۲۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۶
کد خبر: ۴۴۹۶۰۸
مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت زاهدان:

تحول نظام آموزشی روند ورود روحانی به عرصه اجتماع را تسریع می‌بخشد

مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت شهرستان زاهدان گفت: متون آموزشی حوزه‌ها نقصی ندارند که آن را اصلاح کنیم، بلکه مراد از بازنگری و تحول نظام آموزشی این است که به لحاظ فرصتهای موجود، مباحث را اولویت‌بندی کنیم تا روحانی ما سریعتر وارد عرصه اجتماع و ارائه خدمات فرهنگی و دینی شود.
تحول حوزه

حجت‌الاسلام مصطفی باهری، مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت شهرستان زاهدان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در زاهدان، گفت: بحث تحول و بازنگری در همه مراکز علمی مطرح است؛ اینکه یک سلسله از دروس آموزشی بر مبنای شرایط بازنگری شوند، یک اصل مورد قبول در نظام علمی و آموزشی هر کشوری است و نظام آموزشی حوزه نیز از این قانون مستثنی نیست.

وی بیان کرد: در بازنگری و تحول نظام آموزشی حوزه در حقیقت این مسأله مطرح است که آن سلسله مباحثی که کمتر مورد نیاز مراکز علمی و حوزوی است، موقتاً کنار گذاشته شوند و یا تأکید کمتری روی آن صورت گیرد و در عوض، روی مسائلی تکیه کنیم که نیاز روز است.

مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت زاهدان افزود: بحث بازنگری در متون آموزشی حوزه‌ها از دوره‌های گذشته نیز مطرح بوده است، اما با فرمایشات مقام عظمای ولایت و تأکیدات ایشان مبنی بر تحول نظام آموزشی حوزه و بازنگری در کتب آموزشی، این مسأله بصورت کاملاً جدی پیگیری شد و علمای بسیاری عملاً وارد عرصه شدند.

وی اظهار کرد: برخی مباحث فقهی هستند که در حوزه زندگی ما مصداق ندارد، به عنوان مثال بحث غلام و کنیز امروز شاید مصداق چندانی نداشته باشد؛ همچنین برخی مسائل مخصوص قشر خاصی است و لزومی ندارد که تأکید زیادی روی آن صورت گیرد، از این رو این قبیل مسائل باید تنها بصورت اجمالی مطرح شود.

حجت‌الاسلام باهری ادامه داد: از سوی دیگر، برخی مسائل مانند جامعه‌شناسی، روانشناسی و زبان انگلیسی امروزه بسیار مورد نیاز است، بنابراین باید این دروس به صورت جدی‌تر به حوزه وارد شود تا طلبه و روحانی ما همانند گذشته، پاسخگوی نیازهای جامعه باشد.

وی افزود: برخی از مباحث بصورت ریشه‌ای و زیرساخت هستند، مانند فقه و اصول و ادبیات عرب، که اینها دست نمی‌خورد، اما می‌توان در زیرشاخه‌های آنها تغییراتی ایجاد کرد و مواردی که منسوخ بوده و کاربردی ندارند، کمتر مطرح شوند.

مدیر حوزه علمیه سفیران هدایت زاهدان عنوان کرد: متون حوزوی نقصی ندارند و همه علمایی که در فقه و دین و حتی طب، کیمیاگری، اقتصاد و سیاست سرآمد هستند، از همین گوشه حجره‌ها برخاسته‌اند، اما مراد از بازنگری این است که ما روند ورود روحانی به عرصه اجتماع را تسریع کنیم.

وی بیان کرد: طلبه‌ای که می‌خواهد فقیه و مجتهد شود، باید همه علوم حوزوی را بصورت کامل مطالعه کند، اما برای طلابی که می‌خواهند سریعتر وارد عرصه اجتماع شوند و خدمات فرهنگی به مردم عرضه کنند، می‌توان برخی مسائل غیرکاربردی را موقتا کنار گذاشت و یا بصورت اجمالی مطرح کرد./302/831/ب1

ارسال نظرات