۲۶ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۷
کد خبر: ۳۰۳۰۹۳
در نشست خبری ستاد دانشجویی اربعین کشوری مطرح شد؛

حضور دانشجویان در اربعین با شعار هیهات منا الذله/ استقرار 9 موکب دانشجویی در مرز چزابه، شلمچه، مهران و نجف تا کربلا

خبرگزاری رسا ـ مسؤول ستاد اربعین دانشجویی عنوان کرد: در سال جاری مجموعه دانشجویی اربعین شعار «هیهات منا الذله» را سرلوحه کار خود قرار داده است.
303093 303093 303093 303093 303093 303093

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، جواد تاجیک مسؤول ستاد اربعین دانشجویی، امروز سه‌شنبه 26 آبان در نشست خبری ستاد دانشجویی اربعین کشوری که در سازمان بسیج دانشجویی برگزار شد، گفت: راهپیمایی اربعین نماد جامعه آرمانی اتحاد مسلمانان است.

 

وی با اشاره به اینکه مجموعه دانشجویی در جریانات اثرگذار پیش‌تاز هستند، افزود: ستاد دانشجویی اربعین با همکاری نهاد رهبری، وزارت علوم، وزارت بهداشت و درمان، مجموعه‌های مرتبط مانند سازمان حج و زیارت و سازمان‌ها کمک‌کننده مانند سازمان ناجا تشکیل شده تا کار اعزام دانشجویان به بهترین نحو انجام شود.

 

مجموعه دانشجویی اربعین و شعار «هیهات منا الذله»

مسؤول ستاد اربعین دانشجویی عنوان کرد: در سال جاری مجموعه دانشجویی اربعین شعار «هیهات منا الذله» را سرلوحه کار خود قرار داده است.

 

تاجیک اظهار داشت: همه تلاش ستاد عالی اربعین دانشجویی توجه ویژه به توصیه‌های مسؤولان، رهبر معظم انقلاب و مسئولان ستاد عالی اربعین است تا چهارچوب‌ها در ایران و عراق رعایت شود.

 

اعزام 7 هزار نفر دانشجو به شکل کاروانی

وی بیان داشت: در اعزام دانشجویان به راهپیمایی ‌اربعین فعالیت‌های خوبی به صورت خودجوش شروع شده است، در سال جاری بیش از 7 هزار نفر به شکل کاروانی از مجموعه‌های مختلف دانشجویی اعزام داریم، بش از 5500 نفر اعزام انفرادی ثبت شده است.

 

مسؤول ستاد اربعین دانشجویی، ابراز کرد: همچنین 1100 نفر دانشجو در غالب خدمت‌گزار و راهنمایی زائران در برنامه اربعین حضور پیدا می‌کنند، ثبت ‌نام از ماه‌ها قبل با گزینش‌ و آموزش دوره‌هایی انجام شده است تا این تعداد دانشجویان به عنوان خادم در موکب، اسکان و مرزها حضور داشته باشند که بخشی نیز به عنوان مبلغ و راهنمای زائر حضور خواهند داشت.

 

تعداد 9 موکب دانشجویی در مرز چزابه، شلمچه، مهران و در مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا قرار داده شده است

وی افزود: تعداد 9 موکب در مرز چزابه، شلمچه، مهران و در مسیر پیاده‌روی نجف تا کربلا قرار داده شده است که خدمت‌گزاری خواهند کرد برخی از این موکب‌ها چند منظوره هستند،  همچنین در عمود 157 موکب شباب رضوی خیمه دانشجویان ایرانی و غیرایرانی قرار دارد که کارهای خدماتی و فرهنگی انجام خواهند داد.

 

تاجیک بیان داشت: نخستین کنگره شعر دانشجویی اربعین با رونمایی از کتاب کنگره شعر اربعین برگزار خواهد شد، همچنین دانشجویان نرم افزار، چاپ کتاب و نقشه‌های مربوط به اربعین را نیز تولید کردند.

 

مسئول ستاد اربعین دانشجویی، گفت: به این علت که کار در آغاز راه قرار دارد و بستر اعزام خواهران فراهم نشده است کمتر از 10 درصد دانشجویان خواهر در ستاد اربعین دانشجویی حضور دارند.

 

اوج زمان پیاده‌روی ایرانی‌ها بین تاریخ 4 تا 7 آذرماه است

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه در مسیر موکب 757  اوج زمان پیاده‌روی ایرانی‌ها بین تاریخ 4 تا 7 آذرماه است 4 روز عصرها و شب‌ها با حضور وعاظ مشهوری چون حاج‌آقا تهرانی و حجت‌الاسلام پناهیان و مداحانی نظیر حدادیان و مطیعی برنامه خواهیم داشت.

 

تاجیک افزود: تعدادی از شهدای ایرانی مدافع حرم در قبرستان وادی‌السلام هستند که قرار است در آنجا برنامه و یادواره‌ای برگزار شود، همچنین در سال 85 درگیری گروهک عراقی با مقاومت اطراف حرم امیرمومنان(ع) چند تن از ایرانی‌ها حضور داشتند که به شهادت رسیدند مزارشان در وادی‌السلام است که برای این افراد نیز برنامه و مراسم خواهیم داشت.

 

عمده کاروان‌های اعزامی از  29 استان کشور است

مسئول ستاد اربعین دانشجویی، گفت: عمده کاروان‌های اعزامی از 29 استان کشور و بیشترین اعزام از استان‌های تهران، اصفهان و فارس است که حدود 60 کاروان زائر دانشجو خواهد بود که هر کدام برای خود یک محصول و برنامه فرهنگی خواهد داشت.

 

وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین به زائران بسته راهنمای زائر، سربند و پرچم تقدیم خواهیم کرد، در اینجا لازم می‌دانم از معاونت علوم تحقیقات و فن‌آوری که در مباحث معنوی با ما همه جا مشارکت داشته و حمایت کردند تشکر کنم.

 

شعر کنگره اربعین برای نخستین بار برگزار می‌شود

در ادامه این نشست منعمی مسؤول کمیته فرهنگی کنگره شعر اربعین، گفت: شعر کنگره اربعین برای نخستین بار برگزار می‌شود که طی یک فراخوان از کسانی تمایل به شرکت داشتند دعوت به عمل آمده که تا 20 آبان زمان ارسال آثار بوده است.

 

وی افزود: تعداد آثار دریافتی 400 اثر بوده که با همکاری حوزه هنری و وزارت علوم مقرر شده که داوری داشته باشند و  40 اثر برگزیده و در غالب کتاب به چاپ برسد.

 

مسؤول کمیته فرهنگی کنگره شعر اربعین، عنوان کرد: ساعت 12 در تاریخ 27 آبان در تالار فردوسی دانشگاه تهران با حضور و سخنرانی حجت الاسلام پناهیان از این کتاب رونمایی می‌شود، همچنین شعرای آئینی تراز اول کشور از جمله علیرضا غزه، نظر محمدی و مهدی سیار در این کنگره حضور خواهند داشت.

 

منعمی اظهار داشت: با توجه به اینکه در حوزه شعر و ادبیات اربعین به صورت ویژه کار خاصی نشده است از افتخارات ستاد اربعین دانشجویی است که برای نخستین بار در این زمینه قدم برداشته است.

 

10 اثر برگزیده شعر اربعین انتخاب و تجلیل خواهد شد

وی بیان داشت: 10 اثر برگزیده در زمینه کلاسیک و غالب مثنوی و غزل انتخاب و تقدیر خواهد شد از همه استان‌های کشور پراکندی ارسال آثار داشتیم که نشان از پیشرفت شعر در استان‌ها دارد تاکید رهبر معظم انقلاب در بحث شعر نوید این را می‌دهد که استان‌ها نیز در بحث شعر فعال شوند.

 

مسؤول کمیته فرهنگی کنگره شعر اربعین، ابراز کرد: هدف ما تشکیل کارگروه شعر در ذیل بسیج دانشجویی برای سامان دادن به شعر است تا پراکندگی فضای شعر اربعین در کارگروه شعر آئینی ساماندهی شود.

 

بعد از حج در راهپیمایی اربعین باید اتفاقات بزرگی افتد

همچنین در ادامه حکیمی مسؤول کمیته مبلغان و سفیران اربعین،گفت: ماهیت کار اربعین از اندیشه حضرت امام راحل شکل گرفته که فرمودند هر جا تجمع مسلمانان شکل می‌گیرد باید زمینه گفت‌وگو و تشریک مساعی فراهم شود، بر همین اساس باید بعد از حج در راهپیمایی اربعین اتفاقات بزرگی افتد.

 

مسؤول کمیته مبلغان و سفیران اربعین، عنوان کرد: به دلیل تعداد زیاد زائران در راهپیمایی اربعین نقطه اشتراکات فرهنگی زیادی نسبت به حج دارد که باید برای جهان اسلام تبدیل به یک فرصت شود.

 

حکیمی افزود: امروز ارتباطات زائران اربعین به ارتباط بصری خلاصه شده است بر همین اساس ستاد دانشجویی اربعین تلاش کرده است تا با برقراری اربتاط حداقلی شیعیان و ملت‌های مختلف با یکدیگر از این فرصت در راستای وحدت ملت‌ها استفاده کند.

 

در راهپیمایی اربعین باید جوانان امت اسلامی با یکدیگر ارتباط و وحدت برقرار کنند

وی در ادامه بیان داشت: در راهپیمایی اربعین باید جوانان امت اسلامی با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا از تاریخ عقب نمانند امروز در راستای بیداری اسلامی ارتباطات سیاسی دولت‌ها با هم خوب است اما ارتباطات امت‌ها می‌تواند تاثیر بسیار گسترده‌تری نسبت به ارتباطات دولت‌ها داشته باشد.

 

مسؤول کمیته مبلغان و سفیران اربعین، ابراز کرد: 50 هسته متشکل از 10 نفر به عنوان سفیران اربعین در  4 محور مکالمه زبان عربی، شناسایی وضعیت سیاسی عراق، مراجع عراق و مردم شناسی عراق تهیه شده است که قابلیت انتشار دارد.

 

حکیمی در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به اوضاع منقطه و ابعاد گسترده انقلاب اسلامی باید تلاش کنیم از ظرفیت اربعین در راستای انتشار انقلاب اسلامی استفاده کنیم.

 

ایستگاه‌های صلواتی در راستای گفتمان جهان اسلام در راهپیمایی اربعین برپا می‌شود

در ادامه این نشست محمد مهدی فدوی مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی و مسؤول موکب رضوی در عراق، گفت: در مسیر نجف به کربلا استقبال پرشور برای میزبانی از زائران زیاد است که در کل این 80 کیلومتر صاحبان میزبانی مشخص هستند.

 

وی افزود: ما در راستای پر کردن جاهای خالی تلاش کردیم موکب چند منظوره، چند ملیتی و چند زبانه از دانشجویان با هدف برپایی گفتمان جهان اسلام به شکل ایستگاه‌های صلواتی برپا کنیم.

 

فدوی اظهار داشت: در این ایستگاه‌های صلواتی دمنوش‌هایی که حکم دارویی داشته قرار داده شده است همچنین پزشک و پرستار نیز اعزام شده است انواع غرفه‌های فرهنگی، خطاطی قرار داده شده است و حسینه‌ای به مساحت 600 متر مربع برای استکان زوار تهیه شده است.

 

اینترنت همگانی، شارژ موبایل زوار در راهپیمایی اربعین فراهم شده است

مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی، بیان داشت: خدماتی نظیر اینترنت همگانی، شارژ موبایل زوار با هدف ایجاد ارتباط همه افراد حاضر در راهپیمایی اربعین فراهم شده است تا روح وحدت‌آفرین ایجاد شود.

 

همچنین احمد آبنیکی طراح نرم افزار جامعه اربعین، در ادامه این نشست گفت: در این مدت مجموعه نرم‌افزاهای مخلتف برای پیادروی جمع شده است همراه اول زیرساخت‌هایی نظیر شبکه اینترانت را مهیا کرده تا با پیام رسانی یا چت زائران و افراد ارتباط اندکی با هم داشته باشند.

 

نقشه  و مکان‌یابی آفلاین مستقل از شبکه اینترنت فراهم شده است

وی افزود: نقشه و مکان‌یابی آفلاین مستقل از شبکه اینترنت فراهم شده است که  زائران می‌توانند در داخل کشور دانلود کرده و همراه خود داشته باشند این برنامه مستقل از شبکه‌های اجتماعی است، همچنین افراد می‌توانند با استفاده از gps موقعیت خود رانشان داده و بیمارستانها، اماکن پلیسی، صرافی، اقامتگاه‌ها و مساجد را در این نرم افزار جستجو کنند.

 

آبنیکی عنوان کرد: در این نرم‌افزار نقشه امکان متبرکه و دعا قرار داده شده است همچنین در این نرم‌افزار قابلیتی برای مدیران کاروان ها ایجاد کردیم که بتوانند زمان و مکان را روی نقشه برای زائران خود مشخص کرده و بدانند که فلان زمان باید در فلان مکان باشند.

 

طراح نرم افزار جامعه اربعین، بیان داشت: زائران می‌توانند این نرم‌افزار را از طریق کافه بازار یا سایت فراهم کند همچنین اپلی کیشن آن رایگان و قابل نسب بر روی گوشی‌های اندرویدی است.

 

در ادامه این نشست یکی دیگر از اعضای ستاد اربعین دانشجویی از تهیه نرم‌افزاری با عنوان آموزش زبان عربی با لهجه عراقی طی 450 دقیقه و فیلم آموزشی 2 ساعته اشاره کرد و گفت: قیمت این نرم‌افزار 10 هزار تومان است و علاقه‌مندان می‌توانند از طریق سایت اربعین و یا سامانه پیامکی 5000 و 5002 و یا تلفن همراه 09371120035 از تهیه این نرم‌افزار خبر داد.

 

نقشه راه از کل مسیرهای تردد زائران آماده شده است

همچنین در ادامه سید مهدی موسوی مشاور و طراح نقشه راه اربعین، گفت:  ما نقشه راه از کل مسیرهای تردد زائران را آماده کردیم که در مسیر نجف تا کربلا مراکز اسکان و مراکز تمام نیاز زائران در این نقشه گنجانده شده است.

 

وی افزود: مجموعه سازمان حج و زیارت و شهرداری این نقشه را چاپ کرده و در اختیار زائران قرار می‌دهد افزون بر آنکه این نقشه در گروه‌های تلگرامی نیر قرار داده شده است.

 

مشاور و طراح نقشه راه اربعین، عنوان کرد: نگاه ما صرفا در راستای اربعین نیست بلکه باید بدانیم که عراق مرکز تمدنی ما خواهد شد راه قدس از کربلا می‌گذرد شعار رزمندگان دوران دفاع مقدس بود که راهپیمایی اربعین نماد حرکت شیعه در این مسیر است.

 

در پایان این نشست جواد تاجیک مسؤول ستاد اربعین دانشجویی، گفت: اصل برنامه حرکت نمادین گروهی از دانشجویان این است که روز اربعین اذان ظهر سر مزار حر باشند پس از آن حرکت به سمت جاده الانبار را خواهند داشت تا القا کنند که حرکت ما در مسیر از کربلا تا قدس ادامه دارد.

 

دانشجویان هر کدام به نیابت از یک شهید در این اربعین شرکت می‌کنند

وی افزود: همچنین قرار است دانشجویان ما هر کدام به نیابت از یک شهید در این اربعین شرکت کنند.

 

تاجیک در پایان بخشی از وصیت‌نامه شهید مجید ابوطالبی از شهدای گمنامی که در کعب شهدا آرمیده بود را قرائت کرد که در وصیت‌نامه این شهید آمده است: ای مردم بدانید که برای باز شدن راه کربلا ما زیاد شهید دادیم./807/502/ب1

ارسال نظرات