۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸
کد خبر: ۴۴۹۶۱۲
کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با رسا:

دم زدن از تعطیلی صنایع دفاعی بازی در زمین دشمن است/ استکبار برای تحقق اهدافش از عناصر داخلی استفاده می‌کند

حجت الاسلام میرمرشدی گفت: آقای هاشمی و کسانی که می‌گویند صنعت نظامی و دفاعی نمی‌خواهیم مشغول بازی در زمین دشمن هستند، پس از اینکه آقای هاشمی پیرامون تعطیلی صنایع نظامی و نیروهای نظامی کشور صحبت کرد رسانه‌های خارجی نظیر بی‌بی‌سی بسیار از این حرفها استقبال کردند و این مسأله خودش بیانگر اهمیت صنایع دفاعی و نیروهای نظامی کشور در بازدارندگی دشمن است.
حجت الاسلام میرمرشدی حجت الاسلام میرمرشدی تقویت صنایع دفاعی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، برخورداری از توان نظامی و آمادگی نظامی به جهت دفاع در برابر حملات احتمالی دشمن مسأله‌ای است که در طول تاریخ بشریت دارای اهمیت بوده است، به گونه‌ای که از یک قبیله کوچک تا امپراتوری‌های بزرگ همه در تلاش بوده‌اند تا توان نظامی خود را تثبیت و افزایش دهند.

در دین اسلام به طور کلی توان نظامی بیشتر جنبه دفاعی دارد تا هجومی، یعنی مقصد اول و اصلی توصیه اسلام به افزایش و حفظ توان نظامی جامعه اسلامی به منظور دفاع بوده است، از آنجایی که از صدر اسلام تا کنون همواره کفار و مشرکین در کمین مسلمانان بوده‌اند تا با فراهم آمدن فرصتی مناسب بر پیکر اسلام بتازند این موضوع همواره از اهمیت خاصی در میان امتهای اسلامی برخوردار بوده است.

در قرآن کریم هم آیات متعددی پیرامون اهمیت برخورداری مسلمانان و جوامع اسلامی از توان نظامی ذکر شده است و البته محوریت این آیات تقویت قوای دفاعی بوده است تا تقویت نیروهای نظامی به منظور لشکرکشی و هجوم بر دیگر ملل و کشورها.

از نظر فقیهان و صاحبان فتوا برخورداری از آمادگی نظامی واجب است و البته در عینی یا کفایی بودن آن اختلافهایی وجود دارد اما آنچه که برآن اجماع است وجوب آمادگی نظامی است که همانند دیگر احکام شرعی مطرح شده است.

پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) هم در روایات متعددی بر اهمیت این آمادگی تأکید فرموده‌اند و بنابر گواه تاریخ خود نیز مرد کارزار و دارای آمادگی نظامی بوده‌اند و نمونه‌های بسیاری از توانمندی‌های نظامی ائمه معصومین(ع) در طول تاریخ ذکر شده است.

در عصر حاضر و در شرایط کنونی منطقه غرب آسیا که با برنامه ریزی‌های چندین و چند ساله استکبار جهانی شاهد ظهور گروه‌های تکفیری و زبانه کشیدن آتش جنگی بی‌رحمانه و فاقد هرگونه رحم و قانونی در کشورهای مختلف هستیم که در این میان به وضوح برای همه مشخص است که هدف اصلی این جنگهای نیابتی مقابله با جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی به عنوان محور اصلی جریان مقاومت و استکبار ستیزی است.

اما نکته جالب توجه برخی اظهارات است که علیرغم وجود شرایط حساس در منطقه و نفوذ دشمن تکفیری در کشورهای همسایه برخی افراد و جریانهای سیاسی تمام تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا ارزش جانفشانی‌ها و فعالیتهای نیروهای امنیتی و نظامی را با القاء آرام بودن همه چیز و عدم وجود تهدیدات امنیتی و نظامی علیه کشور نادیده بگیرند و اینطور القاء کنند که اگر هزینه‌های نظامی را در بخشهای دیگر مصروف داریم موجب رشد و پیشرفت کشور خواهیم شد.

حجت الاسلام سید احمد محی الدین میرمرشدی، نماینده سابق ولی فقیه در نیروی هوایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نظریه پرداز سیاسی، پای گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان نشست تا به بررسی ابعاد این مسأله بپردازد.

رسا ـ به نظر شما علت اینکه برخی اشخاص و جریانها برای تضعیف نیروهای نظامی و امنیتی کشور تلاش می‌کنند چیست؟

جریان لیبرالیسم برای حاکمیت خود از نقشه‌ها و روشهای مختلفی استفاده می کند، که عمده آن هماهنگی و همکاری متناسب با سیاسیتهای کلی نظام سلطه در آمریکا و رژیم صهیونیستی است، جریانهای مختلفی که در دوران پس از انقلاب اسلامی شاهد آنها بوده‌ایم همه در راستای تحقق یک حکومت سکولار در ایران برنامه ریزی شده بود و همه در راستای سکولاریزیه کردن نظام اسلامی از ابزارهای مختلفی استفاده کرده‌اند.

مدتی حاکمیت تکنوکراتها را شاهد بودیم و مدتی حاکمیت نوعی اپوزوسیون را شاهد بودیم و در مقطعی نیز جریانی که در پوشش اصلاحات دنبال تحول اساسی در حاکمیت نظام مقدس اسلامی بودند. احساس می‌شود این جریان با پوششی جدید به میدان آمده است و تلاش می‌کند تحت عنوان تعامل و مذاکره با آمریکا به دنبال پیاده سازی اهداف خود می‌باشد.

دشمنان به جای ایجاد طرح و نقشه برای اهداف خود از عناصر داخلی ما استفاده می‌کنند تا بتواند بهتر و دقیقتر به اهدافش برسد، اشخاصی هستند که در این کشور زندگی کرده، بزرگ شدند و دارای مسؤولیت در این نظام هستند اما حرفهایشان دقیقا حرف نظام سلطه است و همه این تلاشها و حرفهایی که پیرامون مسائل نظامی کشور مطرح می‌شود در راستای براندازی نظام مقدس اسلامی است.

رسا ـ در این میان نقش برجام و مذاکرات هسته‌ای را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برجام در واقع یک هدف را دنبال می‌کرد و آن این بود که حرمت و زشت بودن ارتباط با آمریکا را از بین ببرد، اگر در اظهارات اخیر آقای ظریف دقت کنیم می‌بینیم که وی می‌گوید ما به دنبال حذف تحریمها نبودیم، این درحالی است که در زمان مذاکره دولت برای جلب همراهی مردم همواره هدف از مذاکرات را حذف تحریمها عنوان می‌کرد، الآن در گام دوم مطرح می‌شود که هدف حذف تحریم نبوده است و ما می‌خواسته‌ایم خودمان را به جهان اثبات کنیم.

از این موضوع مشخص می‌شود که هدف از مذاکرات و برجام چیزی غیر از آنچه که مطرح می‌شود بوده است، حال که برجام شکست خورده است و بحث ارتباط با آمریکا چیزی به مردم نداده است و مردم متوجه شده‌اند که کلاهی بر سرشان رفته است، تئوری جدیدی مطرح شده تا جایگزین تئوری‌های قبلی شود.

تعطیلی صنایع و نیروهای نظامی خواسته غرب در مذاکرات بود

این عین حرفهایی است که جان کری و دیگران پس از برجام مطرح می‌کردند، آنها می‌گفتند مشکل ما با ایران حل نشده است، با جمهوری اسلامی بر سر توان موشکی و حمایت از جبهه مقاومت حرف داریم و بازدید از مراکز موشکی هم باید انجام بگیرد و تا اطلاع ثانوی این بازدیدها ادامه خواهد داشت، حتی مطرح کردند بعد از برجام ایران نباید در صنعت موشکی و دفاعی خود فعالیتی انجام دهد.

در همان ایام رهبر معظم انقلاب دست برنده را رو کردند و دستور دادند تا گوشه‌ای از حاصل 10 سال تلاش در تقویت بنیه دفاعی کشور و صنعت موشکی را سپاه به نمایش بگذارد و آن فیلم جنجال بزرگی درست کرد، نقشه دشمن این بود که گفته شود بر اساس توافق هسته‌ای و برجام دیگر موشکهای بالستیک و دور برد و قدرتمند را ایران نباید بسازد، ایران برای اینکه نشان دهند آنچه که دارد تنها مربوط به امروز نیست بلکه سالها است در این زمینه توانمند و قدرتمند شده است و به برجام و تصمیمات غرب اهمیتی نمی‌دهد فیلمهای پیشرفت صنعت موشکی را به معرض نمایش درآورد.

 پس از آن بحث مذاکره راجع به منطقه مطرح شد که آمریکا به شرطی اجازه حضور ایران در مذاکرات راجع به مسائل منطقه و سوریه را می‌دهد که ایران اهداف آمریکا را در منطقه دنبال کند که این راهبرد هم از دست دستگاه دیپلماسی خارج شد و با حضور سپاه قدس و مذاکرات سرلشکر قاسم سلیمانی و ولادیمر پوتین صورت گرفت و هماهنگی‌هایی که در جبهه مقاومت ایجاد شد حربه از دست دشمن خارج شد و البته موجب اعتراض برخی اشخاص شد که رهبر معظم انقلاب اعلام کردند در این زمینه هیچ حرفی با آمریکایی‌ها که خود مجرم این عرصه هستند نداریم و این با مواضع هوشمندانه رهبر معظم انقلاب و پیروزی‌های جبهه مقاومت در نبرد با تکفیری‌ها این توطئه دشمن هم بی نتیجه ماند.

رسا ـ چرا در این میان از شخص آقای هاشمی استفاده شد؟

پس از اینکه ماجرای حقوقهای نجومی آنهم در آستانه انتخابات افشا شد و تأثیر بسیاری بر افکار عمومی علیه دولت گذاشت تصمیم بر این شد تا از آقای هاشمی استفاده شود و آقای هاشمی تنها کسی بود که می‌توانست به میدان بیاید و حرفهای ناگفتنی را بزند تا راه برای دولت باز شود و بهترین جا هم در همان جمع مدیران آموزش و پرورش بود.

آقای هاشمی در جمع مدیران آموزش و پرورش 2 نکته اساسی را مطرح کرد، نکته اول اینکه ما اصلا به سیستم دفاعی نیازی نداریم و اگر می‌خواهیم به پیشرفت علمی دست پیدا کنیم باید هزینه‌های بخش نظامی را به صنعت و علم اختصاص دهیم، بعد هم آلمان و ژاپن را به عنوان نمونه ذکر کرد.

بودجه نظامی ژاپن و آلمان چندین برابر کشور ما است

اما حقیقت این است که پس از شکست آلمان در جنگ جهانی و بمباران اتمی ژاپن اینها از داشتن امکانات نظامی به شدت منع شدند چرا که آمریکا نمی‌خواست کسی بتواند با او مقابله کند و منافعش در شرق آسیا و اروپا را به خطر بیندازد، اما الآن اگر بررسی کنید رقمی که آلمانی‌ها و ژاپنی‌ها برای بودجه نظامی در نظر می‌گیرند چندین برابر بودجه نظامی کشور ما است و این یک مغالطه است که بگوییم اینها با قطع بودجه نظامی به رشد صنعتی و علمی رسیده‌اند.

حتی اگر فرض را بر این بگذاریم که علت رشد آلمان و ژاپن قطع بودجه نظامی بوده است زیربنای این حرف غلط است، آلمانها و ژاپنی‌ها در آن مقطع شکست خورده جنگ بودند و چاره‌ای نداشتند جز اینکه بودجه نظامی را قطع کنند در حالی که دشمنی چندانی هم با نظام آنها وجود نداشت و آنها تسلیم نظام سلطه شده بودند اما در شرایط فعلی ما نزدیک 4 دهه دشمنی را تحمل کرده‌ایم و جنگهای بسیاری را علیه ما راه انداخته اند و همواره نظام سلطه می‌کوشد تا گروه‌های تکفیری و گروه‌های نظیر منافقین را علیه جمهوری اسلامی تقویت کند این یک حرف غلط و خیانتی است در راستای براندازی نظام مقدس اسلامی که بگوییم دیگر نیازی به نیروهای نظامی و قوای دفاعی نداریم.

برای کسی که خودش فرمانده دوران دفاع مقدس بوده است و خودش میدان دار دفاع مقدس بوده است بیان چنین حرفهایی برگشت 180 درجه‌ای در مسیر انقلاب محسوب می‌شود و قدم برداشتن در راستای اهداف جریان لیبرالیسم است در حقیقت آقای هاشمی به نوعی تبدیل به لیدر جریان لیبرالیسم در این عرصه شده است، بحث تنها نجات آقای روحانی نیست بلکه موضوع تغییرات اساسی است که طرفداران لیبرالیسم در ایران دنبال می‌کنند.

برخی جریانها به دنبال سکولاریزه کردن کشور هستند

در اواسط دهه هفتاد امیراحمدی که دلال آمریکایی‌ها بود مقاله نوشت پیرامون شعار اسلامی اسلام امام خمینی، وی در این مقاله عنوان می‌کند رفته رفته شعار اسلام اسلام تبدیل به شعار اسلام ایران شد و پس از روی کار امدن آقای هاشمی شعار ایران اسلام مطرح شد و در پایان دوران ریاست جمهوری خود شعار ایران ایران را مطرح کرد و در زمان آقای خاتمی کشور به سمت این شعار می‌رود و در آن زمان پیش بینی شد که تا چندسال آینده ایران حکومتی نظیر ترکیه که کاملا لائیک و سکولار هست را تجربه خواهد کرد و روشنفکران ایرانی یک حکومت دموکراتیک مبتنی بر تفکر لائیکیسیته در ایران پدید خواهند آورد.

دولت تکنوکراسی آقای هاشمی و دولت اصلاح طلب آقای خاتمی دقیقا یک روند را دنبال کردند، یعنی در هر دوره کارگزاران روی کار بودند و الآن هم در دولت آقای روحانی دقیقا همان دو تفکر تکنوکراسی و اصلاح طلبی آقای هاشمی و خاتمی تحت عنوان شعار اعتدال در حال فعالیت است و اهداف آن دو دنبال می‌شود و بر همین اساس است که اقای هاشمی می‌گوید دوره دوم آقای روحانی همه مشکلات حل خواهد شد.

اینکه دوره دوم همه چیز حل خواهد یعنی نیروهای نظامی و توانمندی دفاعی کشور را تعطیل کنیم و بودجه‌های نظامی را به سمت پیشرفت اقتصادی و علمی ببریم، این شعاری است که توانایی جذب مردم را دارد، همانطور که شعار مقابله با تحریم مردم را جذب کرد و در انتخابات سال 92 موجب حمایت بخشی از مردم از این شعار و مطرح کنندگان آن نمود و مردم به این فکر افتادند برای حل مشکلات اقتصادی خود به آقای روحانی رأی بدهند، البته اختلاف آراء انقدر کم هست که نمی‌شود گفت همه مردم به این سمت آمده‌اند، اما همین مقدار اقبال مردم هم به دلیل وعده‌های اینها برای حل و فصل مشکلات مردم از طریق مذاکرات بود.

الآن که شعار چرخیدن سانتریفیوژها همراه با چرخیدن چرخ زندگی مردم از طریق مذاکرت هسته‌ای و مسائلی از این دست تو خالی از آب درآمد و مردم شاهد مشکلات هستند، دولت و حامیانش چاره‌ای ندارند جز اینکه شعار جدیدی را مطرح کنند و این شعار جدید همین مسأله‌ای است که مطرح شده است و بردن بودجه نظامی و دفاعی کشور برای حل مشکلات مردم یک نوع مغالطه است که اگر ما این عقب نشینی دوم را هم انجام دهیم و سیستم دفاعی را هم مختل کنیم و به غربی‌ها امیدوار باشیم دچار مشکلات متعددی خواهیم شد و از چند جهت هم این موضوع یک مغالطه بزرگ است.

رسا ـ عواقب تعطیلی صنعت دفاعی کشور چیست؟ آیا صنایع دفاعی و نظامی برای کشور دستاوردی هم داشته‌اند؟

اول اینکه صنعت دفاعی ما با بودجه‌های اقتصاد ما راه اندازی نشده است بلکه با همت و پشتکار و انگیزه‌های معنوی فرزندان انقلاب راه اندازی شده است، ضمن اینکه در جاهایی که برای صنعت و اقتصاد ما بحران ایجاد شده است بسیاری از کارخانجات ما به اعتبار صنعت دفاعی ما توانسته‌ است به کار خود ادامه دهد.

صنعت دفاعی در واقع زیربنای همه صنایع می‌تواند باشد، وقتی موتور توربو جت نظامی ساخته شود معنی آن این است که موتور یک خودروی سواری مورد قبول را هم می‌توان ساخت، وقتی پهپاد می‌سازیم یعنی توان ساخت هواپیما داریم، ساخت و تعمیر هواپیماهای نظامی نشان دهنده توان ما در زمینه هواپیماهای مسافربری می‌باشد، وقتی در صنایع نظامی ما موشکهای دور برد ساخته می‌شود قطعا موشکهای فضاپیما هم می‌توانیم بسازیم، در حقیقت تولید موشکهای جنگی به ما این جرأت را داد تا به فکر فتح فضا باشیم.

در زمینه ساخت رادارها توانستیم خود را در صنعت مخابراتی اثبات کنیم و نشان دادیم در این صنعت حرفی برای گفتن داریم، بنابراین تقویت صنعت نظامی نه فقط برای جلوگیری از دشمن بلکه موجب رشد صنعت و توسعه اقتصادی خواهد شد.

امروز صنعت دفاعی کشور ما تولیدات خود را به جهان عرضه می‌کند، یکی از بهترین زمینه‌ها برای ارز آوری و حمایت از اقتصاد تولید سلاح و عرضه به کشورهایی است که نیازمند این سلاح هستند، بسیاری از کشورهای غربی از طریق فروش سلاح اقتصاد خود را اداره می‌کنند، آمریکایی‌ها با کمکی که به آل سعود می‌کنند و پولهای کلانی که از عربستان می‌گیرند خود را از نظر اقتصادی حفظ کرده‌اند و ما نیز می‌توانیم از ظرفیتها موجود در صنایع نظامی و دفاعی خود برای حمایت از اقتصاد کشور کمک بگیریم.

کسانی که می گویند صنایع نظامی تعطیل شود در زمین دشمن بازی می‌کنند

آنچه که گفته شد نشان دهنده این است که آقای هاشمی و کسانی که می‌گویند صنعت نظامی و دفاعی نمی‌خواهیم مشغول بازی در زمین دشمن هستند، پس از اینکه آقای هاشمی پیرامون تعطیلی صنایع نظامی و نیروهای نظامی کشور صحبت کرد رسانه‌های خارجی نظیر بی‌بی‌سی بسیار از این حرفها استقبال کردند و این مسأله خودش بیانگر اهمیت صنایع دفاعی و نیروهای نظامی کشور در بازدارندگی دشمن است.

مردم ما نباید فریب این حرفها را بخورند، در سال 96 اگر همین شعار را پایه قرار دهیم نباید به کسی که مورد حمایت این تفکرات است رأی داد، چرا که این تفکر هم اقتصاد ما را از بین خواهد برد و هم روح مقابله و دفاع و ایستادگی ما را خواهد خشکاند، اگر رزمندگان ما در سوریه و عراق مقاومت نکرده بودند و از این تسلیحات و تاکتیکهای نظامی استفاده نکرده بودند، امروز دشمن در داخل تهران و اصفهان بود، شاهد بودیم که چندی پیش تعدادی تروریست در تهران قصد داشتند در شبهای قدر با استفاده از بمبهای بسیار خطرناک مردم و ایران را عزادار کنند و در کشور ناامنی ایجاد کنند، یا در کردستان شبکه‌ای به داعش وصل شده بود و قصد توطئه‌های بزرگ داشت که از سوی نیروهای نظامی و امنیتی دستگیر شدند، این مسائل نشان دهنده هشیاری و فعالیت دشمن درون و بیرون مرزهای کشور است، ریگی درس بزرگی است برای ما کسی که شاخه‌ای از داعش بود و قدرت‌نمایی می‌کرد که توسط سربازان گمنام امام زمان(عج) دستگیر شد، همه این موضوعات نشان دهنده اهمیت نیروهای نظامی در حفظ کشور است.

حرفهایی که علیه نیروهای نظامی با شعار کمک به اقتصاد زده می‌شود یا اثر پیری است یا دلیل بر مزدوری است و بایستی واقعا توجه و دقت داشت و نسبت به بیداری و آگاهی ملت فعالیت کرد و بگوییم مراقب باشید در انتخابات سال 96 فریبی نظیر سال 92 را نخوریم و اتفاقاتی نظیر برجام رخ ندهد./402/1304/ب1

ارسال نظرات