۳۱ تير ۱۳۸۹ - ۱۹:۵۵
کد خبر: ۸۱۵۱۳

رساله مصور به بازار آمد

خبرگزاری رسا ـ رساله مصور، شامل احکام وضو، نماز و مسجد، منتشر شد.
رساله مصور رساله مصور رساله مصور
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، یکی از عمده مشکلات آموزش و یادگیری احکام عبادی، مصور نبودن متن های آموزشی و رساله های عملیه است که باعث اشتباه و دشواری در آموزش می شود.

جدا از متن سنگین رساله های عملیه و اصطلاحات تخصصی که برای نسل جوان و انبوه متدینان، بهره مندی از رساله ها را سخت کرده و فهم برخی مطالب را دست نیافتنی نموده، عکس یا فیلم نداشتن از حالت های گوناگون مسائل عبادی ، گاهی تصور صحیح و برداشت درست از حکم را به چالش می کشد.

استفاده از چنین امکاناتی که امروزه به وفور یافت می شود برای بازنگری و باز آفرینی شیوه های آموزشی احکام ، ضروری است . بسنده کردن به مهارت های شخصی افرادی که رسالت آموزش احکام را به عهده دارند در گستره ارتباطاتی و نیازهای پراکنده در جغرافیای جهان، کار آمد نخواهد بود.

در این راستا طراحی نرم افزارهای چند رسانه ای و در دسترس بودن محتوای آموزشی احکام عبادی باید در دستور کار مراکز صلاحیت دار باشد تا همه افراد با سنین مختلف و زبان های گوناگون و سطح اطلاعات و سواد متفاوت، بتوانند از آن بهره برند.

انتشار کتاب «رساله مصور» از جمله این اقدامات بایسته است که امروز لباس طبع پوشیده و در برابر دیدگان مشتاقان خوش می درخشد.

رساله مصور، متنی با عکس های رنگی و گویا است که احکام عملی را مصور و جذاب به خوانندگان خود ارایه می دهد.

این کتاب که در چاپی نفیس و در قطع رحلی بزرگ (آلبومی) منتشر شده نه تنها به مصور ساختن احکام پرداخته که خود شیوه ای نوین در ارایه احکام و آموزش آن است . به دیگر سخن، متن این کتاب نوین را باید جدا از عکس ها و جدول ها و نمودارهایش، بررسی کرد و شناخت.

معنای لغوی و اصطلاحی واژگان، ارایه توضیح روان و بهره گیری از نکات قرآنی و حدیثی در باره احکام، زیبایی معنوی ویژه ای بدین اثر بدیع بخشیده و خواننده را از فضایی خشک و دستوری به فضایی مفرح و دل نشین فرا می خواند و با داستان های کوتاه و خاطره های اخلاقی، هر مومنی را به ساحت مبارک عبودیت می کشاند.

رساله مصور در پی آن نیست که با چاپی رنگین و تصویرسازی، رنگ و لعابی به مطالب خود ببخشد که درپی نمود زیبایی های معنوی در قالبی در خور و شایسته احکام بندگی است.

اهمیت به برداشت های ناروا و غلط از احکام و برطرف کردن شبهات در این زمینه و ارایه قوانین کلی در احکام، همان قدر شیرین و دل چسب است که چاپ نفیس و ارج مند و رنگ آمیزی آن چشم نواز .

شاید مهم ترین نکته  که در باب رساله نویسی و انتشار آن برای مومنان اهمیت داشته باشد، تطابق مطالب با فتاوای مراجع معظم تقلید است که باید گفت رساله مصور، طبق آخرین فتاوای هفت تن از مراجع معظم تقلید، سامان یافته است.

نام این مراجع بزرگوار بدین شرح است : حضرات آیات : امام خمینی (ره)، بهجت (ره)، خامنه ای، سبحانی، سیستانی، صافی گلپایگانی، و مکارم شیرازی.

متنی از حضرت آیت الله مکارم شیرازی در آغاز این کتاب به چشم می خورد که عمل به این رساله مصور را مجزی دانسته است و حجت الاسلام فلاح زاده که خود خبره این فن است این اثر را قابل تقدیریافته است .

حجت الاسلام بنایی کاشانی، مدیر و ناظر این اثر نو، در مقدمه ای نوشته است : « زندگی آدمی اگر بر محور ایمان شکل گیرد، چون درخت باروری خواهد بود که هر روز ثمرات شیرین مادی و معنوی آن، جان آدمی را به شوق می آورد و سایه بلند و مهربانش، هر خسته در راه مانده ای را امان و آرام می بخشد... شرط این همه ریبایی روح فزا، رشد ایمان و ارتقای آن تا جایی است که باور کند در این عالم جز عبدی سراپا نیاز در مقابل ربی بی نیاز و مهربان نیست...در قاموس اهل بیت علیهم السلام، ایمان چیزی جز عمل نیست ... و در یک کلمه، تقوا است که زمینه رحمت الهی و رشد باور قلبی از جانب خدای مهربان را فراهم سازد... تقوا به معنای نگاه داری خود از مخالفت خدا است ... در این مسیر ابتدا و پیش از همه باید خوبی ها و بدی ها ( واجب و حرام ) را شناخت زیرا عذرِ ندانستن از کسی پذیرفته نیست...»

رساله مصور گرچه در نگاه اول، جذاب و شیرین و دست یافتنی می نماید اما هر اهل فنی درمی یابد برای گرد آمدن این همه نکته ساده و زیبا، همت و کار مضاعفی پشتوانه بوده است. سی هزار نفر ساعت کار علمی و پشتیبانی که در یازده مرحله از پژوهش گرفته تا نشر، سامان یافته و اثری بدیع را آفریده است.

این کتاب، فتاوای حضرت امام خمینی (ره) و استفتائات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای را متن اصلی قرار داده و در موارد اختلاف فتوای مراجع معظم تقلید، مطالب جداگانه ذکر شده و موارد متفق نیز مشخص شده است.

بهره وری از منابع دست اول فارسی و عربی و پیونددهی به دیگر بخش های کتاب و ارایه چکیده از دیگر ویژگی های این اثر است.

شاید جای شگفتی باشد که در مجموع برای غنی سازی محتوایی، بیش از چهارهزار، استفتای جدید انجام شده و مهم تر این که موضوعات جدید و متنوع فقهی در این اثر به چشم می خورد.

اصطلاح نامه را باید یکی از ارزش مندی های رساله مصور دانست که با وجود آن، کتابی جامع و مستقل در دست می گیریم و هر گونه ابهامی در واژگان و اصطلاحات مسائل عبادی را برطرف می کنیم.

دبیرخانه ستاد عالی هماهنگی و نظارت بر کانون های فرهنگی و هنری مساجد، سفارش دهنده این اثر بوده و موسسه فرهنگی هنری اطلس تاریخ شیعه ، ناشر آن.

این تالیف را گروهی از طلاب حوزه علمیه با مدیریت حجت الاسلام، علیرضا محمدی نژاد، صورت داده اند که اولین بخش آن در 278 صفحه رنگی با کاغذ سفید، و جلدی استخوانی (گالینگور) و در موضوع احکام وضو، نماز و مسجد به رشته تحریر و زیور طبع در آمده است.

رساله مصور در سال جاری (1389) در شمارگان 5200 نسخه برای اولین بار چاپ شده و 17000 تومان به فروش می رسد.

به نظر می رسد انتشار کامل این مجموعه در چندین جلد، سامان یابد که بایسته است کتابخانه های کشور به ویژه، مساجد از آن بهره ببرند اما استفاده شخصی از همه این اثر نیازمند ارایه در قالب نرم افزار خواهد بود.

همچنین با این که در طراحی این کتاب، زحمت فراوان و قابل تقدیری کشیده شده اما شاید قالب کارآمدتر و تخصصی تری باید برای چنین اثری در نظر گرفته شود تا به فاخر تر شدن آن بیانجامد.

گفتنی است، علاقه‌مندان به تهیه این کتاب می‌توانند با انتشارات مؤسسه اطلس تاریخ شیعه به شماره 02517740125 تماس برقرار کنند./903/ن601/ع
ارسال نظرات