۱۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۹۶۷۹۶
سخنگوی جامعه روحانیت مبارز:

اصول‎گرایی منهای نظر رهبری نمی‎تواند قابل‎قبول باشد

خبرگزاری رسا ـ سخنگوی جامعه روحانیت مبارز اظهار داشت: یکی از شاخصه‎های منشور اصول‎گرایی بحثی با عنوان احترام و توجه به جایگاه روحانیت و مرجعیت مطرح شده و در بند 3 نیز راجع به رهبری و فصل‎الخطاب دانستن نظر ایشان صحبت شده است؛ در واقع اصول‎گرایی منهای نظر رهبری نمی‎تواند قابل‎قبول باشد.
حجت‌الاسلام احمد سالک، سخنگوي جامعه روحانيت مبارز


به گزارش سرویس پیشخوان خبرگزاری رسا، تدوین منشور اصول‎گرایی از سوی جامعتین، چرایی و چگونگی تدوین این منشور و اینکه شاخصه‌های تعریف شده برای قرار گرفتن در دایره اصول‎گرایی چه مواردی است از جمله موضوعاتی است که نشریه پنجره در گفت‌وگو با حجت‌الاسلام احمد سالک، سخنگوی جامعه روحانیت مبارز به بحث درباره آن پرداخته است. آنچه در پی می‌آید حاصل گفت‎وگوی نشریه پنجره با حجت‌الاسلام سالک است.

منشور جدیدی که به‎عنوان منشور اصول‎گرایی از سوی جامعتین تدوین شده چه تأثیری در وحدت حداکثری اصول‎گرایان در آینده خواهد داشت؟

در واقع منشور اصول‎گرایی نتیجه زحمات کارشناسی جامعتین است‎‎‎‎؛ پس از انتشار بیانیه اولیه در 8 ماده‏، منشور اصول‎گرایی در 4 اصل و 12 شاخصه تدوین شد که البته با استقبال خوبی نیز مواجه شد. اظهارنظرهایی که شخصیت‎های اصول‎گرا در خصوص تدوین منشور اصول‎گرایی داشتند اعم از کسانی‎که در مجلس یا خارج از مجلس بودند حکایت از تأثیرگذاری این منشور دارد و در واقع این حرکت به ‎واسطه انتظاری بود که در سطح جامعه از جایگاهی مانند روحانیت وجود داشت و از این بابت منشور اصول‎گرایی می‎تواند محور خوبی برای اصول‎گرایان باشد؛ منتظر هستیم که آثار و بازخوردهای این مسأله را جمع‎بندی کنیم و حرکت‎های بعدی را با کار کارشناسی پیش ببریم.

آیا مکانیزم نظارتی نیز در این منشور در نظر گرفته شده تا افرادی ‎که از اصول این منشور تخطی می‎کنند از دایره اصول‎گرایی خارج شوند؟

در منشور مباحثی مطرح شده است؛ یکی از آن‎ها اعتقاد و توجه داشتن به این اصول و منشور اصول‎گرایی است؛ اگر کسانی معتقد به این مسائل باشند مطمئنا از آن دفاع می‎کنند و اگر افرادی اختلاف ‎نظری با آن داشته باشند، نظر خود را اعلام خواهند کرد اما گروهی نیز ممکن است از خطوط این منشور تخطی کنند؛ این موارد دقیقا در مواد این منشور آمده است. به‎‎طور نمونه اصول‎گرایان باید معتقد به اصل اسلام، جمهوری اسلامی، قانون اساسی به ‎عنوان میثاق ملی و سیره حضرت امام و اصل ولایت‎فقیه باشند و اگر فردی در هر یک از این اصول، مسأله‎ای داشته باشد دیگر نمی‎تواند اصول‎گرا باشد و در واقع خود را از دایره اصول‎گرایی خارج کرده است چرا که اصول را نپذیرفته است. شاخصه‎هایی که در این منشور مورد توجه قرار گرفته، دفاع از ارزش‎های اسلامی، پایبندی به مبانی نظام، التزام عملی به ولایت‎فقیه و توجه به جایگاه روحانیت و مرجعیت است؛ همچنین ساده‎زیستی و پرهیز از مسائل دنیایی که باعث گرایش به فتنه می‎شود و در پایان، مسائلی نیز در این خصوص مطرح شده که اگر زمانی افرادی از اصول و شاخصه‎ها خارج شدند و دنبال اصول‎گرایی نیامدند، خودبه‎خود حذف می‎شوند؛ البته اگر اختلاف‎نظر در جهت تکمیل این منشور باشد، باید به استقبال آن رفت. اما اگر تخطی از این اصول، یعنی حرکت در جهت خراب‎ کردن اصول‎گرایی باشد طبیعی است که این افراد دیگر جزو اصول‎گرایان محسوب نمی‎شوند.

جامعتین، نقشی محوری و الگویی در تدوین این منشور داشته‎اند؛ با توجه به این‎که جامعتین از قدیم نقش فراجناحی داشته و بیشتر محل مشورت بوده‎اند، چرا در این موضوع ورود کرده است ؟

اصول‎گرایی موضوع تازه‎ای نیست؛ بلکه برداشتی از فرمایشات حضرت امام (ره) و کلمات مقام معظم رهبری در طول این مدت بوده و همان نکاتی است که از مبانی قرآن و عترت دست ما را در این زمینه گرفته است به‎طور مثال در ضرورت وحدت جامعه اصول‎گرا دقت کنید؛ حضرت امام (ره) مطرح می‎کنند که باید وحدت به اقتضای حکم عقل، شرع و شرایط ویژه شکل بگیرد و این نکته مهمی است؛ افرادی که دنبال منشور اصول‎گرایی هستند حتما صاحبان عقل، اندیشه و تفکر هستند و مسائل شرعی را مدنظر دارند همچنین شرایط ویژه را درک می‎کنند بنابراین تلاش می‎کنند که وحدت را حفظ کنند؛ به‎طورنمونه اگر در جریان فتنه 88، اصول‎گرایان وحدت خود را حول محور ولایت حفظ نمی‎کردند، مشخص نبود که سرانجام کار به‎کجا ختم می‎شد؛ تدبیر مقام معظرم رهبری به‎عنوان عامل وحدت با حضور مردم بر اساس اخلاص و وحدت حول محور قرآن، اسلام و ارزش‎های دینی موجب یأس دشمن و رو شدن دست سران فتنه شد؛ پس منشور اصول‎گرایی چیزی خارج از اندیشه‎های اصول‎گرایان نیست. اما در خصوص این‎که جامعتین تا دیروز ناظر بود و امروز وارد صحنه اجرایی شده؛ باید گفت که خیر؛ منشور اصول‎گرایی خود نوعی نظارت محتوایی بر عملکرد اصول‎گرایان است؛ بالأخره اصول‎گرایان یا به این مسائل علاقه‎مند هستند و پای آن می‎ایستند و یا این‎که آن را رد می‎کنند و یا در خصوص آن اظهارنظر می‎کنند کما این‎که برخی نقطه‎نظراتی را در این خصوص داشتند و نظرات خود را ارائه کردند اما هدف از منشور اصول‎گرایی، وحدت کلمه جامعه است که نباید این را از دست بدهیم و باید این شاخصه‎ها تقویت شود.

برخی مطرح می‎کنند که عده‎ای به‎دنبال طرح شعار اصول‎گرایی منهای روحانیت هستند، آیا تدوین منشور اصول‎گرایی حرکتی است در جهت ایجاد مانع در مسیر افرادی که در پی القای اصول‎گرایی منهای روحانیت هستند؟

در بند 4 شاخصه‎های منشور اصول‎گرایی بحثی با عنوان احترام و توجه به جایگاه روحانیت و مرجعیت مطرح شده و در بند 3 نیز راجع به رهبری و فصل‎الخطاب دانستن نظر ایشان صحبت شده است؛ در واقع اصول‎گرایی منهای نظر رهبری نمی‎تواند قابل‎قبول باشد. او (رهبری) یک روحانی و در واقع شاخص روحانیت است و در رأس نیز قرار دارد و یا می‎توان حضرت امام (ره) را فرض کرد و یا مراجع تقلید را؛ اصول‎گرایی که معتقد به اندیشه‎های بلند و رعایت مسائل شرعی و حفظ و شناسایی شرایط پیرامون است، مطمئنا می‎داند که روحانیت از قبل انقلاب تاکنون نقش اساسی داشته و اگر بررسی شود در هر انقلابی در طول یک قرن اخیر مشخص است که پیشتاز آن روحانیت بوده و در این انقلاب نیز پیشتاز حضرت امام (ره) بوده‎اند. افرادی که شعار اصول‎گرایی منهای روحانیت سر می‎دهند باید به اندیشه‎های خود مراجعه کرده و اساس آن را اصلاح کنند.

پس افرادی که چنین شعارهایی را مطرح می‎کنند در واقع از شمول و دایره اصول‎گرایان خارج هستند؟

قاعدتا اگر از این شاخصه‎ها خارج باشند، بله.

آینده وحدت جریان اصول‎گرایان را با توجه به تدوین منشور اصول‎گرایان چگونه ارزیابی می‎کنید؟

آینده بستگی به چند شاخصه دارد؛ شاخصه اول، اعتقاد و التزام به منشور اصول‎گرایی است. دومین شاخصه، شناسایی مدیران و متخصصین جنگ روانی در داخل و خارج کشور است؛ این افراد باید شناسایی شوند و با آن‎ها مقابله شود چراکه با شایعه، فریب، القای غیرمستقیم و با تسخیر ذهن افراد سعی در رسیدن به اهداف خود دارند. همچنین باید شیوه‎های القایی آن‎ها را در برخورد با منشور اصول‎گرایی شناخت. نکته سوم این است که در این مسیر اگر افرادی تحت تأثیر القائات تبلیغاتی سایت‎ها، ماهواره‎ها و ... قرار بگیرند این موارد حکایت از ضعف در شناخت مسائل و شگردهای این دسته دارد. جامعه اصول‎گرایی باید اطلاع‎رسانی مستند بر اساس تقویت منشور اصول‎گرایی را انجام دهد و این افراد را از گمراهی نجات دهد؛ عده‎ای هم هستند که اصولا در این زمینه معاند هستند و کسانی‎که معاندند باید شناخته و به مردم معرفی شوند، همان کسانی‎‎که خواسته امپریالیسم و دشمن را از حلقوم‎شان در قالب دلسوزی به جامعه ارائه می‎کنند؛ این افراد باید به مردم معرفی شوند، چراکه آن‎ها در واقع جریان نفاق داخل و خارج کشور هستند؛ در کل شناساندن منافقین و متخصصین جنگ روانی از یک‎سو و از سوی دیگر اطلاع‎رسانی پیرامون آثار و نتایج تدوین منشور اصول‎گرایی و دعوت به حمایت از آن از نکاتی است که باید به آن توجه شود.

در جریان تدوین منشور اصول‎گرایی آیا با گروه‎های اصول‎گرا نیز رایزنی‎های لازم صورت گرفته است؟

جلسه‎ای با حضور سران اصول‎گرا تشکیل و بحث‎های لازم در این خصوص شده است. امیدوارم مردم و سران اصول‎گرا را به تقویت منشور اصول‎گرایی دعوت کنید و اظهارنظرهای مثبتی در این خصوص صورت گیرد تا بتوانیم در مقابل سد فولادین دشمن، یک جبهه عظیمی را تشکیل دهیم و پایداری کنیم. /901/د102/ع

ارسال نظرات