۱۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۷
کد خبر: ۴۴۸۴۹۹
رييس اداره تبليغات اسلامي آران و بيدگل:

قيام 17 شهريور نقطه عطفي در تاريخ انقلاب بود

رييس اداره تبليغات اسلامي شهرستان آران و بيدگل گفت: قيام 17 شهريور، نقطه عطفي در تاريخ انقلاب بود که زمينه هاي پيروزي انقلاب اسلامي و مردمي را فراهم کرد.
حجت الاسلام سميع الله مردان

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا در كاشان، حجت الاسلام سميع الله مردان رييس اداره تبليغات اسلامي آران و بيدگل چهارشنبه شب در مراسم گراميداشت روز 17شهريور در شهرستان آران و بيدگل با اشاره به اينكه نام آران و بيدگل بعنوان يکي از شهرهاي پيشتاز مبارزه و قيام در تاريخ انقلاب اسلامي به ثبت رسيده است، گفت: نهضت امام خميني(ره) و مبارزات انقلابي آن، اسلام سياسي را روياروي رژيم طاغوتي قرار داد.

وي با بيان اينكه قيام هاي مردمي نقطه عطف انقلاب اسلامي بود که از 15 خرداد 42 آغاز شد و در 17 شهريور 57 به اوج خود رسيد، اظهار داشت: نام شهرستان آران و بيدگل به عنوان يکي از پيشتازان مبارزه و قيام در راه پيروزي انقلاب اسلامي در تاريخ انقلاب به ثبت رسيده است.

حجت الاسلام مردان درباره واقعه قيام خونين 17 شهريور در آران و بيدگل خاطر نشان کرد: شهريور ماه سال 1357 مصادف با ماه رمضان بود و در شب هاي اين ماه مبارک، در اکثر مجالس مذهبي و مساجد از اسارت و خفقان و نبودن آزادي و توهين رژيم به مقدسات ملت ايران صحبت مي شد و مردم اعتراض خود را در قالب راه پيمايي نشان مي دادند.

وي با اشاره به اينکه روحانيان از پيشتازان اين حرکت انقلابي بودند، ابراز داشت: حرکت مردمي آران و بيدگل که منجر به قيام 17 شهريور شد، از 12 شهريور همزمان با شب عيد فطر آغاز شد که در اين روز بيش از يک هزار نفر از مردم اين شهر با حضور در حرم امامزاده محمدهلال بن علي(ع) با نيروهاي ژاندارمري درگير شدند و عده اي دستگير و روانه دادسرا شدند.

اين مبارز انقلابي افزود: در روز عيد سعيد فطر نيز به دستور روحانيون، چند هزار نفر از مردم آران و بيدگل از تمام مساجد به صحن مطهر حضرت محمد هلال (ع) آمدند و پس از اقامه ي نماز عيد به راه پيمايي پرداختند.

حجت الاسلام مردان افزود: درگيري ها تا روز 17 شهريور ادامه داشت و در نتيجه درگيري هاي اين روز، جواد عبداللهي در خيابان منتهي به حرم حضرت محمد هلال بن علي (ع) و علي خدمتي در محله دروازه به شهادت رسيدند و چند نفر از مبارزان زخمي شدند و به بيمارستان انتقال يافتند و تعدادي از برادران دستگير و به پاسگاه منتقل شدند.

وي افزود: بر اساس اسناد موجود، در اين روز بيش از ۲۰ نفر از نيروهاي انقلابي در اطراف حرم هلال بن علي(ع) مجروح و عده اي دستگير شدند و در مجموع ۴۰۰ گلوله تيراندازي شد.

اين مبارز دوران انقلاب خاطر نشان کرد: پس از شهادت جواد عبداللهي، به پاس احترام خون اين شهيد و برادرش شهيد علي محمد عبداللهي که در قم بر اثر عبور تانک از روي پيکرش به شهادت رسيد، جمعيت تظاهرات کننده، هر روز از جلوي منزل اين شهيدان بزرگوار طي مسير مي‌کردند و به اين ترتيب با شهدا پيمان وفاداري مي‌بستند و اين حرکت تا پيروزي انقلاب ادامه داشت.

حجت الاسلام مردان عنوان كرد: قيام مردمي در اين شهر تا بهمن 57 ادامه داشت که در ادامه منجر به شهادت شهيد عبدالله غفوره در جنب مسجد جامع قاضي و مجروح شدن تعداد زيادي از مردم انقلابي و دستگيري تعدادي از انقلابيون در اين مدت شد.

رييس اداره تبليغات اسلامي آران و بيدگل تصريح کرد: قيام 17 شهريور، نقطه عطفي در تاريخ انقلاب بود که زمينه هاي پيروزي انقلاب اسلامي و مردمي را فراهم کرد.

حجت الاسلام مردان افزود: مردم اين شهرستان در طول دوران دفاع مقدس نيز مدال درخشاني بر گردن آويختند و بيش از يک درصد مردم اين شهر در آن دوران به درجه رفيع شهادت نائل شده‌اند که با توجه به جمعيت 72 هزار نفري آن دوران، شهرستان آران و بيدگل رتبه نخست ايثارگري را در بين شهرهاي کشور به خود اختصاص داد و از آن زمان به دارالشهداي کشور معروف شد.

عضو شوراي فرهنگ عمومي آران و بيدگل افزود: ميانگين شهداي استان اصفهان به‌ عنوان استان نمونه در ايثارگري از هر 220 نفر يک شهيد است در حالي که اين ميانگين در شهرستان آران و بيدگل از هر 87 نفر يک شهيد است.

حجت الاسلام مردان خاطر نشان کرد: مردم اين شهرستان همواره و در همه سختي‌ها يار و ياور انقلاب و نظام بوده‌اند و به آرمان‌هاي نظام مقدس جمهوري اسلامي و شهدا پايبند و پشتيبان ولايت فقيه هستند./202/1307/ب1

ارسال نظرات