۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۹
کد خبر: ۳۱۷۷۸۲
حجت‌الاسلام لشگری مطرح کرد؛

ضرورت مقابله با مفسدان اقتصادی با شفاف‌سازی اطلاعات اقتصادی

خبرگزاری رسا ـ عضو هیئت علمی گروه اقتصاد پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با بیان این‌که افزایش مالیات‌ها در شرایط رکودی مانع رشد اقتصادی می‌شود، خواستار مقابله با مفاسد اقتصادی از طریق شفاف‌سازی اطلاعات اقتصادی شد.
اقتصاد مقاومتي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت‌الاسلام علیرضا لشگری عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در نشست علمی ارزیابی برنامه دولت در زمینه رفاه و تأمین اجتماعی و ارائه پیشنهادهای اصلاحی با نگرش اسلامی که پیش از ظهر امروز در پژوهشگاه دین و سیاست‌گذاری دانشگاه قم برگزار شد، بر ضرورت شفاف‌سازی اطلاعات اقتصادی تأکید کرد.

 

وی درباره مسائل اقتصادی دو رویکرد تئوریک و عملی را مدنظر قرار داد و اظهار داشت: برنامه ششم توسعه بر اساس ابلاغ سیاست‌های کلی مقام معظم رهبری افزون بر برنامه تأمین اجتماعی به مسأله رشد اقتصادی هم می‌پردازد.

 

حجت‌الاسلام لشگری با طرح این سئوال که بین عدالت اجتماعی و رشد اقتصادی چه رابطه‌ای وجود دارد، آیا این دو با هم تعارض دارند یا تعارض ندارند، افزود: اگر با توجه به شرایط خودمان درباره این مسأله قضاوت کنیم نمی‌توان یک بخش این برنامه را مانند عدالت اجتماعی در نظر بگیریم و رشد را نادیده بگیریم.

 

وی با انتقاد از این‌که برنامه‌های توسعه کشور جامع است و به همه اهداف با هم می‌خواهد دست پیدا کند، گفت: هرگونه برنامه‌ریزی درباره عدالت اجتماعی با در نظر گرفتن رشد اقتصادی باید صورت گیرد، چراکه در ابلاغ سیاست‌ها رشد اقتصادی لحاظ شده که اگر لحاظ نکردیم یک جانبه‌نگری صورت گرفته است.

 

این کارشناس اقتصادی در ادامه سخنان خود یکی از راهکار‌های دولت برای مسأله مشکل تأمین اجتماعی را افزایش مالیات‌ها عنوان کرد و گفت: در شرایط رکودی نمی‌توان مالیات‌ها را افزایش داد چراکه افزایش مالیات‌ها مانع رونق اقتصادی و در حقیقت مانع رشد می‌شود.

 

حجت‌الاسلام لشگری تصریح کرد: راحت‌ترین نوع مالیات براساس ارزش افزوده و مبتنی بر مالیات مصرف است که دولت می‌تواند در این زمینه اتخاذ کند یعنی قدرت خرید و تقاضای مردم کاهش پیدا کند و رونق اقتصادی به تأخیر بیفتد؛ در این زمینه افزایش مالیات‌ها سبب می‌شود که دستیابی به رشد اقتصادی میسر نباشد.

 

وی با بیان این‌که نظام مالیاتی کشور با توجه به همه مشکلات امکان این را ندارد که بخواهد بودجه سازمان تأمین اجتماعی را تأمین مالی کند، گفت: اگرچه برای بعدها چنین برنامه‌ای مفید باشد اما در حال حاضر اقتصاد از حالت رکود خارج نشده، رشد محقق نمی‌شود و بیکاری از بین نمی‌رود.

 

عضو هیأت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ادامه یکی از مشکلات اساسی نظام بودجه‌ای کشور را درآمد مالیاتی کم عنوان کرد و اظهار داشت: اقتصاد ما بخش غیررسمی و پنهان دارد که مالیات نمی‌پردازند و به نظر می‌آید که اگر بخواهیم از ابزار مالیاتی استفاده کنیم باید ابتدا این بخش اصلاح شود.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین لشگری عدم شفافیت نظام مالیاتی کشور را سبب قاچاق کالا دانست و تصریح کرد: کالاهای قاچاق شده که از مالیات معاف هستند مانع تولید و رشد اقتصادی کشور می‌شوند که اگر این بخش مورد تأمل بیشتر قرار می‌گرفت، می‌توانستیم وضعیت مالیات‌ها را بهینه‌سازی کنیم.

 

وی با بیان این‌که گروه‌های سیاسی با سوء استفاده از عدم شفافیت اقتصاد کشور، منافع ملی را برای منافع گروهی فدا می‌کنند، گفت: اگر حفظ نظام از اوجب واجبات است باید همه گروه‌های سیاسی در مراجع تصمیم‌گیری دلسوزانه دنبال این باشند که اقتصاد و مسائل اقتصادی شفاف شود.

 

استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: تا زمانی که فساد وجود دارد و مفسدان اقتصادی از این وضعیت عدم شفافیت سود می‌برند، نمی‌توان راه‌حل مناسبی برای رشد اقتصادی ارائه کرد. در مسائل رشد اقتصادی و تأمین اجتماعی باید به فکر مبارزه با مفاسد اقتصادی از طریق شفاف‌سازی اطلاعات باشیم./920/پ202/ج

ارسال نظرات