این ادعا را «دروغ محض و در راستای تفرقه انگیزی میان مسلمانان» عنوان کرد.
علی کاظمی معاون دبیرکل سازمان دانشجویان شیعه پاکستان نیز تصریح کرد که "هدف آل سعود از بیان شلیک موشک از سوی یمن به مکه مکرمه، خشمگین کردن مسلمانان جهان است."
افغانستان: مولوی عبدالرحمان رحمانی نماینده پارلمان افغانستان با اشاره به اتهام فساد غربی‌ها به این کشور اظهار داشت که "آمریکا و کشورهای کمک‌کننده به افغانستان غرق در فساد بودند در غیر اینصورت نتایج آن دیده می‌شد."
تانزانیا: بنیاد خدمات بشردوستانه «راف» در قطر، در ادامه پروژه توزیع یک میلیون نسخه قرآن در دنیا موسوم به پروژه «تبیان»، 80 هزار نسخه از قرآن را بین مسلمانان کشور تانزانیا توزیع کرد.
نیجریه: نیروهای امنیتی نیجریه به تظاهرکنندگانی که خواستار آزادی شیخ زکزاکی شده بودند، با گاز اشک‌آور حمله کردند.
اندونزی: شیخ ابومسلم کارشناس مسائل دینی اندونزی از تلاش بهاییان برای رسمی شدن این دین ساختگی در قانون اساسی این کشور خبر داد./981/ب952/ک

 

ارسال نظرات