۱۷ تير ۱۳۸۹ - ۰۱:۱۱
کد خبر: ۸۰۳۵۰
امام جمعه خوی:

امام کاظم در اوج خفگان توانست جایگاه امامت را حفظ کند

خبرگزاری رسا ـ امام جمعه خوی گفت: حفظ جایگاه امامت و تحویل آن به امام بعد از خود، در اوج خفگان حاکم مهم‌ترین ارمغان زندگانی امام موسی بن جعفر (ع) به شمار می‌رود.
شهادت امام موسي كاظم(ع)
حجت الاسلام سید رضی موسوی شکوری، امام جمعه شهرستان خوی، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا در خوی، با تسلیت سالروز شهادت امام موسی‌بن‌جعفر(ع) اظهار داشت: عصر امام کاظم (ع) با حاکمیت چهار خلیفه عباسی یعنی منصور دوانیقی، مهدی عباسی، هادی عباسی و هارون الرشید مصادف بود.

وی دوران زندگانی امام موسی کاظم (ع) را یکی از تاریک ترین و سیاه ترین ادوار جامعه اسلامی عنوان و اظهار کرد: کشتار مردم بی گناه و غصب کردن اموال آنان، قتل عام علویان و همچنین پرداختن به عیاشی و فساد از جمله بارزترین ویژگی های خلفا و کارگزاران عصر آن امام معصوم (ع) به شمار می رود.

حجت الاسلام شکوری با بیان اینکه پیشوای هفتم شیعیان، هفت یا هشت سال در زندان های متعدد به سر برد، تأکید کرد: امام کاظم (ع) بخش زیادی از عمر با برکت خود را در زندان و یا تحت کنترل عمال حکومتی بود، ولی در عین حال از موقعیت و جایگاه بالای مردمی برخوردار بوده و حتی زندان بانان و جلادانی که برای آزار و اذیت آن بزرگوار به کار گرفته شده بودند، تحت تأثیر معنویت ایشان با انقلاب روحی مواجه می شدند.

وی در ادامه روایتی به نقل از ابن حجر بیان کرد و اظهار داشت: روزی هارون الرشید، امام کاظم (ع) را در کنار کعبه دید و به او گفت: تو هستی که مردم به صورت مخفی با تو بیعت کرده و تو را به پیشوایی و رهبری می گزینند؟» و امام (ع) در پاسخ فرمود: «من بر دلها و قلوب مردم حکومت می کنم و تو بر تن ها و بدن ها.

خطیب نمازجمعه خوی با اشاره به فعالیت های فرهنگی امام هفتم، بیان داشت: انجام مناظرات و گفت‌وگو‌های علمی آن بزرگوار با دانشمندان و همچنین تربیت شاگردانی از جمله ابن ابی عمیر، صفوان بن مهران، علی بن یقطین، مؤمن طاق و همچنین هشام بن حکم که هرکدام در توسعه و گسترش فرهنگ اهل بیت (ع) نقش اساسی ایفا کردند، از جمله اقدامات علمی و فرهنگی آن امام معصوم (ع) به شمار می رود.

وی در ادامه حفظ جایگاه امامت و تحویل آن به امام بعد از خود را مهم ترین ارمغان دوران زندگانی امام کاظم (ع) عنوان و اظهار کرد: آن بزرگوار توانستند کارهای اساسی و ماندگاری از جمله تربیت شاگردان برجسته برای توسعه فرهنگ اهل بیت (ع)، دفاع از قرآن و سنّت رسولخدا (ص) در قالب مناظرات علمی و همچنین دفاع از حقوق مردم در مقابل ستمگران عباسی را در اوج خفگان حاکم بر آن دوران انجام دهد.

مسؤول حوزه های علمیه خوی در پایان مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم های عباسیان و فداکردن جان خویش در این راه، حل کردن مشکلات فکری، فرهنگی و اقتصادی مردم در حد وسع و توان ظاهری در عین سخت گیری های شدید مأموران حکومتی و همچنین گسترش فرهنگ اهل بیت (ع) در قالب بیان روایات در مناسبت های مختلف را از دیگر اقدامات امام هفتم عنوان کرد که خلفای ستمگر عباسی در نهایت نتوانستند اقدامات هدفمند آن بزرگوار را تحمل کنند و سرانجام به دستور هارون در زندان به وسیلة خرما مسموم شده و به دیدار پروردگار خویش نائل آمد./938/ت302/ص
ارسال نظرات