۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۳
کد خبر: ۴۴۰۹۸۵
آیت‌الله مجتهد شبستری:

ولایت فقیه کشورهای منطقه را نجات داد

امام جمعه تبریز با بیان اینکه شاهد برکات ولایت فقیه در طول 37 سال انقلاب بودیم، گفت: ولایت فقیه نه تنها بارها کشور را نجات داد بلکه کشورهای منطقه را نیز از شر داعش نجات داد.
آیت الله شبستری در طرح یاوران ولایت تبریز

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی عصر امروز در طرح یاوران ولایت دانش آموزان بسیجی پسر در اردوگاه الغدیر فتح‌آباد، بابیان اینکه عدالت هر کس به‌قدر منصب و جایگاه است، اظهار داشت: امام جماعت دارای شرایط عدالت خاص خود و شرط عدالت قاضی نیز بالاتر از آن است.

 

وی با اشاره به دوران اواخر عمر آیت‌الله بروجردی و شرکت در دروس ایشان، ادامه داد: آیت‌الله بروجردی با اشاره به بحث علم قاضی و سؤال حضار در درس در خصوص اینکه آیا غیر قاضی نیز می‌تواند قاضی شود، ایشان فرمودند که اصلاً غیر مجتهد عالم نیست و بلکه مقلد است.

 

امام‌جمعه تبریز بالاتر از قضاوت را مرجعیت دانست که افزون بر اجتهاد و عدالت، اعلمیت نیز شرط است، ابراز داشت: معیار اعلمیت آشنایی با تمام فروع فقهی که در جواهر الکلام به‌عنوان مبسوط‌ترین کتاب فقهی است که فروع بیشتری در آن واردشده است، بلکه قدرت استنباط تمام احکام فقهی و بالقوه بودن اجتهاد در اعلمیت کفایت می‌کند.

 

وی عصمت را افزون بر موارد مذکور، در امام شرط دانست و اذعان داشت: اعتقاد شیعه عصمت دوازده امام است که به معنای دوری از تمامی معاصی است، عصمت به معنای کثرت علم و ایمان است، در حقیقت ائمه در سایه علم و ایمان سرشار است که به مقام عصمت رسیده‌اند، علم و ایمان به حقیقت و عواقب گناه است که ائمه را از معصیت بازمی‌دارد.

 

نماینده مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: هیچ امامی از دوازده امام چنین شرایطی برای ترویج علم را نداشته‌اند، اما در دوران امام  صادق (ع) این فرصت پیش آمد و حضرت درزمینهٔ های اقتصادی، سیاسی، اخلاقی و دیگر زمینه‌ها روایات بسیاری را نقل کرده است، نمی‌شود که یک بحث فقهی، کلامی و دیگر زمینه‌ها حدیثی از ایشان وارد نشده باشد.

 

وی بابیان اینکه بیشتر معارف مذهب شیعه از امام صادق (ع) رسیده است و این جهت جعفری‌مذهب خواندن تشیع است، خاطرنشان کرد: امام صادق (ع) شاگردان بسیاری را تربیت‌کرده است، هشام بن حکم که از شاگردان کلامی امام صادق (ع) است که توانسته ده‌ها تن را به تشیع هدایت کند.

 

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) بابیان اینکه هشام بن حکم از شاگردان اهل منطق و استدلال امام صادق (ع) است، افزود: نه‌تنها امام صادق (ع) در فلسفه، کلام و فقه شاگردانی را تربیت کرد، بلکه در علم شیمی شاگردی چون جابر بن حیان را که پدر علم شیمی نامیده شده است تربیت‌کرده است که فرمول اسید استیک را نیز در 14 قرن قبل کشف کرده است.

 

وی ریشه علوم مختلف را در امام صادق (ع) و امیرالمؤمنین (ع) دانست و افزود: تأکید رهبر انقلاب بر تولید علم به جهت آن است که اسلام دین علم است و مسلمانان بودند که پرچم علم را برافراشتند و بسیاری از دانشمندان در سایه اسلام تربیت یافتند، در خواب غفلت سلاطین بود که غرب از صنعت و علم پیشی گرفت، توسعه علم غربی به معنای پایه‌گذاری این علوم نیست، علوم مختلف در جهان اسلام شکل‌گرفته است.

 

آیت‌الله شبستری با تأکید بر تحصیل علم به بهترین نحو، فناوری هسته‌ای را نتیجه همین تلاش جوانان در عرصه علم بود، ادامه داد: همچنین توسعه صنایع دفاعی که مایه افتخار کشور است در سایه پیشرفت‌های علمی و تلاش جوانان است، دشمن از توسعه علمی کشور در حیرت‌اند.

 

وی با اشاره به اهمیت مسأله فرهنگ، معنویت و اخلاق، تصریح کرد: در کنار پیشرفت علمی باید اخلاق و معنویت نیز موردتوجه باشد، دانش‌آموزی موفق است که در کنار علم تعهد داشته و در نماز و معنویت نیز منظم باشد، معنویت توفیقات علمی انسان را نیز افزایش می‌دهد.

 

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان شرقی نماز اول وقت را مورد تأکید قرارداد و ابراز داشت: اهالی مدرسه را وادار به حضور در نماز جماعت کنید و با ادعیه و کتاب الهی مأنوس باشد، هر چه معنویت شما بالاتر برود در محضر خدا مقرب‌تر خواهید بود و توفیقات شما افزایش پیدا خواهد کرد.

 

وی بابیان اینکه به معنای حقیقی یاوران ولایت و انقلابی باشید، ابراز داشت: شما سرمایه‌های آینده کشور و آینده‌سازان کشور هستید، اگر از امروز ولایت مدار و انقلابی بار آیید می‌توانید عناصر مفیدی برای کشور باشید، آنچه مورد تأکید رهبر انقلاب است انقلابی بودن و انقلابی ماند است.

 

امام‌جمعه تبریز بابیان اینکه در طول 37 سال انقلاب اسلامی شاهد برکات ولایت‌فقیه بودیم، خاطرنشان کرد: ولایت‌فقیه بود که با داریت و تدابیر خود کشور را بارهای نجات داد و اکنون نیز کشورهای منطقه را از آتش تکفیر و داعش نجات می‌دهد، امنیت امروز کشور را مدیون ولایت‌فقیه هستیم.

 

وی بابیان اینکه به برکت ولایت‌فقیه خبرهای خوبی در خصوص سوریه و عراق درراه است و پیروزی بسیار نزدیک است و به‌زودی شر تمامی تروریست‌های داعشی از روی زمین پاک خواهد شد، افزود: داعش و گروه‌های تکفیری در حال اضمحلال است و امروز تنها موصل در دستان داعشی تکفیری است که با جان‌فشانی‌های مدافعان حرم آن نیز آزاد خواهد شد، بعد از سوریه و عراق ایران هدف بعدی بود که با درایت رهبری نقش بر آب شد./202/854/ب1

ارسال نظرات