۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۲
کد خبر: ۲۶۱۸۱۰
آیت الله نوری همدانی:

راه حل مشکلات اقتصادی تحول نظام بانکی و توجه به اقتصاد اسلامی است

خبرگزاری رسا ـ حضرت آیت الله نوری همدانی دریافت کارمزد را فقط به اندازه‌ای که هزینه‌های جاری بانک تأمین جایز دانست و تنها راه حل مشکلات اقتصادی را تحول صحیح نظام بانکی و توجه به اقتصاد اسلامی و مقاومتی ذکر کرد.
 آيت الله نوري همداني
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حضرت آیت‌الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید ظهر امروز در جمع مدیر عامل و کارکنان بانک مهر اقتصاد مشکلات اقتصادی دنیای امروز را ناشی از بانکداری ربوی دانست و گفت: در دنیای غرب نظام سرمایه داری جریانی را بر این مبنا به راه انداخته که تنها صاحبان قدرت و ثروت نفع می برند و عموم جامعه متضرر می شوند.
 
وی راه برون رفت از مشکلات اقتصادی را اجرای صحیح اقتصاد و بانکداری اسلامی دانست و ابراز داشت: برخلاف نظام اقتصادی غربی در اسلام قوانینی وضع شده تا ثروت در دست عده معدودی نباشد و همگان از آن بهره مند باشند؛ ربا یک جامعه را به سقوط می کشاند.
 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در تشریح تفاوت اقتصاد اسلامی با اقتصاد غربی ها، گفت: بانک‌های اسلامی نباید پول را به عنوان قرض از سپرده‌گذاران دریافت کنند؛ این سپرده‌ها نزد بانک‌ها امانت است تا با آن در قالب عقود شرعی کارهای اقتصادی انجام دهند، منافع حاصل‌ از آن نیز باید در اختیار صاحبان سرمایه قرار گیرد.
 
حضرت آیت الله نوری همدانی رعایت اصول بانکداری اسلامی را در کشورهای اسلامی ضروری خواند و بیان داشت: تنها در سایه اقتصاد اسلامی مسلمانان می توانند اقتصاد خود را تقویت کنند؛ از نظر اسلام ثروت مندان نباید سرمایه خود را راکد و بدون استفاده نگه دارند؛ پول و ثروت برای جامعه در حکم خون برای بدن است بنابراین باید در گردش باشد تا نیازها را برطرف کرده و مشکلی بوجود نیاورد.
 
وی با بیان این که دریافت جریمه دیر کرد برای هر قسط جایز نیست، گفت: برای این که وام گیرنده قساط خود را به موقع بپردازد شما می توانید چیزی را به عنوان ضمانت دریافت کنید و اگر در موعد مقرر قسط خود را نپرداخت، تنها یک بار می توانید مبلغی را از آن وجه ضمانت کسر کنید.
 
استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر این که بانک های کشورهای اسلامی باید حداقل سود را دریافت کنند، گفت: فقط به اندازه ای که هزینه های جاری شما تأمین شود می توانید از مردم کارمزد بگیرید./928/
ارسال نظرات