۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۴
کد خبر: ۴۵۲۵۱۵
آیت الله توکل:

سعادت انسان در‌ گرو عمل به قرآن است

آیت الله توکل سعادت انسان را در گرو عمل به قرآن دانست و گفت: حفظ قرآن زمینه ای برای عمل به قرآن است و اگر فرهنگ قرآنی در زندگی جاری شود، سعادت انسان تأمین می شود.
آیت الله توکل

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله سید رحیم توکل، در همایش حافظان قرآن کریم با مهم بر‌شمردن عمل به قرآن تصریح کرد: در قرآن برای برخی اعمال، برکات متعددی ذکر شده است که انسان با انجام آن ها می تواند از آثار آن اعمال بهره مند شود.

وی افزود: مهم تر از این برکات، هدفی است که خداوند متعال بر این اعمال قرار داده است و معرفت و شناخت نسبت به این اهداف باعث خواهد شد تا انسان به کمال برسد.

تدبر و تفکر هدف اصلی دین است

 استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، با بیان اهمیت تفکر و تدبر در اسلام خاطر نشان کرد: طبق روایات ما یکی از عواملی که باعث می شود کمبودهای نماز جبران شود، سجده بر تربت امام حسین ع است که برکات فراوانی را به دنبال دارد و اجر زیادی برای آن در نظر گرفته شده است.

وی افزود: اگر چه در ظاهر این اجر و مزد، جایگاه رفیعی دارد؛ اما هدف اصلی از بیان این موضوع، تفکر و تدبر در فلسفه قیام نهضت اباعبدالله ع است، چرا که سجده بر تربت پاک امام حسین ع سبب می شود تا ذهن انسان به سوی نهضت آن حضرت و شعار هیهات من الذله که نفی هرگونه وابستگی به ظلم و هم چنین حفظ عزت است کشیده شود.

آیت الله توکل، این ثواب ها را مقدمه ای برای رسیدن به هدف نهایی دانسته و تأکید کرد: هدف اصلی که تدبر و تفکر و بررسی منطق مبارزه حضرت اباعبدالله ع است مورد نظر بوده است و توصیه ائمه ما بر استفاده از تربت آن امام شهید، هدفی فراتر از به دست آوردن ثواب های ظاهری آن بوده است.

عمل به قرآن عامل سعادت است

نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان رهبری، حفظ قرآن را زمینه ای برای اجرای فرهنگ قرآنی در زندگی برشمرده و خاطرنشان کرد: حفظ قرآن باید منتهی به تدبر و تأمل در آن شود چرا که هدف اصلی از نزول قرآن، تدبر و تفکر در آن و اجرای فرهنگ قرآنی در جامعه بوده است.

وی عمل به قرآن را زمینه ساز رستگاری و سعادت انسان خوانده و افزود: آیات بسیار زیادی از قرآن ما را به عمل به دستورات قرآن فرا می خواند و همه باید بدانیم که سعادت و رستگاری انسان در گرو عمل به قرآن و ورود فرهنگ قرآنی به عرصه زندگی شخصی و اجتماعی است.

آیت الله توکل، فرد عمل کننده به قرآن را هم نشین ملائک مقرب دانسته و عنوان کرد: در روایات ما بارها تأکید شده است که ممکن است کسی قرآن را قرائت کند اما مورد لعن قرآن قرار گیرد، به همین دلیل عمل به فرامین و دستورات قرآن است که موجب می شود اناسن به کمال حقیقی رسیده و هم نشین ملائک مقرب الهی شود.

توصیه های قرآن را جدی بگیریم

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم، با اشاره به ضرورت جدی گرفتن توصیه های قرآن در زندگی، تأکید کرد: زمانی که نامه ای از شخص عزیزی دریافت می کنیم که توصیه ها و تذکراتی در آن به ما داده است، سعی می نماییم تا آن ها را با جان و دل گوش کرده و اجرا کنیم، حال که خداوند چنین نامه ای را به ما داده و برنامه کمال و تعالی را برای ما بیان کرده است، باید به توصیه های قرآن توجه ویژه ای داشته باشیم.

وی تأکید فراوان قرآن بر تدبر و تفکر در آیات را مهم قلمداد کرده و افزود: بیش از 50بار در قرآن به ضرورت تدبر و تفکر در آیات اشاره شده  که این موضوع نشان دهنده اهمیت ویژه فهم قرآن است و این درحالی است که تنها 2 بار تأکید به قرائت در قرآن بیان شده است.

آیت الله توکل در پایان با توصیه حافظان قرآن به تدبر در آیات الهی، خاطر نشان کرد: از حافظان قرآن تقاضا دارم که در کنار حفظ و آموزش قرآن، به تدبر در آیات و درک پیام آیات بپردازند تا از این راه بتوان فرهنگ قرآنی را در جامعه اجرا کرد./872/پ202/ی

وحید کوچک زاده
ارسال نظرات