۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۷
کد خبر: ۹۷۴۱۵
مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه رضوی:

نداشتن رهبر دینی مشکل امروز ملت‌های در حال قیام است

خبرگزاری رسا ـ مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به این که نقش تأثیرگذار روحانیت شیعه در پیروزی انقلاب اسلامی در مقایسه با برخی کشورهای جهان مشخص می شود، گفت: مشکل مصر و سایر کشورهایی که امروز قیام کرده‌اند، این است که در حال حاضر در بین خود رهبر دینی ندارند.
نماز معترضان مصري در ميدان التحرير


حجت الاسلام جواد ایروانی، مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حوزه علمیه قم را موتور محرک انقلاب دانست و اظهار داشت: چه قبل از انقلاب و چه پس از به ثمر رسیدن آن، این حوزه علمیه بود که راه را برای حرکت مردمی هموار کرد.

ارتباط متقابل مردم و روحانیت

وی به ارتباط متقابل مردم و روحانیت اشاره کرد و بیان داشت: روحانیت شیعه از قدیم مردمی بوده و مردم نیز از گذشته به روحانیت اعتماد داشته اند، البته اعتماد به روحانیت متعهد و کسانی که دنبال دنیاپرستی نبوده و تدینشان به مردم ثابت شده بود.

حجت الاسلام ایروانی ابراز داشت: مردم در طول صدها سال، روحانیت شیعه را افرادی می‌شناختند که مبلغ اسلام بوده‌اند، همچنین مراجع را نایب امام زمان دانسته و پیروی از آنها را اطاعت از امام می‌دانستند.

وی خاطر‌نشان کرد: وظایفی که روحانیت اصیل شیعه توانست در مسیر اسلام ناب محمدی انجام دهد، باعث شد تا ثمرات و برکات این اقدامات را در طول تاریخ ببینیم که نمونه بارز آن انقلاب اسلامی ایران است.

نقش تأثیرگذار روحانیت شیعه در پیروزی انقلاب اسلامی

مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به اینکه نقش تأثیرگذار روحانیت شیعه در پیروزی انقلاب اسلامی در مقایسه با برخی کشورهای جهان مشخص می شود، ابراز داشت: قیام مردم مصر و کشورهای عربی شروع شده و فرعون فعلی کشور مصر ضعیف تر از آن است که برخی فکر می کنند؛ از این رو به آسانی سرنگون خواهد شد، اما مشکل مصر و سایر کشورهایی که قیام کرده‌اند این است که در حال حاضر در بین خود موسی و رهبر دینی ندارند.

وی تصریح کرد: روحانیت کشورهای عربی دولتی هستند؛ از این رو ابتدا مردم قیام می‌کنند و بعد از چند روز علمای این کشورها واکنش حقیقی را نشان می‌دهند؛ اما در شیعه بر عکس این حالت است به این معنا که ابتدا روحانیت وارد عرصه شده و در ادامه این مردم هستند که پشت سر روحانیت حرکت می‌کنند.

حجت الاسلام ایروانی افزود: همین تفاوت باعث شده تا در شیعه ظرفیت چشمگیری برای انقلاب اصیل دینی و مردمی باشد در حالی که در کشورهای دیگر اسلامی این ظرفیت وجود ندارد.

پیروزی انقلاب ایران مرهون رهنمودها و روشنگری‌های امام خمینی است

وی با بیان این‌که مردم مصر و سایر کشورهایی که این روزها قیام کرده‌اند از نبود یک رهبر رنج می برند، بیان داشت: قیام مردم مصر هر لحظه ممکن است از مسیر خود منحرف شود؛ زیرا برخلاف ایران که رهنمودها و روشنگری ها امام خمینی(ره) باعث شد انقلاب اسلامی به پیروزی برسد این مردم رهبری همچون امام خمینی(ره) را در بین خود ندارند.

مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی با اشاره به ویژگی های حوزه انقلابی، خاطر‌نشان کرد: در حوزه انقلابی بایستی بصیرت سیاسی طلاب بیش از توده مردم باشد، روحانیت در مسائل سیاسی آگاه بوده و یک گام جلوتر از مرم و تحولات حرکت کنند همچنین روحانیت باید موضع فعالی داشته باشد تا رگه‌هایی از تحجر که در زمان امام خمینی(ره) وجود داشت و امام از آن گله‌مند بودند، در انزوا قرار گیرد.

وی بر تبیین اندیشه‌ها امام خمینی(ره) به نسل جوان به ویژه طلاب جوان تأکید کرد و یادآور شد: باید نهادهای تصمیم گیرنده با تأسیس مراکز قوی علمی و مدیریت و نظارت روحانیت هوشمند، بصیر و انقلابی بر این مراکز، بسترهای لازم برای تبیین اندیشه‌ها و سیره امام خمینی(ره) را فراهم کنند.

حجت الاسلام ایروانی با بیان این‌که در حوزه علمیه، طلبه ها همیشه پیرو کسی هستند که دانش بالایی دارد، خاطر‌نشان کرد: کسی که بر علوم تسلط دارد و از نظر علمی از مدارج بالایی برخوردار است، بر دل ها حکومت می کند؛ از این رو باید افراد شاخص در این مراکز و در قالب برنامه‌های آموزشی، در زمینه آگاهی‌بخشی به نسل جوان و طلاب عمل کنند تا به این ترتیب طلبه با بصیرت دینی و سیاسی رشد کند.

مسؤولیت بزرگان حوزه در تبیین اندیشه‌های امام بیش از همه است

وی افزود: ضروری است چنین مراکزی تأسیس و تقویت شده، طلاب مستعد را جذب کرده و در کنار مسائل علمی در زمینه آگاهی‌بخشی به طلاب عمل کنند تا این افراد در دست جریان‌هایی که بصیرت ندارند، نیفتند. این راهکار بنیادین است و هر کسی که در این زمینه از جایگاهی برخوردار است، مسؤولیت دارد؛ البته مسؤولیت زعما و بزرگان حوزه بیش از همه است.

مدیر گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی با تأکید بر بصیرت افزایی در برنامه ریزی‌ها به ویژه در رسانه‌ها‌ گفت: باید این مسأله در سرلوحه امور قرار گیرد تا فتنه 88 تکرار نشود و اگر زمینه فتنه هم آماده شد، مردم بصیرت لازم را داشته باشند و به مقابله سریع با فتنه بپردازند./934/ت301/س

ارسال نظرات