۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۲۳:۲۲
کد خبر: ۴۵۷۰۲۳
مشروح مناظره ارزیابی عملکرد دولت یازدهم؛

منتقدان: از دولت پیر نمی توان توقع کارهای بزرگ داشت/ موافقان: دولت روحانی مظلوم واقع شد

"مناظره بررسی عملکرد دولت یازدهم" عصر یکشنبه با حضور موافقان و منتقدان سیاست های دولت روحانی در دانشگاه تهران برگزار شد.
مناظره دولت یازدهم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا "مناظره بررسی عملکرد دولت یازدهم" عصر امروز با سخنرانی حجت الاسلام محمدرضا زارع فومنی، صادق زیبا کلام، محمد مهدی اسماعیلی و قدیری ابیانه در دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران با حضور دانشجویان این دانشگاه برگزار شد.

اساس برنامه دولت یازدهم در سیاست خارجی بود

در ابتدای این مناظره "محمد مهدی اسماعیلی" استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران در رابطه با عملکرد سیاست داخلی دولت یازدهم اظهار داشت: شخص حسن روحانی در گذشته در جامعه روحانیت مبارزه حضور داشتند، به طور کلی همیشه در پست‌های کلیدی کشور بوده‌اند، ایشان سیاست راست‌گونه را در کشور پیش گرفتند.

وی ادامه داد: روحانی باتوجه به اولویت و برنامه‌ریزی‌های دولت یازدهم اساس کار خود را در زمینه سیاست خارجی قرار داد و با این نگاه به میدان آمد، روحانی در بخش انتخاب استانداران یک بدعت تازه را به وجود آورد، در اصل استانداران کشور را با مشورت نمایندگان مجلس و ائمه جمعه همان شهر انتخاب کردند در حالی که این انتخاب باید با نشان دادن افراد در هر شهر صورت گیرد.

 اسماعیلی تاکید کرد: یکی از نقدها به اصلاح‌طلبان این است که استفاده از افراد بازنشسته و مسن در استانها رکود سیاست خارجی را برای کشور رقم زد و یک وضعیت غیر قابل دفاع در داخل برای این دولت فراهم کرده است.

رد آیت الله هاشمی رد امام است!

در ادامه این مناظره محمدرضا زارع فومنی دبیر کل حزب مردمی اصلاحات به عنوان دومین نفر در زمینه موضوع سیاست داخلی دولت یازدهم گفت: دولت روحانی زمانی روی کار آمد که کشور در بحران شدید در همه زمینه‌ها به سر می‌رفت، مردم واقعا در این شرایط نگران جامعه بودند، زیرا در نقطه مقابل دولت دهم یک خلا در جامعه پس از88 افتاد و اصلاح‌طلبان از سوی کشور منزوی شدند.

وی افزود: این انزوا به نحوی بود که در مجلس هم 98 درصد اصلاح‌طلبان را رد صلاحیت کردند، در اصل در جامعه‌ای که حکومت، آیت الله هاشمی را رد می‌کند یعنی امام خمینی(ره) و کل نظام را رد کرده است، بنیان‌های امام راحل در این کشور توسط احمدی نژاد، مشایی، رحیمی و ... از بین رفت، بدین ترتیب کشوری که حسن خمینی، آیت الله هاشمی را رد می‌کند در اصل خط امام راحل را رد کرده است.

اصلاح‌طلبان ضعف خود را به دوش دولت قبل می‌اندازند

در ادامه قدیری ابیانه تحلیل‌گر سیاسی و  استاد دانشگاه به عنوان نفر سوم درباره سیاست داخلی دولت یازدهم ابراز داشت: 89درصد اصلاح‌طلب‌ها صلاحیت حضور در انتخابات و مجلس را نداشتند، اگر امروز رد کردن آیت الله هاشمی به منزله رد خط امام است پس باید گفت رد آیت الله منتظری هم رد خط امام محسوب می‌شد.

وی یادآور شد: من مخالف احمدی‌نژاد هستم اما اینکه دولت اصلاحات همه کم کاری خود را به گردن اصول‌گراها می‌اندازد یک امر کاملا اشتباه است.

استاد دانشگاه با اشاره به سفره‌های اخیر رییس جمهور به مالزی و ویتنام تصریح کرد: هدف از این سفرها بالا بردن رشد اقتصادی بود، اما روحانی باید از فرهنگ عاشورا درس بگیرد؛ رشد و پیشرفت این کشورها به خاطر ارتباط با آمریکا نبوده است و ما نباید همه چیز را در رابطه با آمریکا بدانیم.

قدیری ابیانه بیان کرد: رییس جمهور باید بداند کشورهایی چون مالزی و ویتنام به خاطر کار بیشتر، درس منظم، انضباط اجتماعی و ... است که پیشرفت کرده‌اند، در غیر این صورت آمریکا با کشورهای مصر و پاکستان هم ارتباط دارد و روحانی باید به این کشورها سر بزند تا ببیند که با ارتباط با آمریکا چه فلاکتی برای آنها به بار آورده است.

روحانی انتظارات را در زمینه حصر و زندانیان سیاسی برآورده نکرد

در ادامه مناظره صادق زیبا کلام استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران به عنوان نفر چهارم در زمینه سیاست داخلی دولت یازدهم عنوان کرد: اگر ما عملکرد هر دولتی را به حوزه‌های سیاست خارجی، اقتصادی و فرهنگی  تقسیم و براین اساس ارزیابی کنیم باید گفت در سال 92 همزمان با انتخاب ریاست جمهوری از روحانی انتظارات و توقعات زیاد بود.

وی ادامه داد: انتظارات از ایشان بالا بود زیرا 19میلیون آرا که به ایشان رای دادند همه از لایه‌های تحصیل کرده کشور بودند و این کار ایشان را سخت می‌‎کرد، در این شرایط این اقشار به دنبال آن بود که رای آنها توقعاتشان را برآورده کرده است یا خیر؟

استاد دانشگاه اضافه کرد: از نظر من نمره ایشان خوب نیست، یکی از بزرگ ترین انتظار تحصیل کردگان که به ایشان رای دادند این بود که مسئله زندان سیاسی و حصر را حذف کنند و موضوعی به عنوان زندان سیاسی نداشته باشیم چون این افراد به خاطر افکارشان زندان هستند و به خاطر انتقادشان به حکومت در زندان و حصر به سر می‌برند.

زیبا کلام تاکید کرد: اینکه چقدر ایشان قدرت داشته که حصر و زندان سیاسی را حذف کند و چقدر قدرت دارد که روزنامه‌ها و رسانه‌ها را از بسته شده نجات دهد موضوعی که به خاطر برخی قدرت‌های موجود امکان‌پذیر نیست اما از ایشان انتظار داشتیم که به ما کمک کند و نشان دهد که تفکر حصر و زندان سیاسی را دنبال می‌کند و برای حل این مسائل در تلاش است.

اثرات برجام پس از یک سال دیده نشد

در بخش دوم مناظره اسماعیلی به عنوان نفر اول درباره سیاست خارجی دولت یازدهم گفت: تیم فعلی ما در سیاست خارجی بسیار خوب است، ظریف مورد اعتماد همه گروه‌ها از جمله مقام معظم رهبری است، اما ضعف کار در تفاوت دیدگاه‌های ظریف و روحانی بود و جای افسوس است که چرا این دو با هم عقاید نزدیک نداشتند.

وی ادامه داد: روحانی مسئول مذاکرات هسته‌ای در زمان دولت خاتمی بود، حتی ایشان در کتاب خود اعلام می‌کند به غربی‌ها نمی‌توان اعتماد کرد و اطمینان محض به آمریکا کاملا اشتباه است، پس چرا اعتماد بیش از حد به آمریکا داشتند.

استاد دانشگاه با بیان اینکه بیش از یک سال است که برجام به پایان رسیده ولی تحولی ایجاد نشده است اظهار کرد: گاهی اظهارات رییس جمهور به شکلی است که انگار از وضع کشور خبر ندارند، در این شرایط نا بسامان داخل کشور ادبیات دوگانه برجام و جنگ را مطرح کردند تا از این طریق مردم به ادبیات برجام رضایت دهند.

اسماعیلی تاکید کرد: آوردن واژه جنگ در کنار برجام برای آن بود که مهم‌ترین اثر برجام را جلوگیری از جنگ اعلام کنند، نگاه خوشبینانه به آمریکا باعث شد که دستاوردی از برجام بدست نیاید و تیم سیاست خارجی ما به شکست بخورد.

برجام  مورد تایید مقام معظم رهبری بود

در ادامه بخش دوم مناظره حجت الاسلام فومنی به عنوان نفر دوم در زمینه سیاست خارجی دولت یازدهم افزود: جامعه ما امروز از اسم و تفکر احمدی‌نژادی متنفر شده است، اینکه همه چیز را با برجام ببندیم امر درستی نیست، اگر اصول‌گراها ولی فقیه را قبول دارند بدانند مقام معظم رهبری برجام را کاملا قبول کردند پس اگر کسی برجام را قبول نداشته باشد یعنی رهبر را قبول ندارد.

وی یادآور شد: احمدی‌نژاد تا زمانی که حضور داشت به اطرافیان خود پول می‌داد و همه دوست او بودند ولی حالا که در منصب قدرت نیست کسی از رای خود به ایشان دفاع نمی‌کند، اصول‌گراها امروز خودشان احمدی‌نژاد را قبول ندارند.

حجت الاسلام فومنی با اشاره به صحبت‌های محسن رضایی در صدا و سیما در زمینه برجام گفت: محسن رضایی در برنامه زنده تلویزیونی اعلام داشتند که چنانچه برجام از سوی کشور ما پیروز نمی‌شد جنگ آمریکا و اروپا با ما حتمی بود.

دبیر کل حزب مردمی اصلاحات بیان داشت: بنده به سیاست خارجی کشور نمره 80 می‌دهم؛ سیاست خارجی دولت یازدهم توانست شرایط واردات و صادرات، خرید هواپیما، باز شدن بیمه کشور در صنعت‌های مختلف، امنیت نسبت به کشورهای دیگر منطقه و از همه مهم‌تر دیپلماسی ایران در جهان را فراهم کند، بدین ترتیب در سیاست خارجی باید نمره 100 به دولت یازدهم داد.

روحانی باعث تشدید تحریم‌ها شد

در ادامه بخش دوم مناظره قدیری ابیانه استاد دانشگاه به عنوان نفر سوم درباره مسئله سیاست خارجی دولت یازدهم عنوان کرد: نوبخت سخنگوی دولت در یکی از سخنان خودشان گقتند که دارندگان فیش‌های نجومی ذخیره‌های انقلاب هستند و این جای سوال را برای ما پیش می‌آورد ذخیره‌های انقلاب مفسد هستند.

وی ادامه داد: سیاست خارجی روحانی با آنچه در دوران انتخابات گفت اثر منفی بروی تحریم‌ها داشت، ایشان با شعارهای خودشان در اوایل انتخابات ریاست جمهوری باعث تجدید تحریم‌ها شد.

قدیری ابیانه افزود: از نظر روحانی تعامل با آمریکا اصل است و این امر حتی از حقوق هسته‌ای ما هم بالاتر رفته به عبارت دیگر اگر قرار باشد با از دست دادن امتیاز انرژی هسته‌ای تعامل با آمریکا صورت بگیرد مشکلی ندارد، قبل از توافق رییس جمهور می‌گفت آب خوردن ما به توافقات بستگی دارد و گفتن این جملات آب را در آسیاب دشمن ریختن است و کار ما را در سیاست خارجی سخت می‌کند.

دولت یازدهم شرایط انرژی هسته‌ای ما را عوض کرد

در ادامه مناظره بخش دوم زیبا کلام استاد دانشگاه به عنوان نفر چهارم در زمینه سیاست خارجی دولت یازدهم اشاره کرد: آنچه این روزها برای ما مهم شد انرژی هسته‌ای بود که همه چیز ما در گرو آن قرار گرفت، این بحث پیش از دولت روحانی از دو سال پایانی دولت خاتمی و در دوره احمدی‌نژاد به راه افتاد و به عنوان موضوع اول کشور مطرح شد.

وی یادآور شد: تصمیم‌گیری در راستای انرژی هسته‌ای در کشور ما از سوی حکومت صورت می‌گیرد، در دولت روحانی برای اولین بار شاهد بودیم عاملی غیر از حکومت توانست در انرژی هسته‌ای تصمیم‌گیری کند، پس از دو سال تلاش دولت خاتمی نام خائنین به مذاکره کنندگان دولت داده شد و کسی نگفت پس از آن شرایط کشور ما در زمینه انرژی هسته‌ای به طور کلی عوض شد.

دولت یازدهم اقتصاد کشور را با رکود مواجه کرد

در بخش سوم مناظره اسماعیلی استاد دانشگاه به عنوان نفر اول در زمینه معیشت اقتصادی مردم گفت: متاسفانه دولت یازدهم رکود بزرگی را به وجود آورده است، همچنین رقم بیکاری تحصیل‌کنندگان ما در شهرستان‌ها به 60 درصد در هر استان رسیده است، از سوی دیگر شهرک‌های صنعتی ما در آستانه تعطیلی قرار گرفته‌اند.

وی ادامه داد: مسکن مهر یکی از انتقادها به دولت دهم است اما اگر این طرح خوب نبود حداقل تا حدودی مشکل مسکن کشور را بهبود بخشید، بعد از سه سال مشکلات اقتصادی در کشور بیداد می‌کند، یکی از مشکلات ما در انتخاب رشته دانش‌آموزان امسال بود که به خاطر درآمد بالای دکترها در این دولت همه به رشته تجربی هجوم آوردند.

دولت یازدهم تورم را کاهش داد

در ادامه مناظره بخش سوم حجت الاسلام فومنی در راستای معیشت اقتصادی مردم ابراز داشت: ما در دولت یازدهم ثبات در بازار اقتصاد را داشته‌ایم و به طبع آن تورم را کاهش داده‌ایم، در این وضعیت طبعا رکورد اقتصادی به وجود می‌آید در عوضش کاهش تورم را ایجاد می‌کند.

وی تاکید کرد: دولت وقتی به روحانی رسید ویرانه بود، بانک‌های ما رو به ورشکستگی محض حرکت می‌کردند، بازار تولید روبه افول بود، مسکن مهر که دولت پیش ساخته بود هیچ امکاناتی نداشت، در این شرایط دولت یازدهم کار خود را آغاز کرد.

دبیر کل حزب مردمی اصلاحات با اشاره به اینکه رونق اقتصادی اکثر کارخانه‌ها ما در این دولت شکل گرفته است، تصریح کرد: ما به بیشترین رونق در بخش صادرات رسیده‌ایم ، تمام مبالغی که از آمریکا وصول شد برای زیر ساخت‌های کشور استفاده شده است.

وی افزود: در معیشت مردم مشکل وجود دارد چون خیلی از ارگان‌های غیراقتصادی بودجه را خرج می‌کنند، این بودجه‌ها بیهوده خرج و حق مردم را هزینه می‌کنند، دولت روحانی مظلوم واقع شده است و باید از رییس جمهور متدبر تقدیر شود.

حرکت اقتصادی کشور در دولت یازدهم فاجعه است

در ادامه مناظره بخش سوم قدیری ابیانه در راستای موضوع معیشت اقتصادی مردم اضهار کرد: در این دولت یارانه‌ای که برای ثروتمندان واریز می‌شد حذف نکردند و این به خاطر مسائل جناحی بود که یارانه را به گروه‌های ثروتمند پرداخت می‌کند.

وی تاکید کرد: حرکت اقتصادی کشور فاجعه است، این شرایط اقتصادی اصلا قابل نقد و دفاع نمی‌باشد.

در ادامه مناظره بخش سوم زیبا کلام استاد دانشگاه افزود: موضوع اقتصاد دولت به وضعیت کلان کشور مربوط می‌شود، در ورای اینکه روحانی یا احمدی‌نژاد چگونه در بخش اقتصادی کار کردند فراتر برویم، دزدی که در تمام دولت‌ها اتفاق افتاده از جیب مردم در اصل رفته است.

وی یادآور شد: علیرغم اینکه ما برای انتصاب مدیران خود شرایط سختی در نظر می‌گیریم و با وجود گزینش‌های مختلف شاهد مدیران فاسد در کشور چه دولت روحانی چه احمدی نژاد هستیم، هیچ کشوری اندازه ایران سازمان بازرسی ندارد، پس این چه شرایطی است که باعث می‌شود که همه آنهایی که از صدتا فیلتر می‌گذرند فاسد می‌شوند.

استاد دانشگاه ادامه داد: از قرن18 یک اقتصاد دولتی موفق نمی‌توانید ببینید، چگونه کشورهای دیگر از نظر اقتصادی از ما موفق‌تر هستند و عوامل موفقیت آنها را در مسائل مختلف باید بررسی کنیم، دولت روحانی و احمدی نژاد چقدر کنترل اقتصادی کلان کشور در دست‌شان بوده مسئله دیگر است، در اصل چقدر از اقتصاد در دست قوه مجریه است چقدر آن در دست قوه‌های دیگر می‌باشد.

فساد اقتصادی خجالت‌آور است

در ادامه این مناظره اسماعیلی در جمع‌بندی سخنان خود اظهار داشت:  یکسری مشکلات ما به تاریخ کشور برمی‌گردد که باید حل شود، رییس سازمان برنامه و بودجه اخیرا گفتند آنچه به عنوان برنامه ششم در حال تنظیم شدن است در اصل برنامه دهم می‌باشد.

وی افزود: حوزه نرم افزاری که باید در تحول کشور رخ دهد صورت نگرفته است، فساد اقتصادی در اصلاح‌طلب و اصول‌گرا بحثی است که خجالت‌آور است چون در ذیل نظام اسلامی در حال رخ دادن است.

اسماعیلی تاکید کرد: مدیرانی که تصمیم گیران اقتصادی هستند در هر دولتی که روی کار می‌ّآید تغییر نمی‌کند و از دهه شصت تا به امروز در جای خودشان هستند، در حوزه برنامه‌ریزی و مدیریت انسانی مشکل دولت یازدهم بارز است.

استاد دانشگاه یادآور شد: بازنشستگان بازگشت به کار در دولت یازدهم خیلی هستند و این راه را برای جوانان بسته است، مجموعه برنامه‌های امروز به عنوان اقتصاد مقاومتی برای فائق آمدن به این مشکلات است چون از این دولت پیر نمی‌توان توقع کارهای بزرگی داشت.

افراد با نفوذ نمی‌گذارند قدرت به دست جوانان برسد

در بخش پایانی مناظره حجت الاسلام فومنی در جمع‌بندی خود گفت: در کشور ما آنقدر افراد با نفوذی هستند که نمی‌توان تصور کرد که قدرت به دست نیروهای جوان برسد، یکی از خدمات این دولت در وزارت ارشاد بود که خانه سینما را به وجود آورد، مملکت ما نیاز به آزادی و نشاط دارد اینکه دائما به لباس مردم و حجاب آنها گیر بدهیم و همچنین با غم و عزا نمی‌شود مملکت را اداره کرد، مردم ما به انگیزه و نشاط نیاز دارد.

شورای نگهبان باید با فساد مبارزه کند

در ادامه مناظره قدیری ابیانه تحلیل‌گر سیاسی در بخش پایانی در جمع‌بندی خود ابراز داشت: شورای نگهبان باید با فساد مبارزه کند، وقتی یک نماینده با پول به مجلس می‌رود این نشان از فساد در سیستم دارد، در کشور ما باید این قانون را بگذارند که اگر کسی بخواهد رییس جمهور شود باید آمار فیش حقوقی و وام‌های دوران دولت خود را بگوید، اما این کار که نمی‌شود بلکه در مجمع تشخیص مصلحت نظام این قانون را جرم تلقی کردند.

دولت یازدهم در سیاست داخلی نمره منفی گرفت

در بخش پایانی این مناظره زیبا کلام  بیان کرد: در سیاست خارجی نمره این دولت بالا است چون از چاه انرژی هسته‌ای کشور را بیرون آورد، روزی مشخص خواهد شد که اورانیوم غنی شده هزینه و فایده‌اش برای ما چقدر بوده است.

وی یادآور شد: در اقتصاد ریشه بدبختی ما در اقتصاد دولتی است البته برای اینکه روحانی واقعیت اقتصادی را تا به حال ابراز نکرده است نمره‌ مردود می‌گیرد، در سیاست داخلی هم نمره منفی می‌دهم چون باید از خودش ایستادگی نشان می‌داد، از مسئله حصر و زندان سیاسی که شورای نگهبان بی‌مورد آن را وضع کرده نتوانست سربلند بیرون بیاید و به همین منظور نمره خوبی نگرفته است./816/ز402/ج

 

 

ارسال نظرات