۱۹ مهر ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۳
کد خبر: ۴۵۴۸۰۹
تولیت مسجد مقدس جمکران مطرح کرد؛

تحقق امر به معروف و نهی از منکر نیازمند عزم جدی مردم و مسؤولان

تولیت مسجد مقدس جمکران با بیان اینکه وظیفه تمام افراد در جامعه اسلامی اجرای امر به معروف و نهی از منکر است، گفت: مهم فراگیرشدن امر به معروف و نهی از منکر در ابعاد مختلف جامعه است که در این صورت کار درست می شود.
حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان

به گزارش خبرگزاری رسا، به نقل از مرکز خبر روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان در نشست شورای معاونین مسجد مقدس جمکران با اشاره به آیه شریفه «کنتم خیر اُمه أخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنکر»، اظهار کرد: این آیه در مورد امت آخرالزمان یعنی امت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) است و  ظاهراً تنها جایی است که به عنوان «خیر اُمه» در قرآن یاد شده و مدال بهترین امت را به آن‌ها داده است.

وی شاخص اصلی «خیر الأمم» بودن امت پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) را مسأله امر به معروف و نهی از منکر عنوان و بیان کرد: قرآن کریم اشاره دارد به این که باید یک گروه تخصصی که وظیفه اصلی آن‌ها امر به معروف و نهی از منکر است وجود داشته باشد، ولی این واجب الهی یک وظیفه همگانی است که مربوط به تمام امت می‌شود و از بالاترین مقام تا عادی ترین افراد جامعه این وظیفه را عهده‌دار هستند.

تولیت مسجد مقدس جمکران در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه اقامه نماز یعنی در جامعه نماز را بر پا داشتن "و ءاتوا الزکوه وامروا بالمعروف و نهوا عن المنکر"، بیان کرد: در زیارت نامه ائمه(علیهم السلام) و از جمله امام حسین(علیه السلام) تکرار می‌شود که "أشهد أنّک قد أقمت الصلوه و ءاتیت الزکوه و امرت بالمعروف و نهیت عن المنکر" که همان چهار شاخص مطرح در آیه 41 سوره مبارکه حج است که در واقع همان چهار شاخص اصلی و رسالت بنیادینی است که برای همه ائمه(علیهم السلام) شهادت می دهیم که آن‌ها اقامه کردند.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان با بیان اینکه شاید یکی از برجسته‌ترین جلوه های تحقق این معنا، حضرت سیدالشهدا(علیه السلام) هستند، اظهار کرد: نشانه این سخن اقامه نماز ظهر عاشورا در میدان جنگ است. امام حسین(علیه السلام) نماز را آنگونه به پا داشت و امر به معروف و نهی از منکر انجام دادند

وی با تاکید بر اینکه بالاترین منکر حاکمیت طاغوت است، ابراز کردند: امروزه بالاترین منکر، حاکمیت آمریکا است. در دوران رژیم گذشته بالاترین منکر در داخل کشور حاکمیت طاغوت و شاه بود و نقطه مقابل آن بالاترین معروف، حاکمیت الله است چون در سایه حاکمیت الله به همان اندازه که حاکمیت الهی برپا می شود به همان اندازه هم گناهان در ذیل آن محو می شود و اعمال صالح رشد می کند.

نماینده مقام معظم رهبری افزود: کما اینکه در حاکمیت طاغوت به اندازه‌ای که طاغوت حاکم باشد به همان اندازه معروف‌ها زایل می شود و منکرها ترویج می شود و بالاتر از آن، حاکمیت طاغوت اینگونه عمل می کند که ارزش‌ها و ضد ارزش‌ها را جابجا می کند. همین کاری که امروز آمریکا در دنیا انجام می‌دهد.

حجت الاسلام والمسلمین رحیمیان با بیان این مطلب که در حال حاضر بدحجاب‌های جامعه ما فکر نمی کنند که کارشان ضد ارزش است، گفت: همین افراد اگر احساس کنند کار زشتی انجام می‌دهند این کار معمولاً انجام نمی‌دهند. در ذهن این‌ها طوری القاء می شود و القاء می کنند (از داخل و خارج) که بدحجابی و بی حجابی یک ارزش است و تلاش می کنند حجاب را ضد ارزش معرفی کنند.

ایشان ادامه داد: در جامعه خیلی از امر به معروف و نهی از منکر صحبت می‌شود ولی در مقام عمل، ما محصولی از این همه حرف زدن‌ها مشاهده نمی‌کنیم بلکه روند را روند منفی مشاهده میکنیم و اگر حکومت نقش خود را به خوبی ایفا کند مردم هم همراهی می کنند. البته هر کسی به اندازه توان خودش باید کار خودش را طبق این آیه انجام دهد که شاید یک بُعد آن هم تذکر به حکومت باشد که واقعاً اگر حکومت طبق آنچه که خداوند متعال و امام زمان(علیه السلام) خواسته است و در زمان ما حضرت امام(راحل) و مقام معظم رهبری خواسته‌اند به همین صورت خواهد بود.

تولیت مسجد مقدس جمکران با تاکید بر اینکه اگر حکومت هایی که سر کار آمده‌اند عزم جزم داشته و صرفاً به گمان خودشان دنبال کسب رأی نباشند در قبال منکرات بی تفاوت نمی‌شوند، ابراز کرد: در این صورت اگر خود نظام دولت کارمندان خودش را ملزم به رعایت حجاب (به عنوان نمونه) کند بسیاری از مشکلات در این خصوص حل می شود. اگر عزم حکومت جزم باشد برای مبارزه با فساد، چه مالی و چه اخلاقی خیلی از این مفاسد از بین می رود.

وی در پایان با بیان اینکه در هر حال وظیفه ما در قبال مسئله مهم امر به معروف و نهی از منکر نباید فراموش شود، خاطرنشان کرد: مهم فراگیرشدن امر به معروف و نهی از منکر است که در این صورت کار درست می شود./840/د102/ی

ارسال نظرات