۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۱۲
کد خبر: ۷۵۲۱۲۰
رسا گزارش می دهد؛

واکنش شماری از علما و اساتید حوزه به تخریب ها علیه جامعه مدرسین

واکنش شماری از علما و اساتید حوزه به تخریب ها علیه جامعه مدرسین
خبرگزاری رسا با گفت وگوهای متعدد و جداگانه‌ با علما، اساتید و شخصیت‌های انقلابی حوزه به بررسی و تبیین جایگاه مهم و حساس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم - به عنوان برجسته‌ترین نهاد حوزوی - پرداخته و پشت پرده هجمه برخی خرده جریان ها علیه این نهاد را افشا کرده است.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، در آستانه فرا رسیدن انتخابات حساس و مهم مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، برخی از کانال‌های حوزوی به نامِ «انقلابی گری» مشغولِ حاشیه سازی، تضعیف و تخریب عملکرد جامعه مدرسین حوزه‌های علمیه قم و ریاست محترم آن، آیت الله حسینی بوشهری هستند.

این خرده جریان ها با برجسته‌سازی برخی از مسائل و حواشی که البته درنگی کوتاه در مواضع و جهت گیری های جامعه مدرسین در مسائل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی کاملا خلاف آن را نشان می دهد، جامعه مدرسین را که نهاد مورد اعتماد امامین انقلاب است، مورد هجمه قرار داده و به زعم باطل خود در صدد تشکیل کمیته‌ای ویژه برای بررسی عملکرد رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هستند.

در همین راستا خبرگزاری رسا به عنوان یک رسانه مرجع حوزوی که ماموریت خود را تقویت حوزه انقلابی قرار داده و در این مسیر خرده جریان های مخرب و چالش آفرین برای حوزه انقلابی از جمله خرده جریان های سکولار، عافیت طلب، دگر اندیش و انقلابی نما را به چالش کشیده، گفت وگوهای متعدد و جداگانه‌ای را با علما، اساتید و شخصیت‌های انقلابی حوزه انجام داده و به بررسی و تبیین جایگاه مهم و حساس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم - به عنوان برجسته‌ترین نهاد حوزوی - پرداخته و پشت پرده این هجمه ها را افشا کرده است.

واکنش علما و فضلای حوزه به جوسازی ها علیه جامعه مدرسین

تخریب جامعه مدرسین تخریب سرمایه ارزشمند انقلاب اسلامی است

آیت الله خاتمی در گفت وگوی خود با خبرگزاری رسا جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را یک نهاد بی بدیل در انقلاب اسلامی دانست و از تخریب های صورت گرفته علیه این نهاد ارزشمند حوزه در فضای مجازی انتقاد کرد.

وی با تجلیل از کارنامه خوب جامعه مدرسین در مقاطع مختلف از بدو شکل گیری تاکنون، اظهار داشت: جامعه مدرسین به مثابه نهادی است که بیش از پنجاه سال در اصل و تداوم انقلاب حضوری مؤثر داشته و همیشه در خدمت نظام و انقلاب اسلامی بوده است.

آیت الله خاتمی با انتقاد از برخی بداخلاقی ها و جوسازی ها علیه جامعه مدرسین در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی، ابراز داشت: من به گویندگان این سخن می گویم اگر به انقلاب و نظام علاقه مند هستید بدانید در این زمان به خصوص تخریب جامعه مدرسین تخریب یک سرمایه ارزشمند انقلاب است.

تعریض به آیت الله بوشهری را نادرست و تقویت و تجلیل از ایشان را لازم می دانم

وی با تاکید بر این که تعریض به آیت الله بوشهری تعریض نادرستی است، تصریح کرد: من در این مقطع تقویت و تجلیل از ایشان را بر خودم لازم می دانم و از دوستان و طلاب انقلابی می خواهم تحت تاثیر القائات نادرست این و آن نباشند و ان شاءا لله خط و صراط مستقیم را گم نکنند.

واکنش علما و فضلای حوزه به جوسازی ها علیه جامعه مدرسین

تندروی عاقبت خوبی نخواهد داشت

آیت الله کعبی نیز ضمن محکومیت تندروی ها علیه جامعه مدرسین حوزه علمیه با تاکید بر این که قطعاً تندروی علیه جامعه مدرسین عاقبت خوبی نخواهد داشت، ابراز کرد: ما مخالف نقد، ارزیابی و گفتگوی صمیمانه با طلاب و فضلا نیستیم؛ اما گفت وگو و سخن گفتن بویژه با بزرگان، جامعه مدرسین و علمای حوزه دارای چارچوب و آداب خاص طلبگی است که انتظار می رود همه، به آن ملتزم باشند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با انتقاد از اینکه عده‌ای مسائل خاص خود را به جای گفت وگو، رسانه‌ای کرده و دوست و دشمن آن را شنیده است، بیان داشت: کسانی که شخصیت‌های ارزشمند حوزه های علمیه همچون آیت الله حسینی بوشهری و جامعه مدرسین را تضعیف می کنند، برای آنان عاقبت خوبی ندارد.  ما این افراد را نصیحت می کنیم که دست از تضعیف جامعه مدرسین و شخصیت‌های برجسته آن همچون حضرت آیت الله حسینی بوشهری ریاست محترم جامعه مدرسین بردارند؛ و الا فضای عمومی طلاب انقلابی حرکت این افراد را پاسخ داده و محکوم خواهند کرد.

آیت الله کعبی از تحت تاثیر قرار دادن لیست انتخاباتی جامعه مدرسین به عنوان یکی از احتمالات موجود سخن گفت و افزود: در این ایام که انتخابات حساس و مهم مجلس خبرگان رهبری و انتخابات مجلس شورای اسلامی را در پیش رو داریم، کسانی که برای جامعه مدرسین حاشیه سازی کرده و تلاش آنان، ولو به نام حوزه انقلابی، در جهت تضعیف حوزه انقلابی و تضعیف فهرست جامعه مدرسین و نیز تضعیف مشارکت قوی و حداکثری مردم در انتخابات است.

واکنش علما و فضلای حوزه به جوسازی ها علیه جامعه مدرسین

جایگاه ممتاز و برجسته جامعه مدرسین در بین مجموعه های انقلابی

آیت الله محمود رجبی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) تخریب جامعه مدرسین را یک امر ناشایست خواند و تصریح کرد: مجموعه طلاب و فضلایی که دلبسته امام و رهبری هستند همواره در عمل همسویی و همراهی خودشان را با جامعه مدرسین اعلام داشتند؛ نه تنها حوزه علمیه قم، که علمای بلاد هم این نهاد انقلابی را به عنوان یک مرجع قابل تکیه و اعتماد می بینند.

وی با تأکید بر جایگاه والای جامعه مدرسین اظهار داشت: امامین انقلاب توجه ویژه ای به جامعه محترم مدرسین داشتند و امام خمینی(ره) به طلاب جوان انقلابی توصیه می کردند که در فعالیت های شان با جامعه مدرسین هماهنگ باشند.

آیت الله رجبی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را دارای جایگاهی بی نظیر در میان مجموعه های انقلابی دانست و تصریح کرد: به گفته رهبر معظم انقلاب جایگاه جامعه مدرسین به گونه ای است که در عمر شریفش کار های مهمی را انجام داده که از نهاد دیگری بر نمی آمد؛ نظیر همین تعیین مرجعیت و احیانا عزل از مرجعیت و دیگر امور که بر هیچ کس این زحمات و خدمات پوشیده نیست.

 واکنش علما و فضلای حوزه به جوسازی ها علیه جامعه مدرسین

تایید جامعه مدرسین بهترین راه برای تشخیص افراد اصلح در انتخابات است

آیت‌الله سید مصطفی موسوی اصفهانی نماینده مجلس خبرگان رهبری، جامعه مدرسین حوزه علمیه را تنها گروهی دانست که صددرصد مخلص بوده و تا پای جان معتقد به انقلاب اسلامی هستند.

به اعتقاد وی: جامعه مدرسین حوزه نهادی است که امتحان خود را قبل از انقلاب و بعد از انقلاب در وفاداری به امامین انقلاب و نظام اسلامی ایران، برای معرفی بهترین نیروها، برای خدمت در پست های بسیار حساس نظام اسلامی، به خوبی پس داده و ثابت کرده که پای انقلاب اسلامی، رهبری و آرمان های انقلاب خواهند ایستاده است.

واکنش علما و فضلای حوزه به جوسازی ها علیه جامعه مدرسین

حمله به سنگر جامعه مدرسین و جمع فرهیخته آن، حمله به خودی و کمک به دشمنان است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مهدی سلیمانی اردهالی، رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که حمله به سنگر جامعه مدرسین و جمع فرهیخته آن، حمله به خودی و کمک به دشمنان است، خدمات و فداکاری های اعضای جامعه مدرسین در قبل و بعد از انقلاب اسلامی را یادآور شد و نقش جامعه مدرسین حوزه علمیه را در پیروزی انقلاب اسلامی و سرنگونی حکومت پهلوی، نقش تاثیرگذار و مهم عنوان کرد.

رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: با توجه به این که جامعه مدرسین همواره مستحکم در مقابل دشمنان ایستادگی کرده و از نظام و امامین انقلاب اسلامی، جانانه دفاع داشته، مورد هجمه های معاندین و دشمنان نظام قرار گرفته است؛ در چنین شرایطی سزاوار نیست این سنگر مهم که فرهیختگان حوزه در آن قرار گرفته و برای حوزه و نظام اسلامی کار می کنند، مورد حمله و تضعیف قرار گیرد.

تعرض و تنقیص جامعه مدرسین خوش خدمتی به دشمنان است

حجت‌الاسلام‌ والمسلمین سلیمانی اردهالی تاکید کرد: کسانی که در جهت تضعیف جامعه مدرسین هستند و شاید دوز بسیار بالای انقلابیت را احساس می کنند، باید بدانند که از دو جریان داخلی و خارجی نیابت می کنند؛ چراکه عده ای در داخل در پی تضعیف کل نظام، حوزه و رهبریت روحانیت هستند و دشمنان خارجی نیز با کل نظامی اسلامیِ و سکاندار لایق آن رهبر معظم انقلاب اسلامی مخالف بوده و تحمل این همه اقتدار و عظمت و شکوه مردم ایران در جهان را ندارند و به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی «آنان فهمیده اند که تز انقلاب از شهر قم ایجاد شده و باید آنتی تز آن نیز از قم برخیزد و ایجاد شود».

واکنش علما و فضلای حوزه به جوسازی ها علیه جامعه مدرسین

هجمه به جامعه مدرسین در راستای هجمه به ولایت است

حجت‌الاسلام والمسلمین علی اصغر مجتهدزاده مشاور علمی بسیج اساتید و نخبگان حوزه علمیه قم، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را راهنمای نیروهای انقلابی در سطح کشور دانست و ابراز کرد: علما و مراجع امید نیروهای انقلابی هستند. علما در تنگناها، همیشه راهنمای آنان بوده اند و امروز جامعه مدرسین با توجه به وجود نهادهای مختلف انقلابی، به عنوان ملجأ و پناهگاه برای نیروهای انقلابی قرار دارد که مورد رجوع آنان است.

وی جامعه مدرسین حوزه را سرمایه حوزه های علمیه و نظام مقدس اسلامی دانسته و هجمه به جامعه مدرسین را در راستای هجمه به ولایت عنوان کرد و گفت: امروز باید جامعه مدرسین، آرام بخش باشد و نیروها آماده برای انتخاب شدن بوده و نباید مردم را دچار تردید کرد؛ چراکه وارد کردن تردید برای مردم، معصیت است.
 
استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که برخی از افراد ممکن است به هر دلیلی، در مجمع عمومی جامعه مدرسین انتخاب نشده باشند در توصیه ای به این افراد اظهار داشت: این افراد باید به این توجه داشته باشند که هرچند امکان خدمت به حوزه و مردم را در این جایگاه نداشتند؛ اما می توانند در جایگاه های دیگری، وارد صحنه شده و در خدمت به مردم نقش آفرینی کنند؛ چراکه اگر یکی از راه های خدمت به حوزه های علمیه و مردم، بسته شده باشد، قطعاً راه های دیگری برای وارد شدن به صحنه خدمت وجود دارد.
 
وی ابراز کرد: توصیه من به این افراد این است که اگر مورد تایید برای نامزد شدن در خبرگان رهبری یا مجمع عمومی جامعه مدرسین، نشده و به آنچه متوقع بودند، نرسیده اند، به انقلاب و نهادهای انقلابی صدمه وارد نکنند و از پیشینه مثبت و ایمان خود مراقبت کنند و به سرمایه های حوزه های علمیه و نظام مقدس اسلامی صدمه نزنند.

 واکنش علما و فضلای حوزه به جوسازی ها علیه جامعه مدرسین

هجمه کنندگان به جامعه مدرسین در زمره «مارقین» به حساب می آیند

حجت الاسلام والمسلمین سید صمصام الدین قوامی مدیر بنیاد فقهی مدیریت اسلامی نیز در گفت وگوی اختصاصی خود با خبرگزاری رسا، جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را از نهادهای با سابقه‌ای عنوان کرد که اصل و اعضای آن به صورت تعینی مورد اقبال قرار گرفته‌اند.

وی با بیان این که جامعه مدرسین ضامن اجرای انقلاب در حوزه است، به بازخوانی برخی از فرمایشات حضرت امام در مورد این نهاد حوزوی و توصیه ایشان مبنی بر جدا نشدن طلاب جوان از جامعه مدرسین پرداخت و اظهار داشت: جامعه مدرسین تامین کننده نیروهای مورد نیاز حوزه و نظام از جمله مرجعیت، شورای عالی حوزه، شورای نگهبان و سایر بخش ها است، بنابراین همگان باید به این جایگاه توجه داشته باشند.

این استاد حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب و امام راحل در بیان جایگاه جامعه مدرسین آن را نهادی تاثیرگذار معرفی کرده‌اند، از جامعه مدرسین به عنوان چشمه جوشان یاد کرد و ابراز داشت: هم ولی فقیه فقید و هم ولی فقیه حاضر نهاد جامعه مدرسین را ملاک و نماد انقلاب معرفی کرده اند؛ در صلوات شعبانیه آمده است «الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ وَالْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ واللاّزِمُ لَهُمْ لاحِقٌ» بنابراین اگر کسی انقلابی تر شد، دیگر یک فرد «مارق» است. این جریان تمام نظام را زیر سوال می برد. اگر کسی از این نهاد عقب ماند، آن را باید ارتجاعی دانست که کم کم به تطهیر شاه هم می رسد.

 واکنش علما و فضلای حوزه به جوسازی ها علیه جامعه مدرسین

نقد باید منصفانه و با رعایت هنجارها باشد

حجت الاسلام والمسلمین علی احتشام  استاد حوزه علمیه قم با انتقاد از تخریب ها و جوسازی ها در فضای مجازی علیه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم از سوی برخی افراد، جامعه مدرسین حوزه را یکی از مجموعه هایی دانست که از ابتدای پیروزی انقلاب توانست نقش بسیار مهمی در تحکیم جایگاه امام راحل ایفا کند و با پیگیری مرجعیت حضرت امام، نقش خوبی در دور شدن ایشان از مظان محاکمه ایفا نماید.

وی تخریب نهاد جامعه مدرسین که منشأ خدمات سازنده بوده را اقدام ناشایستی توصیف کرد و گفت: امامین انقلاب نگاه و عنایت ویژه ای به جامعه مدرسین داشتند؛ از این رو تخریب این نهاد انقلابی زیبنده نیست.

گفتنی است، اقدام خبرگزاری رسا در مصاحبه با استادان و شخصیت های برجسته حوزوی درباره جامعه مدرسین و نقش آفرینی بی مانند و بی نظیر این مجموعه ارزشمند علمی و سیاسی در رخدادهای مهم قبل و بعد از انقلاب اسلامی در محافل رسانه ای و حوزوی بازتاب های مثبتی داشته است.

ارسال نظرات