۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۲
کد خبر: ۴۵۳۱۸۸
استاد حوزه علميه كاشان:

مال پاك سبب نورانيت قلب مي‌شود

استاد حوزه علميه كاشان با تأكيد بر اينكه مال پاك سبب نورانيت قلب مي‌شود و قلب پاك انسان را در برابر گناه حفظ مي‌كند، گفت: قلب پاك سبب خواهد شد تا تعفن‌گناه به مشام انسان برسد و از گناه متنفر شود و اين ويژگي برای قلب پاك و نوراني است.
حجت الاسلام محمد بصيرتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا دركاشان، حجت الاسلام محد بصيرتي، صبح امروز در مراسم زيارت عاشورا ‹‹روضه خورشيد›› کانون فرهنگی هنری ثقلين در مسجد اعظم کرسی‌کاشان با اشاره به آيه اول سوره مباركه ملك كه مي فرمايد ‹‹تَبارَکَ الَّذی بِیَدِهِ الْمُلْکُ وَ هُوَ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ››، گفت: خداوند در پايان آيه مي فرمايد، مرگ و زندگي و عالم را خلق كرد تا همه شما در توليد عمل احسن در دنيا و آزمون عمل احسن نقش داشته باشيد.

وي با اشاره به اينكه از پيامبراكرم(ص) سؤال شد، عمل احسن چه عملي است، فرمود عمل كه مورد قبول خداوند باشد، ادامه داد: قبولي عمل مهم ترين ركن بندگي انسان است در غير اين صورت چنانچه انسان اعمال جن و انس را هم داشته باشد اما امضاي رب العالمين را نداشته باشد سودي نخواهد داشت.

حجت الاسلام بصيرتي با بيان اينكه براي رسيدن به عمل قبول، چندين شرط اساسي و مهم را بايد رعايت كنيم، از شرط اعتقادي به عنوان مهمترين شرط قبولي عمل نام برد و بيان داشت: اعتقادات صحيح و ايمان خالص و ايماني كه در آن بوي شرك و ريا و نفاق نباشد سبب قبولي عمل خواهد شد.

وي يكي از حبط عمل ‹‹نابودكردن عمل›› به عنوان يكي از مشكلات انسان نام برد و اضافه كرد: برخي انسانها اعمال صالح زيادي دارند اما به دليل عدم مراقبت از اعمال صالح آن را حبط عمل مي‌كنند، از اين رو به دليل اهميتي كه بحث حبط عمل دارد خداوند 16 بار در قرآن به حبط عمل اشاره كرده است.

استاد حوزه علميه يادآور شد: شرط اعتقادي و اعتقاد سالم و اعتقادي كه بر مبناي تفكر اهل بيت(ع) باشد و تا پايان عمر همراه انسان باشد و تا لحظه آخر زندگي بتواند آن را حفظ كند باعث رستگاري انسان مي شود.

حجت الاسلام بصيرتي از شرط اقتصادي و پاكي مال به عنوان دومين شرط قبولي اعمال انسان نام برد و اضافه كرد: اقتصادي زندگي انسان بايد اقتصاد پاكي باشد و در روايت است افرادي كه مال خود را با نپرداختن زكات ناپاك مي‌كنند، اعمال آنها نيز نابود مي‌شود اما عكس آن نيز اگر انساني 40 روز از لقمه حلال استفاده كند خداوند قلب او را نوراني مي‌كند.

به گفته وي، چنانچه برخي افراد گناهكار بعد از ارتكاب گناه آثاري از ندامت و پشيماني در آنها بروز و ظهور نداشته باشد به دليل عدم نورانيت قلب آنها است اما انسانهايي كه قلب نوراني دارند چنانچه مرتكب گناهي هم بشوند بلافاصله آثار ندامت و پشيماني در آنها بروز و ظهور دارد.

وي با تأكيد بر اينكه مال پاك سبب نورانيت قلب مي‌شود و قلب پاك انسان را در برابر گناه حفظ مي‌كند، افزود: قلب پاك سبب خواهد شد تا تعفن‌گناه به مشام انسان برسد و از گناه متنفر شود و اين ويژگي برای قلب پاك و نوراني است.

استاد حوزه علميه همچنين از شرط خانوادگي به عنوان سومين شرط قبولي اعمال انسان نام برد و گفت: رابطه زن با شوهر و رابطه شوهر با زن در قبول شدن و يا قبول نشدن اعمال  آنها موثر است و در روايت است، زني كه به شوهرش بگويد من در خانه تو خيري نديدم تمام اعمالش را نابوده كرده است.

حجت الاسلام بصيرتي افزود: مردي كه همسرش را آزار و اذيت مي‌كند تمام اعمال گذشته خودش را نيست و نابود مي‌كند، چرا كه خانواده دراسلام خيلي محترم و با اهميت است./202/1307/ب1

ارسال نظرات