۰۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۸
کد خبر: ۴۵۶۹۰۹
آیت الله علوی گرگانی:

مشغول کردن طلبه ها به کارهای حاشیه ای آفت است

حضرت آیت الله علوی گرگانی توجه به علم اخلاق را از مهم‌ترین وظایف حوزه های علمیه دانست و گفت: تمرکز طلبه ها بر روی دروس حوزوی، سبب کمال علمی آنها می شود و مشغول کردن آنها به کارهای جنبی، مهم‌ترین آفت علم و کمال است.
آیت الله علوی گرگانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله سید محمدعلی علوی گرگانی امروز در دیدار با مسؤولان حوزه علمیه امام محمد باقر(ع) تهران، با اشاره به مشکلات موجود در جامعه تصریح کرد: مشکلات اقتصادی و دشمنی کفار با نظام اسلامی برای جلوگیری از پیشرفت آن، از مشکلاتی است که جامعه با آن مواجه است.

وی افزود: تلاش دشمنان این است تا نظام اسلامی را ضعیف کنند چرا که قدرت گرفتن این نظام باعث خواهد شد تا به عنوان الگویی برای جهان شود و مردم از زیر سلطه اربابان ظلم خارج می شوند و تمام تلاش دشمنان نیز به همین سبب است.

استاد اخلاق حوزه علمیه، با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود در حوزه های علمیه، عنوان کرد: حوزه های علمیه نیز از این مشکلات رنج می برند و مشکلات اقتصادی در حوزه های علمیه نیز وجود دارد و همین مسأله نیز طلبه ها را به خود مشغول کرده است چرا که برای گذراندن زندگی روزمره خود، مشکلات فراوانی دارند.

توجه به علم اخلاق وظیفه حوزه های علمیه است

استاد برجسته حوزه علمیه، راه حل برون رفت از مشکلات را تحمل سختی ها دانست و تأکید کرد: صبر و تحمل در برابر مشکلات و سختی ها باعث نصرت الهی و خروج از بن بست ها می شود و همان طور که خداوند در قرآن فرموده است، صبر بر سختی ها از نشانه های مؤمن است.

وی افزود: یکی از مشکلات موجود در بحث معنوی که حتی در حوزه های علمیه هم وجود دارد، نبود استاد اخلاق است و هرچند که برخی اساتید درس اخلاق را ارائه می دهند اما جنبه عام ندارد و همین موضوع نیز مشکلات فراوانی به وجود آورده است.

حضرت آیت الله علوی گرگانی توجه به درس اخلاق را مهم‌ترین وظیفه طلاب خواند و خاطر نشان کرد: اخلاق به منزله قالبی است که تمامی موضوعات دیگر باید در آن ریخته شوند تا شکل بگیرد و اگر به این قالب توجه نشود، آموخته های افراد بی اثر خواهد بود.

وی توجه به تربیت استاد اخلاق را از رسالت های مهم حوزه های علمیه  برشمرده و افزود: عالم بدون اخلاق نمی تواند مردم را هدایت کند و همه باید همت کنند تا با پرورش اساتید اخلاق، این نقیصه را جبران کرده و اثرآن را در جامعه ببینیم.

مشغول کردن طلبه ها به کارهای جنبی آفت علم و کمال است

استاد برجسته حوزه علمیه، یکی از معضلات حوزه ها را مشغول کردن طلاب به بحث های متفاوت دانست و تصریح کرد: در واقع این پراکندگی کاری موجب می شود تا طلبه ها نتوانند استعداد های خود بروز دهند و در یک رشته خاص متخصص و متبحر شوند.

وی افزود: در سال های گذشته اساتید حوزه حتی اجازه منبر رفتن را به طلبه های درحال تحصیل نمی دادند چرا که معتقد بودند که باعث از بین رفتن تمرکز آن ها می شود و همین موضوع موجب شد تا علمای بزرگ و اساتید کاملی در حوزه ها پرورش یابند که ما امروز از برکات آن ها بهره می بریم.

حضرت آیت الله علوی گرگانی در پایان خاطرنشان کرد: اشتغال طلبه ها به مسائل جنبی، آفت علم و کمال است و باید برای این موضوع فکری اساسی شود و طلبه ها را با استفاده از استعدادهای شان، تربیت کرد تا خلأ موجود در حوزه های علمیه از بین برود./872/پ202/ج

 

 

 

 

ارسال نظرات