۱۶ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۲
کد خبر: ۱۷۹۸۶۷
احکام روزه‌داری(27)؛

اهمیت رویت هلال ماه و معیار تشخیص آن

خبرگزاری رسا ـ عضو ستاد ترویج احکام به تبیین اهمیت رویت هلال ماه شوال و معیار تشخیص آن پرداخت و گفت: پدیده رویت هلال مسأله‌ای شخصی نیست که فقیه و مرجع تقلید بیان کند.
استهلال ماه مبارک رمضان در قم

حجت‌الاسلام حسین وحیدپور، عضو ستاد ترویج احکام در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا با بیان این‌که روزه روز اول ماه شوال حرام و روزه آخر ماه رمضان واجب است، به تبیین اهمیت رویت هلال ماه شوال و معیار تشخیص آن پرداخت.

 

وی افزود: باید معیار و میزان مشخصی را برای رویت هلال در نظر بگیریم تا دچار کار حرام یا ترک واجب نشویم که معیار در این موضوع دیده شدن ماه است، اگر ماه دیده و ثابت شود، روز بعد عید فطر شده و روزه‌ گرفتن در آن روز حرام است.

 

این عضو ستاد ترویج احکام گفت: اگر ماه دیده شود و مانند سال گذشته که 29 روز از ماه مبارک رمضان گذشت و ماه دیده شد، دیگر نیازی نیست روز سی‌ام را به نیت آخر ماه رمضان روزه بگیریم، بلکه این روز، اول شوال و عید فطر است.

 

وی با تأکید بر این مطلب که رویت هلال یک پدیده است و مسأله شخصی نیست که فقیه و مرجع تقلید بیان کند، اظهار داشت: گاهی ‌سؤال می‌کنند فردا عید هست یا نیست، که باید به طور یقینی و دقیق ثابت شود، یا خود شخص ماه را ببیند و یا از گفته فردی مطمئن که ماه را دیده است، اطمینان حاصل کند.

 

حجت‌الاسلام وحیدپور تصریح کرد: الآن مرسوم است که دفتر مقام معظم رهبری اعلام می‌کند و همه می‌دانند که این اعلام دقیق است، چراکه از بررسی ستادهای استهلال اطمینان حاصل می‌شود و در این وضعیت گفته دیگران اطمینان‌آور نخواهد بود، مگر این‌که کسی خودش ببیند که این دیدن برای خودش حجت است و می‌تواند براساس رویت عمل ‌کند.

 

وی با بیان این‌که در بحث رویت هلال یک مسأله صرف خبر دادن است و یکی حکم، ابراز داشت: نوعا دفتر مقام معظم رهبری حکم به رویت هلال نمی‌کند، بلکه اعلام می‌کند و اطلاعیه می‌دهد که رویت هلال ماه برای رهبر معظم انقلاب ثابت شده است.

 

این استاد حوزه علمیه قم افزود: در این مورد اگر هر فرد دیگری هم اعلام کرد که ماه را دیده و از گفته او اطمینان حاصل شد، باید روزه‌ فردا را بخوریم و اگر فرض کردیم زمانی دفتر رهبری اعلام نکرد و مرجع مورد اطمینان اعلام کرد، آن هم مورد اطمینان است و می‌توان براساس حکم قبل عمل کرد.

 

وی ادامه داد: اما یک فرض دیگر حکم است که اگر مجتهد جامع الشرایط و حاکم شرع حکم کند به این‌که فردا روز عید فطر است، بسیاری از فقها فرموده‌اند که حکم حاکم شرع یکی از راه‌های ثابت شدن اول ماه است و همه باید بر اساس آن حکم، روز بعد را عید بگیرند.

 

حجت‌الاسلام وحیدپور خاطرنشان کرد: مهم اطمینانی است که در شخص به وجود بیاید و معلوم ‌شود اگر کسی چیز دیگری خلاف این را گفت اشتباه است، بنابراین اگر از بررسی‌های ستاد استهلال دفتر رهبری اطمینان حاصل می‌شود، دیگر نباید به گفته دیگران اتکا کرد.

 

وی با بیان این‌که اگر ثابت شد فردا عید است، واجب است که فطریه را از مال خود جدا کرده و کنار بگذاریم، یادآور شد: فردی که در نماز عید فطر شرکت می‌کند، زکاتش را پیش از نماز به فقیر دهد اما اگر نماز عید نمی‌رود تا قبل ظهر پرداخت کند.

 

این عضو ستاد ترویج احکام افزود: اگر فقیر خاصی در دسترس نبود، زکات فطره را می‌توان به واسطه به فقیر رساند و اگر فقیر خاصی را مورد نظر داشت و لازم است فطریه را نگهدارد و بعدا برساند، تأخیر مانعی ندارد. /920/د102/ی

ارسال نظرات