۱۸ شهريور ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۸۵۹۵۵
امام جمعه شبستر:

روزه داری در اسلام مسیری رو به رشد و کمال تلقی می‌شود

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه شبستر با اشاره به نزدیک شدن عید فطر گفت: روزه داری اسلامی راهی برای رسیدن به نشاط معنوی عید فطر است.
نماز عيد سعيد فطر
حجت الاسلام سیفعلی محمدزاده، امام جمعه شبستر در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز با اشاره به پایان ماه رمضان و فرا رسیدن عید سعید فطر اظهار داشت: اصولا فلسفه روزه داری در اسلام با مکاتب دیگر تفاوت های بنیادین دارد و روزه داری اسلامی راهی برای رسیدن به نشاط معنوی است.

وی افزود: در مکاتبی چون مسیحیت و یهود روزه داری یک نوع تنبیه خویشتن و کفاره ای برای گناهکاران است، اما در اسلام روزه داری یک مسیر رو به رشد و کمال نشاط آور تلقی می شود.

حجت الاسلام محمدزاده تاکید کرد: در اسلام اصل یر تسلیم عبد در مقابل معبود است و از این رو تمام کسانی که در ماه رمضان معذور از روزه گرفتن بودند بنا بر قاعده تسلیم ماجور تلقی می شوند.

وی با بیان اینکه عید فطر عید متقین است، گفت: این روز بزرگ برای عده ای نیز روز خسران و حسرت است، چرا که با عدم تسلیم در برابر امر حضرت حق خود را از فیوضات این ماه بزرگ محروم داشته اند و این در حالی است که این ماه برای هر دو عده روز دار و روزه خوار به اتمام رسیده است.

حجت الاسلام محمدزاده با تاکید بر اینکه عید فطر جشن رجعت به فطرت الهی بشر و رسیدن به قله های رفیع کمال است، ادامه داد: آنچه که در این میان مهم است؛ تداوم جریان زندگی در ایام پس از ماه مبارک رمضان و لزوم بهره گیری از توشه معنوی این ماه می باشد که متاسفانه برخی افراد پس از پایان ماه رمضان اعمال حسنه خود را نیز ترک می گویند.

وی با بیان اینکه عید فطر را می توان بزرگترین عید اسلامی از لحاظ کثرت حضور افراد در اصلی ترین برنامه عید یعنی نماز فطر دانست، گفت: حضور میلیونی مومنین روزه دار در صفوف نماز عید فطر قبل از هر چیز بیانگر حقیقتی معنوی به نام طهارت عمومی است که نوید تحول در عرصه زندگی فردی و اجتماعی را می رساند.

امام جمعه شبستر با اشاره به ادعیه های وارد شده در این روز و فقرات نماز عید تاکید کرد: مومن روزه دار خواهد توانست به گنج های پنهان در این ادعیه دست پیدا کند، منوط به اینکه از نگاه دنیوی فاصله بگیرد و با نگرشی معنوی و کمال جویانه بدان نگاه کند.

وی در ادامه به حرمت روزه داری در عید سعید فطر اشاره کرد و تاکید کرد: از ظریف ترین نقاط معنوی این حرمت روزه داری اثبات اصل عبودیت است، چنانچه فرد مسلمان در سی روز گذشته ملزم به روزه داری بود اما در این روز حق روزه گرفتن ندارد و باید اطاعت و بندگی کامل خود را نشان دهد و هر آنچه آن حضرت اراده کرده، در هر روزی محقق شود./935/پ202/ص
ارسال نظرات