۲۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵
کد خبر: ۲۹۵۴۲۹
در پی اعتراضات مردمی؛

تخریب مسجدی در جمهوری آذربایجان متوقف شد

خبرگزاری رسا ـ اعتراضات مردمی نسبت به تعرض عوامل دولتی به مسجد روستای «زیام» در جمهوری آذربایجان، تخریب این مسجد را متوقف کرد.
مسجد

 

به گزارش خبرگزاری رسا، به دستور فرماندار منطقه، عوامل حکومتی آذربایجان دیروز، 22 مهرماه، اقدام به تخریب گنبد مسجدی در روستای زیام (Ziyam) از توابع شهر شمکیر کردند. خبر این اقدام به سرعت در شبکه‌های اجتماعی منعکس و موجب اعتراض متدینین در شهرهای باکو، ماسالی، گنجه، کردمیر، آغجابدی و شاماخی شد.

 

این اعتراضات موجب شد که پلیس، دخالت کند و تخریب را متوقف سازد؛ اما کمیته دولتی امور تشکل‌های دینی آذربایجان اعلام کرد که تخریب مسجد مذکور کاملاً قانونی بوده است.

 

کمیته دولتی امور تشکل‌های دینی جمهوری آذربایجان، اقدام فرمانداری شهرستان شمکیر در جلوگیری از ساخت مسجد در روستای زَیُم این شهرستان را قانونی دانست و اعلام کرد: تاکنون برای ساخت مسجد در این روستا، از این کمیته مجوز درخواست نشده است.

 

واحد مطبوعاتی این کمیته افزوده است: ساخت هر بنایی از جمله اماکن ویژه عبادت، باید براساس قوانین موجود انجام شود.

 

کمیته دولتی امور تشکل‌های دینی جمهوری آذربایجان همچنین تأکید کرده است: در مورد نوسازی اماکن وی‍ژه عبادت، از جمله بازسازی و مرمت اساسی این اماکن، مقررات مربوطه وجود دارد و تمامی این کارها باید مطابق مقررات انجام شود.

 

در اطلاعیه این کمیته آمده است: تاکنون از طرف سازمان‌های دولتی هیچ محدودیتی علیه اماکن وی‍ژه عبادت وضع نشده است و برعکس، دولت به ساخت و بازسازی این اماکن توجه ویژه‌ای دارد. طی ده سال گذشته به دستور الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، دهها مسجد ساخته یا بازسازی اساسی شده و برای استفاده دینداران تحویل شده است.

 

گفتنی است، اقدامات ضد دینی حکومت جمهوری آذربایجان مانند تخریب مساجد، حبس اندیشمندان دینی، قوانین ضد حجاب و حمایت از همجنس‌بازان، موجب ناراحتی شیعیان این کشور شده و گاهی به اعتراضات خشونت‌بار کشیده شده است.

 

شهرستان شمکیر در شمال غربی جمهوری آذربایجان و در 400 کیلومتری باکو پایتخت این کشور واقع شده و از طرف شمال با شهرستان تووز، از جنوب با شهرستان داش کسن، از شرق با شهرستان گنجه و از طرف غرب با شهرستان گده بی همسایه است./982/ب101/د

ارسال نظرات