۱۹ مهر ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۵
کد خبر: ۸۷۳۴۱
بازخوانی پرونده تحول در حوزه (27)؛

نبود آزاد اندیشی از مشکلات پژوهش در جامعه علمی کشور است

خبرگزاری رسا ـ عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم بیان داشت: تا زمانی که پژوهشگران نتوانند از منابع و متون و کارهای انجام شده استفاده کنند، سازمان پژوهش آسیب پذیر باقی خواهد ماند.
لك زايي


شریف لک زایی، عضو هیئت مدیره انجمن مطالعات سیاسی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا به بررسی روند پژوهش در حوزه پرداخت و به بیان مشکلات فراروی پژوهش در بین حوزویان اشاره کرد.


ارزیابی کلی از روند پژوهش در حوزه

لک زایی در این زمینه گفت: وضعیت پژوهش در یک ارزیابی کلان مثبت است و در طی این سالها که از انقلاب اسلامی گذشته است، روند پژوهش در حوره علمیه قم به سمت تخصصی تر شدن کشیده شده که جای تحسین دارد.

وی ادامه داد: پژوهش در حوزه امروز دارای ساختار و شکلی متفاوت از گذشته شده است و به خصوص نهادها و مراکز حوزوی که در امر پژوهش راه اندازی شده است، رشد چشمگیری داشته است.

این استاد علوم سیاسی بیان داشت: پژوهش در خود حوزه علمیه ضعیف است اما پژوهشگاه های حاشیه حوزه توانسته اند عملکرد خوبی در سالهای اخیر ارائه کنند.

انتخاب موضوع پژوهش

وی در جواب به سوالی مبنی بر ارزیابی از موضوعات پژوهشی تحقیقات حوزویان گفت: اینکه آیا اولویت سنجی در مو ضوعات تحقیقات حوزویان رعایت می شود یا نه، یک امر نسبی است اما امروز موسسات پژوهشی در صدد هستند تا بتوانند موضوعاتی را مورد پژوهش قرار دهند که بتواند خلاء‌های موجود را پر کند اما نمی توان انکار کرد که موانعی برای رفتن به سمت موضوعات جدید وجود دارد.

آزاد اندیشی، گمشده پژوهش است

وی با بیان اینکه مشکلات بر سر راه تحقیق برخی فردی و برخی سازمانی و نهادی است، گفت: امروز برخی موضوعات مهم به گونه ای شده است که نمی توان روی آن کار کرد و با اینکه به یک بحث مفصل نیاز دارد و محققین به آن رغبتی نشان نمی دهند.

این دانش آموخته حوزه علمیه قم نبود آزاد اندیشی را یکی از مشکلات پژوهش در جامعه علمی کشور عنوان کرد و بیان داشت: تا زمانی که محققین نتوانند از منابع و متون و کارهای انجام شده استفاده کنند و در راه رسیدن به نظریه درست حرکت کنند و دستاوردهای خود را ارائه نمایند، سازمان پژوهش آسیب پذیر باقی خواهد ماند.

وی بیان داشت: باید آسیب شناسی شود که چرا در برخی موضوعات اطلاع رسانی مناسب انجام نمی شود و رسانه ها در این راستا سرمایه گذاری نمی کنند و اطلاعات کافی و درست به جامعه علمی ارائه نمی‌کنند.

پژوهش،معیشت و جایگاه پژوهشگران

این استاد دانشگاه باقر العلوم(ع) در ادامه به مساله معیشتی محققان اشاره کرد و بیان داشت: شهید مطهری در باب هویت و چیستی روحانیت به بحث آزاد اندیشی در پژوهش پرداخته و راهکارهایی برای نظام معیشتی حوزه ارائه می کنند که باید به آنها توجه شود.

وی دیگر مشکل اساسی در پژوهش حوزه را مشکل مدیریتی عنوان کرد و بیان داشت: سامانه مدیریتی ما بسیار ضعیف است و در برخی موارد مدیران فاقد سابقه پژوهشگری هستند که این مشکل بزرگی پیش روی پژوهشگران است.

محقق فلسفه سیاسی بیان داشت: امروز باید همانگونه که از کارهای عمرانی و صنعتی تجلیل و رونمایی می شود، کارهای ارزشمند در علوم انسانی و اسلامی مورد تجلیل قرار گرفته و با پرده برداری و جلسات گوناگون، فعالیت های پژوهشگران تقدیر شود.

وی با اشاره به اینکه شوق محققان باید روز به روز بیشتر شود، ادامه داد: آیا پژوهشگران ما توانسته اند بعد از سی سال بنیادهای علمی جمهوری اسلامی را تولید و تحکیم کنند. /909/ت301/ع

ارسال نظرات