۲۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۴۳۸۴۲۵
مدرس حوزه و دانشگاه کرمان:

فضای مجازی بر روی باورهای دینی افراد تاثیرگذار است

مدرس و مشاور حوزه و دانشگاه با بیان اینکه باورهای دینی افراد تحت تاثیر اینترنت است، گفت: وقتی افراد مدت زیادی را صرف اینترنت می کنند قطعا یک سری اثرات را با خود به همراه دارد و بر روی اعتقادات و باور های فرد اثر می گذارد.
اینترنت، فضای مجازی

خانم مریم السادات طباطبایی مدرس و مشاور حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در کرمان، گفت: فضای مجازی نسل جدیدی از فضای روابط اجتماعی است که با اینکه عمر خیلی زیادی ندارند، توانسته اند به خوبی در زندگی مردم جا باز کنند، بنابراین مردم بسیاری در سنین مختلف و از گروه های اجتماعی متفاوت در فضای مجازی کنار هم آمده اند و از فاصله های بسیار دور در دنیای واقعی از این طریق با هم ارتباط برقرار می کنند.

 

وی ادامه داد: امروزه تاثیر فضای مجازی بر روی افراد بسیار زیاد است و ارتباطات افراد با فضای مجازی بسیار زیاد تر از افراد حقیقی است، از این رو در اخلاق، رفتار و منش افراد تاثیر دارد.

 

مدرس و مشاور حوزه و دانشگاه افزود: وقتی افراد مدت زیادی را صرف اینترنت می کنند قطعا یک سری اثرات را با خود به همراه دارد و بر روی اعتقادات و باورهای فرد اثر می گذارد، از این رو وقتی باورهای افراد تحت تاثیر قرار گیرد حتما روش زندگی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

طباطبایی اظهار داشت: امروزه خانواده ایرانی در سبد فرهنگی خود مواجه با شبکه‌های ماهواره‌ای، فضای مجازی، رسانه‌های مدرن و ... است که هر کدام به نوبه خود بخشی از فرآیند تأثیرگذاری در خانواده را هدف گرفته‌اند.

 

وی تصریح کرد: متاسفانه در کشور ما تفکیک سنی در استفاده از اینترنت وجود ندارد و استفاده از این فضا برای همه یکسان است و تمام اقشار به اینترنت و فضای آن دسترسی دارند، همچنین استفاده و گرایش به  سایت های منفی که مطالب آن ها ضد اخلاقی است بیشتر شده است.

 

مدرس و مشاور حوزه و دانشگاه بیان داشت: اعتیاد به اینترنت گستره وسیعی را شامل می شود، بنابراین در میان این گستره وسیع نمونه های متفاوت و متمایزی پیدا می شوند، نوع فعالیت هایی که افراد معتاد به اینترنت انجام می دهند ممکن است متفاوت باشد، مثل بازی های کامپیوتری، چت کردن، وبگردی و حالت وسواسی بررسی ایمیل.

 

طباطبایی  ادامه داد: افراد زیادی هستند که وقت زیادی را به اینترنت اختصاص می دهند ولی لزوما همه آن ها معتاد به اینترنت نیستند، از این رو عامل زمان فقط یکی از شاخص های اعتیاد به اینترنت می باشد و شخص معتاد به اینترنت اغلب مشکلات روانشناختی مختلفی را نیز دارا است. این مشکلات ممکن است که در زمینه ارتباط با همسر، اعضای خانواده، رییس و همکاران باشد.

 

وی در پایان خاطر نشان کرد: گسترش فضای مجازی در حوزه رابطه فرزندان و والدین نیز تغییراتی به وجود آورده است که از جمله آن به کاهش نقش خانواده به عنوان مرجع، کاهش ارتباط والدین با فرزند، شکاف نسلی به دلیل رشد تکنولوژی، از بین رفتن حریم بین فرزندان و والدین و ایستادن در برابر یکی از والدین یا هر دو را می‌توان نام برد./302/866/ب1

ارسال نظرات