۱۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۰:۳۷
کد خبر: ۴۲۹۵۹۵
آیت الله مکارم شیرازی:

اجازه ندهیم نظام دانشگاهی بر حوزه ها حاکم شود

حضرت آیت الله مکارم شیرازی ضمن اشاره به لزوم پرهیز از کارهای تکراری در رشته های تخصصی حوزه، گفت: باید حوزه را به سمت علم برای خدا، قداست و نظام امام زمان(عج) پیش ببریم و باید مشوق های مادی تا حدود معینی باشد و این درست نیست که محور کارها مادیت شود.
آیت الله مکارم شیرازی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت الله ناصر مکارم شیرازی عصر امروز در سومین اجلاسیه اساتید مراکز تخصصی و مؤسسات آموزش عالی حوزه های علمیه که در سالن همایش های پیامبر اعظم(ص) مدرسه امام موسی کاظم(ع) در قم برگزار شد، خاطرنشان کرد: یکی از معجزات پیامبر اسلام این است که از محیط جاهلیت برخاست و بزرگترین طرفدار علم و دانش بود.

 

این مرجع تقلید با اشاره به جایگاه علم در اسلام اظهار داشت: در قرآن آمده است که از خلقت عالم تا قیام پیامبر گرامی اسلام(ص) همه به نحوی با علم و دانش ارتباط دارند؛ ابتدای بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص) نیز بر پایه علم و دانش بوده و این نشان می دهد که اسلام چه مقدار طرفدار علم و دانش است.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم درباره گسترش علوم مختلف در طول زمان تصریح کرد: در گذشته تمامی علوم را در یک کتاب جمع کرده بودند و علم و دانش بشر بیش از این نبود؛ بر اثر گذشت زمان، امروز وقتی به علم طب نگاه می کنیم، صدها رشته تخصصی وجود دارد؛ این گسترش بر اثر پیدایش علوم و توسعه آن است؛ یا باید جلوی توسعه علم را گرفت یا باید تخصصی شدن آن را پذیرفت؛ علوم اسلامی بر اثر گذشت زمان به تخصصی شدن گرایش یافت؛ فایده تخصصی شدن این است که آن بخش مورد توجه بیشتری قرار می گیرد و دوباره گسترش پیدا خواهد کرد.

 

وی با بیان این که باید از انجام کارهای تکراری در رشته های تخصصی حوزوی پرهیز شود، گفت: در عصری زندگی می کنیم که علوم اسلامی گسترش زیادی یافته و چاره ای جز تخصصی شدن نداریم؛ چند آسیب دارد که ممکن است دامن تخصصی شدن را بگیرد: اولین نکته این است که در رشته های تخصصی کار تکراری نشود؛ حیف است استعدادها، فکرها و وقت ها تکراری شود؛ مرزهای رشته های تخصصی مشخص شود.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی حاکم شدن نظام دانشگاه بر حوزه را آسیب خواند و یادآور شد: نکته دوم این است که نظام دانشگاهی بر حوزه ها حاکم نشود؛ در حوزه مسأله ای به نام ترم نداشتیم، بر اثر زمان به آن طرف غلتیدیم؛ نباید در نشریه رشته تخصصی حوزه، تمامی مطالب از استادان دانشگاه باشد و نام یک نفر از حوزه در آن درج نشده باشد و این مسأله در آینده برای حوزه آسیب دارد.

 

این مرجع تقلید با اشاره به این که نباید فرهنگ های حوزه آسیب پذیر باشد، خاطرنشان کرد: حوزه فرهنگ خاص خود و برنامه های آبرومندی دارد و اصالت آن قابل ملاحظه است و نباید این برنامه ها و اصالت ها فدا شود و به سایر فرهنگ ها وابسته شود؛ دانشگاه خوب است که کار خود را بکند، اما از غرب گرفته شده و آنها کار مخصوص خود را داشته و حوزه کار خود را دارد.

 

استاد درس خارج حوزه علمیه قم درباره لزوم دور شدن حوزه از تشویق های مادی اظهار داشت: معیار، مشوق های مادی در همه جا نباشد؛ مشوق های مادی در حال حاکم شدن بر حوزه است؛ وقتی کسی که از نظر مادی تشویق شود و به اجتهاد برسد، در اجتهاد هم به دنبال مادیت خواهد بود.

 

وی افزود: باید حوزه را به سمت علم برای خدا، قداست و نظام امام زمان(عج) پیش ببریم و باید مشوق های مادی تا حدود معینی باشد و این درست نیست که محور کارها مادیت شود.

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: نباید تخصص های جانبی به دروس اصلی حوزه لطمه بزند؛ رشته های عقاید، تفسیر، رجال و علوم انسانی خوب است، اما علومی از جمله اصول که خمیر مایه حوزه بوده، باید باشد و ما باید این مهم را حفظ کنیم./822/پ202/ج

ارسال نظرات