۰۳ تير ۱۳۹۳ - ۲۲:۴۸
کد خبر: ۲۱۰۶۶۸
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

با مبنا قرار دادن قرآن و اهل بیت از افراط، تفریط و انحراف دور می‌شویم

خبرگزاری رسا ـ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قرآن را سند هویت و شناسنامه فرهنگی و اعتقادی مسلمانان دانست و گفت: اگر می‌خواهیم دچار افراط و تفریط و انحراف نشویم باید قرآن و اهل‌بیت(ع) را که مفسر قرآن هستند مبنا قرار دهیم.
علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر امروز سه‌شنبه سوم تیرماه در مراسم افتتاحیه بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم در باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت قرآن کریم را چراغ هدایت و طریق معرفت دانست و گفت: قرآن سرشار از رازهای نهفته است چراکه مخاطب قرآن، انسان است و انسان موجود پر رمز و رازی است.

 

وی افزود: قرآن از آن‌جهت که به شأن ملکوتی انسان مربوط می‌شود و تعلق به عمق هستی دارد، رازهای فوق‌العاده فراوانی در خود نهفته دارد که پیروان حکمت و معارف معنوی در هر زمان هرچه در عمق این دریای پر ژرفا و به تعبیر حضرت امیر(ع) «بحر عمیق» فرو بروند، باز هم گوهرهای تازه‌ای می‌یابند و ما به کمک کشفی که آن بزرگواران کردند و تعالیمی که دادند می‌توانیم تا حد ظرفیت خودمان این رازهای عمیق معنوی قرآن را دریابیم.

 

جنتی ابراز داشت: قرآن متعلق به انسان و برای انسان است، برای تأمین زندگی، آن هم زندگی که دائما در حال تحول است، اگر برای ایجاد تحولات طبیعی باید میلیون‌ها سال صبر کنیم تا در عرصه طبیعت تحولی پیدا شود، در عرصه حیات انسانی لحظه به لحظه تحول ایجاد می‌شود.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: قرآن کتاب جاودانه‌ای است که برخلاف آثار بشری با گذشت زمان کهنه نمی‌شود، یعنی با هر شرایط تازه‌ای با هر وضعیت تازه‌ای انسان‌ها با رجوع به قرآن نکته‌هایی تازه در می‌یابند.

 

وی با اشاره به این‌که قرآن کتاب هدایت است، گفت: در شرایط و مراحل و مقتضیات مختلف راه سعادت و هدایت انسان را نشان می‌دهد، قرآن فقط اختصاص به انسانی که در یک قبیله زندگی می‌کرد و اختصاص به روابط خاص آن دوران ندارد، در دوران ما هم که این همه تحولات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، و فرهنگی و ارتباطی در جوامع ایجاد شده، می‌تواند پاسخگو باشد.

 

جنتی ادامه داد: بنابراین باید با مراجعه به پژوهش در قرآن رازهای نهفته آن را کشف کرد، دائما در اهتمام قرآن و فهم باید آن نوآوری شود، نوآوری غیر از بدعت است، قرآن پدیده جاودانه‌ای است که کهنه نمی‌شود، آنچه ممکن است کهنه شود برداشت‌هایی است که به تناسب زمان و مکان بخواهیم آن را به‌عنوان آخرین برداشت و نهایت مطلبی که از قرآن دریافته‌ایم، بیان کنیم.

 

وی اظهار داشت: در واقع انسان‌ها هستند که کهنه می‌شوند و انسان‌های نو جای آنها را می‌گیرند، بنابراین با نو شدن شرایط زندگی باید رهنمودهای نو از قرآن دریافت کرد، از سویی قرآن شناسنامه مسلمانان و عامل وحدت آنان در جامعه جهانی است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: تمام مسلمان همان‌طور که به خدا اعتقاد دارند، به قرآن هم معتقدتد و این کتاب آسمانی ملاک یگانگی مسلمانان در سراسر جهان محسوب می‌شوب می‌شود، در محیطی که نور قرآن بتابد، نور خدا تابیده است، ما باید تلاش کنیم محیط های کاری و جامعه ما روز به روز با قرآن روشن‌تر شود.

 

وی قرآن را سند هویت و شناسنامه فرهنگی و اعتقادی مسلمانان دانست و تأکید کرد: اگر می‌خواهیم دچار افراط و تفریط و انحراف نشویم باید قرآن و اهل‌بیت(ع) را که مفسر قرآنند مبنا قرار دهیم.

 

جنتی گفت: در نمایشگاه امسال حضور دانشگاهیان، حوزه‌های علمیه، ناشران داخلی، رسانه‌های دیجیتال، غرفه‌های ویژه کودک و نوجوان، فعالیت‌های هنری سینمایی، میراث فرهنگی، بخش بین‌الملل و برگزاری مراسم و محافل قرآنی، تجلیل از خادمان قرانی نسبت به سال‌های گذشت هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی رشد داشته است./956/پ202/ب4

ارسال نظرات