۱۱ مهر ۱۳۹۵ - ۲۳:۰۸
کد خبر: ۴۵۳۱۳۰
استاد حوزه علمیه:

گریه غیر مسلمان بر سالار شهیدان هم اجر دارد

حجت الاسلام نظری منفرد در شب نخست دهه محرم به تبیین منشأ گریه در اسلام پرداخت و گفت: امام حسین(ع) می فرمایند که هیچ بنده ای نیست که بر ما گریه کند، مگر خداوند متعال جایگاهی را در بهشت برای او مشخص کند.
حجت الاسلام والمسلمین علی نظری منفرد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام علی نظری منفرد در شب نخست ایام محرم در بنیاد بین المللی و علوم وحیانی اسراء به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: روایات بسیار زیادی درباره گریه در منابع اسلامی آمده که به سه دسته تقسیم می شوند.

مبلغ دینی حوزه علمیه ابراز داشت: دسته نخست روایات متضمن خود ائمه(ع) هستند که به گریه های ائمه معصوم(ع) در وقایع مختلف به ویژه درباره سالار شهیدان(ع) اشاره دارد.

وی ادامه داد: دسته دیگر روایاتی است که به سفارش و امر به گریه از سوی ائمه(ع) اشاره دارد که روایات بسیاری به گریه بر امام حسین(ع) امر کرده است.

استاد حوزه علمیه قم افزود: دسته دیگر ثواب گریه است که روایات متعددی از معصومین(ع) آمده که گریه برای امام حسین(ع) ثواب زیادی دارد.

مبلغ دینی حوزه علمیه بیان داشت: امام حسین(ع) می فرمایند که هیچ بنده ای نیست که بر ما گریه کند، مگر خداوند متعال جایگاهی را در بهشت برای او مشخص کند.

وی خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که در حدیث بالا حضرت فرموده اند که هر «بنده ای» بر ما گریه کند که منظور اعم از مسلمان و غیر مسلمان است.

حجت الاسلام نظری منفرد با بیان این که آیا به طور کلی می توان گفت که گریه مطلوب یا مضموم است، گفت: گریه منشأهای مختلفی دارد که ممکن است گریه به خاطر درد، مثل دندان درد باشد.

استاد حوزه علمیه قم ابراز داشت: گاهی منشأ گریه رویدادی مثل فقدان عزیز بوده و گاهی هم منشأ آن معرفت و شناخت است.

وی به منشأهای دیگر گریه اشاره کرد و اظهار داشت: گریه ممکن است از شوق و ترس، یا به خاطر محبت باشد؛ منشأ دیگر گریه مصائبی است که بر ائمه معصوم(ع) وارد شده است؛ برخی هم به خاطر علاقه به اهل بیت(ع) گریه می کنند./840/پ202/ی

ارسال نظرات