۰۵ تير ۱۳۹۵ - ۰۶:۲۲
کد خبر: ۴۳۴۱۲۳
در گفت‌وگو با رسا مطرح شد؛

ماجرای نپذیرفتن خواسته شیخ عیسی قاسم از سوی کفن‌پوشان بحرینی

یک شاهد عینی در گفت‌وگو با رسا درباره اتفاقات پس از سلب تابعیت از رهبر شیعیان بحرین، گفت: آیت الله عیسی قاسم برای جلوگیری از هرگونه کشتار و قتل، مردم را به بازگشت به منازل دعوت کرد که علما و انقلابیان تاکید کردند: رهبر خود را تنها نمی‌گذاریم و اجازه نمی‌دهیم واقعه کربلا تکرار شود.
شیخ عیسی قاسم

 

محمد کریمی از فعالان سیاسی بحرین که در این کشور ساکن است در گفت‌و‌گو با خبرنگار بخش بین الملل خبرگزاری رسا با تشریح ابعاد مختلف صدور حکم سلب تابعیت از آیت الله عیسی قاسم گفت: چندی قبل رژیم بحرین بیانیه‌ای صادر کرد که در آن مدعی شده بود آیت الله عیسی قاسم از زمانی که به نام شهروند بحرینی شناخته شده است، به تاسیس سازمان‌ها و نهادهای وابسته به مرجعیت سیاسی و دینی خارج از کشور روی آورده که این اقدام‌ها تاثیر بسیار زیادی را در رشد افراطی‌گری و تقسیم جامعه بحرین به فرقه‌های مختلف داشته است. از طرفی ایشان متهم به این شده بود که در سخنرانی‌ها و خطبه‌ها و بیانیه‌های خود خشونت را ترویج داده و به حمایت از تروریسم پرداخته است. استفاده از کمک‌های مادی و معنوی کشورهای خارجی معاند با حاکمیت بحرین، نقض قانون اساسی، نشر سیاست در منبرهای دینی و ... از دیگر اتهاماتی بود که حکومت متوجه آیت الله عیسی قاسم ساخت.

 

وی با تشریح علت اصلی صدور حکم سلب تابعیت افزود: تحلیل‌های سیاسی در این خصوص بسیار است اما تمام این تحلیل‌ها با وجود اختلاف‌های موجود بر این مساله توافق دارند که شکست کشورهای حاشیه خلیج فارس و در راس آن عربستان سعودی در نبرد فلوجه خشونت و نفرت آل سعود از شیعیان را افزایش داده و آنان با فشار به رژیم دیکتاتور آل خلیفه به قصد انتقام جویی از شیعیان حکم مذکور را صادر کردند. البته جامعه جهانی و بین المللی چند روز قبل از صدور این حکم با موضوع مشابهی مواجه شد که تعجب همگان را برانگیخت. حاکمیت بحرین در احکامی نابخردانه و با برپایی دادگاهی ناعادلانه حکم حبس حجت الاسلام شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق را به 9 سال افزایش داد، جمعیت الوفاق و التوعیه را منحل کرده و اجازه فعالیت سیاسی را به آنان نداد، بسیاری از علما و خصوصا نماینده مراجع عظام را از برپایی نماز جماعت و سخنرانی ممنوع کرد و حتی برخی از آنان را پس از سلب تابعیت از کشور تبعید کرد تا سناریوی نابودی مخالفان را تکمیل کند. اما کمتر کسی توقع داشت که رژیم آل خلیفه آیت الله عیسی قاسم را مورد هدف قرار دهد.

 

فعال سیاسی بحرین ادامه داد: رژیم آل خلیفه به خوبی می‌دانست که با صدور این حکم موجی از اعتراض‌ها و تظاهرات در سراسر بحرین به راه خواهد افتاد اما با این وجود با جسارت تمام چنین حکمی را صادر کرد زیرا آیت الله عیسی قاسم رهبر شیعیان و الگوی دینی و سیاسی انقلابیان است و حکومت گمان کرد که اگر ایشان را از صحنه مبارزات سیاسی حذف کند به راحتی می‌تواند بر انقلاب 14 فوریه سیطره پیدا کرده و یکبار برای همیشه طومار انقلاب را درهم بپیچد. از طرفی نباید شرایط داخلی عربستان سعودی را هم نادیده گرفت. تظاهرات گسترده مردم بحرین به کشورهای حاشیه خلیج فارس هم سرایت کرده بود و حاکمان مرتجع عربی خصوصا عربستان سعودی از شکل گیری انقلابی مشابه انقلاب بحرین در کشورهای خلیجی احساس خطر می‌کردند لذا این سناریو را تعریف کرده و به رژیم آل خلیفه دیکته کردند.

کریمی با اشاره به افزایش تظاهرات مردمی در حمایت از آیت الله عیسی قاسم خاطر نشان کرد: هر روز شاهد تظاهرات در مناطق مختلف بحرین خصوصا مناطق شیعه نشین هستیم و این مساله علاوه بر آنکه رژیم آل خلیفه را با سردرگمی مواجه کرده، هزینه سنگینی را هم بر حکومت تحمیل کرده است. آل خلیفه با مشکلات مادی شدیدی در ساختار حکومتی مواجه است و بی‌شک ادامه این تظاهرات برای حاکمیت بسیار هزینه بردار خواهد بود. تظاهرات و اعتراض‌ها در برخی مناطق با دخالت ماموران و حمله آنان به مردم مواجه شده است اما ادامه تظاهرات مسالمت آمیز تنها گزینه پیش روی انقلابیان است. هرچقدر که شبکه‌های خبری بیگانه از پوشش آخرین تحولات داخلی امتناع ورزیده و به هر میزان که عربستان سعودی با پول و نفت خود بتواند جامعه جهانی را وادار به سکوت کند اما سرانجام وادار به واکنش در برابر حوادث بحرین خواهند شد.

 

وقتی کفن‌پوشان بحرینی حاضر نمی‌شوند شیخ عیسی قاسم را تنها بگذارند

مبارز بحرینی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بیانیه سردار سلیمانی و آیت الله حائری در وجوب حمایت از مردم مظلوم بحرین اظهار داشت: تمامی این بیانیه‌ها در کمک رسانی به ملت بحرین موثر بوده و ما تاثیر مثبت آن را به وضوح احساس می‌کنیم. برخی از بیانیه‌ها ارشادی است که راهکار ادامه مسیر انقلاب در شرایط کنونی را به مردم نشان می‌دهد. برخی دیگر از این بیانیه‌ها حاکی از همبستگی ملت‌های منطقه با مردم مظلومم بحرین و تشویق آنان به ایستادگی و مقاومت است. برخی از این بیانیه‌ها همان خواسته‌ها، مطالبه‌ها و درخواست‌های مردم است که به دلیل شرایط موجود امکان بیان آن را ندارند اما بنده معتقدم که بیشترین اثر این بیانیه‌ها همان جنبه معنوی آن است که روح صلابت، مقاومت، جانفشانی و ایستادگی در برابر ظالمان را در مردم تقویت می‌کند. هرچند که نباید از تاثیر این بیانیه‌ها در موضع‌گیری رژیم آل سعود و آل خلیفه و نیز جامعه جهانی چشم پوشی کرد.

 

وی با اشاره به تجمع مردم در منزل شیخ عیسی قاسم و برگزاری نماز جماعت در حمایت از رهبر شیعان بحرین تصریح کرد: از اولین ساعت اعلام خبر صدور حکم سلب تابعیت از آیت الله عیسی قاسم، بسیاری از انقلابیان با پوشیدن کفن و تجمع در منزل شیخ عیسی قاسم همبستگی خود را با ایشان اعلام کردند و مردم تا به الان اجازه ندادند که رژیم آل خلیفه کوچکترین تعرضی به آیت الله عیسی قاسم کند و پوشیدن کفن نیز از آمادگی کامل مردم برای جانفشانی در این راه خبر می‌دهد. آیت الله عیسی قاسم برای آنکه کشتار و یا درگیری شدید به وجود نیاید همان شب اول از مردم خواهش کردند که به خانه‌هایشان باز گردند اما علما و ملت بحرین با به یاد آوردن این سخن امام حسین (ع) که به اصحاب خود در شب عاشورا گفتند « بأن القوم يريدونني انا...وان هذا الليل قد أتى فاتخذوه جملا..» تاکید کردند که از حمایت ایشان دست نخواهند کشید.

کریمی در پایان تاکید کرد که رژیم آل خلیفه چند بار قصد اخراج آیت الله عیسی قاسم و تبعید ایشان به خارج از کشور را داشت که این مساله با تشدید محاصره منطقه الدراز و روستاهای مجاور آن، تهدید کفن پوشان و حامیان آیت الله عیسی قاسم و نیز افزایش بی‌سابقه حمله‌های رسانه‌ای شبکه‌های وابسته حکومت به معترضان به وضوح قابل درک است اما مردم به صراحت اعلام کردند که رهبر خود را تنها نخواهند گذشت و هیچگاه به این حکم تن نخواهند داد./981/ب985/ک

ارسال نظرات