۱۱ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۵
کد خبر: ۴۵۸۷۹۰
استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد؛

لزوم تدریس روش شناسی علوم و متون در حوزه علمیه

حجت الاسلام حدادپور با انتقاد از محدود کردن طرح تحول متون حوزوی در تلخیص برخی کتابها، گفت: متأسفانه در حوزه علمیه درسی به نام روش شناسی متون و علوم خوانده نمی شود‏، تدریس روش شناسی سبب می شود تا طلبه ما استنباط و اجتهاد و تاریخ علم و مسأله را در کنار دروس فقه و اصول بیاموزد.
تحول حوزه

حجت الاسلام محمدرضا حدادپور، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، در رابطه با موانع تحول در متون آموزشی حوزه علمیه، گفت: طرح تحول در حوزه های علمیه باید متولی خاص و رسمی داشته باشد، اینکه بگوییم متولی این امر مدیر حوزه های علمیه کل کشور است، کار پیش نمی رود.

وی ادامه داد: هنوز الگوی مشخص و واضحی برای طرح تحول ارائه نشده است، زمانی الگو ارائه می شود که روش کار معلوم باشد، آیا ما قرار است در حوزه به طلاب روش اجتهاد را بیاموزیم یا که از آنها می خواهیم تا آنقدر درس خارج مرحوم شیخ انصاری و آخوند یا شهید اول و ثانی را بخوانند تا از میان آنها بتوانند چیزی برای خود بیابند، این موضوع مهمی است که باید روی آن بحث شود.

کارشناس مسائل مذهبی، افزود: متأسفانه در حوزه علمیه درسی به نام روش شناسی متون و علوم خوانده نمی شود، پیشنهاد بنده این است که اگر محوریت دروس حوزه بر اصول گذاشته شده پس باید در دروس پایه های 5، 6، 7، 8 و 9 و 10 در کنار فقه و اصول، روش شناسی فقه و اصول هم آموزش داده شود.

حجت الاسلام حدادپور، اظهار داشت: تدریس روش شناسی سبب می شود تا طلبه ما استنباط و اجتهاد و تاریخ علم و مسأله را در کنار دروس فقه و اصول بیاموزد، اگر هدف از تحول در متون این باشد که دروس فعلی را خلاصه کنند بهترین راه همان ترجمه کتب مرحوم «مسلم قلی پور گیلانی» به عربی است، ایشان مثلاً مکاسب را خلاصه کرده و کتابهای او به درد شبهای امتحان طلاب می خورد، البته مرحوم قلی پور از فضلای حوزه بودند و‏ هدفشان هم ‏ تحولخواهی بوده اما برخی کتابهای ایشان را موجب تنبل شدن طلبه ها ‏می دانند.

وی در ادامه گفت: اگر هدف از تحول در متون حوزوی همان تلخیص مکاسب و رسائل و سایر کتب اصلی باشد که مسأله ای نیست و این کار قبلاً از سوی برخی اساتید انجام شده و فقط کافیست تا همان کتابها تجمیع و در دستور کار تدریس در حوزه ها قرار گیرد و مدت سالهای تدریس هم به تبع آن متون جدید کاهش یابد، اما اگر می خواهیم واقعاً طرح جدیدی داشته باشیم که تحول مهمی در دروس حوزوی صورت گیرد، بهترین کار این است که روش شناسی را به طلاب بیاموزیم.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: باید به طلبه ها یاد بدهیم که مثلاً روش استنباط احکام درباره نماز مسافر از روایات چگونه است، این که تنها فقه و اصول تدریس شود و آنوقت انتظار داشته باشیم تا طلاب ما بتوانند احکام را از آیات و روایات استخراج کنند، به نظر منطقی نمی رسد./302/869/ب1

ارسال نظرات