۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۲۱:۵۹
کد خبر: ۴۵۱۵۵۷

مروری بر کتاب گزیده مشکاة الانوار فی غرر الاخبار

کتاب گزیده مشکاة الانوار فی غرر الاخبار از سوی مؤسسه فرهنگی هنری دارالحدیث چاپ و روانه بازار شده است.
کتاب گزیده مشکاة الانوار فی غرر الاخبار علی بن حسن طبرسی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب گزیده مشکاة الانوار فی غرر الاخبار علی بن حسن طبرسی از سوی مؤسسه فرهنگی هنری دارالحدیث در سال 1394 چاپ و روانه بازار شده است.

 

طبرسی در مشکاة الانوار فی غرر الاخبار، مجموعه ارزشمندی از احادیث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و ائمه اطهار علیهم السلام را در ده باب تدوین کرده است. این ابواب عبارتند از: ایمان و اسلام؛ شیعه و احوال، علامات و آداب ایشان؛ افعال نیک و صفات برگزیده؛ آداب معاشرت با مردم؛ مکارم اخلاق؛ عیوب نفس، جهاد با نفس و توصیف عقل و قلب؛ سختی ها و صواب هایی که خداوند وعده داده، و نیز درباره مرگ؛ صفات نهی شده؛ مواعظ؛ متفرقات.

 

گزیده حاضر بر اساس نسخه تصحیح شده به کوشش آقای مهدی هوشمند  تنظیم یافته است. در این مجموعه، 350 حدیث در ذیل ده بخش اصلی کتاب و موضوعات فرعی تر با ملاک های یاد شده در «درآمد» انتخاب شده اند.

 

این کتاب دربردارنده مطالبی همچون مقدمه، مؤلف، آثار، ویژگی های کتاب، جایگاه، کتاب شناخت، درباره گزیده حاضر، ایمان و اسلام، اخلاص، توکل، صبر و شکیبایی، شکر و سپاسگزاری، رضا و تسلیم، خوشگمانی با خدا، ایمان و اسلام، پرهیزکاری و ورع، امر به معروف و نهی از منکر، امانتداری و یاد خدا است.

 

شیعه و نشانه های آن، کارهای نیک و خصال نیکو، آداب معاشرت، اخلاق، عیوب نفس و جهاد با نفس، مصیبت ها و سختی ها، خصلت های ناپسند، موعظه، گوناگون، نمایه موضوعی و کتابنامه از دیگر موضوعات مطرح شده در این کتاب است.

 

در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: ابوالفضل علی بن رضی الدین ابی نصر حسن بن ابی علی فضل بن حسن طبرسی، از دانشمندان قرن ششم و شاید اوایل قرن هفتم هجری است. جدش امین الاسام(م548ق) برسی، پیشوای مفسران، صاحب مجمع البیان و پدر وی، ابونصر رضی الدین حسن(قرن6ق) از مشاهیر بزرگ شیعه هستند.

 

در مورد طبرسی و نسبت آنها به طَبرِس، اختلاف بین محققان موجود است. این اختلاف، گاهی در مطلق لفظ آن و گاهی، با قید وصف بودن، برای شخص معین پیش می آید. برخی طبرسی را منسوب به طبرستان به معنای طبرستانی دانسته اند و جمعی هم آن را مُعرَّب تفرشی و منسوب به تفرش می‌دانند.

 

کتاب گزیده مشکاة الانوار فی غرر الاخبار علی بن حسن طبرسی با شمارگان 1000 جلد و به قیمت 6500 تومان در 132 صفحه از سوی مؤسسه فرهنگی هنری دارالحدیث در سال 1394 منتشر شده است./907/ن602/ق

ارسال نظرات