۱۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۵
کد خبر: ۴۴۷۴۱۴
کارشناس مسائل مذهبی:

امام جواد حلقه وصل امامت و جدا کننده حق از باطل بودند

حجت الاسلام رضوانی گفت: امام جواد(ع) حلقه وصل امامت و جدا کننده حق از باطل بودند، امامت ایشان در خردسالی چالش بزرگ آن زمان بود که شیعیان را به امتحان بزرگی مبتلا ‏کرد، امتحان ولایت سنگین ترین امتحان شیعه است، امام جواد(ع) تلاش زیادی برای تقویت شبکه وکالت انجام دادند،‏ این شبکه در زمان غیبت هم هست و در رأس آن ولی فقیه قرار دارد. ‏
امام جواد

حجت الاسلام حسین رضوانی، کارشناس مسائل مذهبی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، در رابطه با ویژگیهای دوران امامت امام جواد(ع)، گفت: امام جواد 8 ساله بودند که به مقام امامت نائل شدند ولی مسیری که ایشان طی کرده بودند از مقام پیامبران اولوالعزم هم بالاتر بود.

وی ادامه داد: امام رضا(ع) تا 47 سالگی فرزند نداشتند به همین خاطر شیعیان 7 امامی که به واقفیه مشهور بودند و تا آن زمان پولهای زیادی را در زمان زندانی بودن امام کاظم(ع) دریافت کرده بودند منکر امامت ایشان شده بودند ولی امام رضا(ع) خطاب به آنها فرمودند«خداوند به من فرزندی می دهد که جدا کننده حق از باطل خواهد بود».

کارشناس مسائل مذهبی افزود: امام جواد(ع) حلقه وصل امامت بودند، امامت ایشان در خردسالی چالش بزرگ آن زمان بود که شیعیان را به امتحان بزرگی مبتلا کرد و سبب شد خواص هم نسبت به این امر واکنش نشان دهند، امتحان ولایت سنگین ترین امتحان شیعه است که شیعیان واقعی با آن محک زده می شوند.

حجت الاسلام رضوانی اظهار داشت: مدت امامت امام جواد(ع) 17 سال بود و امامت ایشان با خلافت دو خلیفه مأمون و معتصم همزمان بود، مأمون بعد از شهادت امام رضا(ع) حضرت جوادالائمه(ع) را به بغداد طلبید و دخترش ام فضل را به ازدواج ایشان درآورد، مأمون از این کار یک هدف سیاسی را دنبال می کرد.

وی در ادامه گفت: مأمون می خواست با ازدواج دخترش با امام جواد(ع) کاری کند که نزد شیعیان محبوبیت کسب کند و یک جاسوس خانگی در منزل امام(ع) داشته و ایشان را زیر نظر داشته باشد، امام جواد(ع) از نیت مأمون آگاه بودند ولی به خاطر اینکه فشار بر شیعیان کم شود این ازدواج را پذیرفتند.

کارشناس مسائل مذهبی ابراز داشت: معتصم خبیث و بی درایت بود و نسبت به حضرت جواد(ع) حسادت داشت و در سالهای پایان عمر حضرت(ع) مناظره بزرگی ترتیب داد که در این مناظره امام جواد(ع) پیروز شدند، حسادت و کینه افراد حاضر در مناظره به حدی بود که معتصم را به کشتن حضرت جوادالائمه(ع) تحریک کردند و ایشان را در 25 سالگی مسموم و به شهادت رساندند.

حجت الاسلام رضوانی اظهار داشت: امام جواد(ع) در زمان امامت خود تلاش زیادی در زمینه فرهنگی و تقویت شبکه وکالت انجام دادند، شبکه وکالت شیعیان خالصی بودند که به عنوان وکلای امام(ع) در مناطق مختلف فعالیت می کردند، این شبکه در زمان غیبت هم هست و در رأس آن ولی فقیه قرار دارد. /869/303/ب2

 

ارسال نظرات