۱۳ تير ۱۳۹۵ - ۰۴:۴۸
کد خبر: ۴۳۵۹۲۵

طنین اذان در مسجد ایاصوفیه ترکیه پس از ۸۵ سال

برای نخستین بار پس از 85 سال اذان در داخل مسجد ایاصوفیه ترکیه از مناره های این مسجد پخش شد.
مسجد ایاصوفیه

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از پایگاه خبری World Bulletin، برای نخستین بار پس از 85 سال اذان در داخل مسجد ایاصوفیه شهر استانبول ترکیه که در قرن 6 میلادی ساخته شده از مناره های این مسجد پخش شد.

 

مسلمانان ساکن در محله سلطان احمد استانبول که مسجد ایاصوفیه در آن قرار دارد صدای اذان صبح را روز جمعه از مناره های این مسجد شنیدند.

 

قرائت اذان از داخل مسجد ایاصوفیه استانبول احتمالا جنجال ها بر سر استفاده از این مکان مذهبی را که در سال 1935 میلادی و تحت حکومت کمال آتاتورک به موزه تبدیل شده بود به همراه خواهد داشت.

 

گرچه صدای اذان در طول چهار سال گذشته از مناره های مسجد ایاصوفیه پخش می شد اما موذن همواره از داخل یکی از نمازخانه های موزه به قرائت اذان می پرداخت و این نخستین بار پس از 85 سال است که موذن از داخل خود مسجد اذان را قرائت می کرد.

 

ایاصوفیه کلیسای مسیحیت شرق بود که در دوره امپراتوری بیزانس به سال ۵۳۲ میلادی بنا به دستور امپراتور کنستانتین اول ساخته شد و در ابتدا کلیسای بزرگ نام گرفت. پس از فتح استانبول، سلطان محمد دوم دستور داد کلیسای ایاصوفیه را در سال 1453 میلادی به مسجد تبدیل کنند. پس از اعلام حکومت جمهوری در ترکیه و به قدرت رسیدن آتاتورک، ایاصوفیه به موزه تبدیل شد و تا امروز به همین شکل باقی‌مانده‌است.

 

در سالهای اخیر مسلمانان اصرار زیادی داشته اند که ایاصوفیه بار دیگر به مکانی برای برگزاری نماز جماعت تبدیل شود.

 

ماه گذشته میلادی نیز دولت یونان به برگزاری مراسم قرائت قرآن در ایاصوفیه در ماه رمضان اعتراض کرد.

 

قرائت اذان از داخل مسجد ایاصوفیه به طور مستقیم از طریق تلویزیون ترکیه پخش شد. محمت گورمز، رییس شورای امور مذهبی ترکیه پس از پخش این مراسم نسبت به حمله تروریستی به فرودگاه استانبول واکنش نشان داده و آن را بخشی از "جنگ علیه اسلام" عنوان کرد.

 

رییس شورای امور مذهبی ترکیه تاکید کرد که اسلام یکی از قربانیان تروریسم است./990/ب902/د

ارسال نظرات