۰۴ آذر ۱۳۸۹ - ۱۶:۱۲
کد خبر: ۹۱۴۵۵
عضو خبرگان رهبری:

علامه امینی احیاگر مبانی ولایت فقیه در عصر غیبت است

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه مراغه گفت: روش علامه برای مبارزه با استعمار، تدافعی نبود بلکه با مطرح کردن ولایت و امامت و بحث‌های عمیق علمی پیرامون آن به ولایت فقیه در عصر غیبت رسید.
گزيده کتاب ­الغدير
حجت الاسلام و المسلمین محمدتقی پورمحمدی، نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به نگارش کتاب الغدیر از سوی علامه امینی اظهار داشت:‌ علامه بزرگوار در کتاب الغدیر بزرگ‌ترین و ریشه‌ای‌ترین شبهه ای که از سوی اهل سنت مطرح بود، را پاسخ داده است.

وی خاطر نشان کرد: علامه امینی با شیوه ای مستدل و مستند که مورد توافق اهل سنت نیز باشد، به اثبات امامت حضرت علی(ع) و به تبع آن امامت حضرت مهدی (عج) پرداخته است.

عضو خبرگان رهبری ادامه داد: آن مجاهد عرصه علم و فقاهت بخش اعظمی از عمر شریف خود در جمع آوری احادیث نبوی از کتب مشهور عامه و مقبول مسلمین صرف کرد و با مسافرت به کشورهای مختلف اسلامی دائرة المعارفی به نام الغدیر به رشته تحریر درآورد.

امام جمعه مراغه گفت: کتاب الغدیر بیش از ‌بیست مجلد مجموعه‌ای از احادیث نبوی و دائرة المعارفی در تاریخ زندگی معصومین است و شرایط تصدی امر خلافت و این‌که ائمه معصومین والیان امر الهی پس از رسول گرامی اسلام  در آن بیان شده است.

وی با اشاره به مشخصات کتاب الغدیر افزود: کتاب الغدیر به سبک زیبا از طریق احادیث معتبر صحاح سته و کتب معروف عامه اثبات وصایت و خلافت بلا فصلی خیر الاوصیاء مولای متقیان امیر مؤمنان(ع) را به شکل جالبی مدلل کرده است، البته علامه امینی(ره) غیر از کتاب الغدیر، سیرتنا و سنتنا و کتاب شهداء الفضیله را نیز به رشته تحریر درآورده است.

حجت الاسلام و المسلمین پورمحمدی با بیان اینکه کتاب الغدیر از سوی آیت الله واحدی و شهداء الفضیله از سوی ‌جلال الدین فارسی، به زبان فارسی ترجمه شده است، گفت: علامه امینی به همراه بزرگانی همچون سید شرف‌الدین عاملی، نهضت متن ‌گرایی را بنیان نهادند تا مبانی فلسفه‌ سیاسی اسلام را با ارائه مدرک به امت اسلامی عرضه کنند.

وی با بیان این‌که علامه امینی با این روش در مقابل نهضت سلفیه ایستاد، گفت: روش علامه برای مبارزه با استعمار، تدافعی نبود؛ بلکه با مطرح کردن ولایت و امامت و بحث‌های عمیق علمی پیرامون آن به ولایت فقیه در عصر غیبت رسید.

امام جمعه مراغه گفت: این عالم محقق چنان به خاندان عصمت و طهارت عشق می ورزید که ثواب نگارش الغدیر معروف‌ترین کتابش را که حدود چهل سال عمر گرانبهای خود را بر آن صرف کرده، برای افزودن و عجل فرجهم به صلوات به شراکت می گذارد و می گوید؛ هرکس صلواتش را با «وعجل فرجهم» بگوید من او را در ثواب نگارش کتاب الغدیر شریک می کنم.‌/۹۳۵/ت302/س
ارسال نظرات