۱۳ تير ۱۳۸۹ - ۱۱:۵۹
کد خبر: ۷۹۹۴۱
استاد حوزه و دانشگاه:

علامه امینی حقانیت ولایت امام علی را بر همگان ‌اثبات کرد

خبرگزاری رسا ـ استاد حوزه و دانشگاه تبریز با اشاره به شخصیت علمی و معنوی علامه امینی(ره) گفت: مباحث الغدیر از سوی حوزه‌های علمیه به صورت موضوعی ‌در اختیار عموم قرار گیرد.
علامه اميني


حجت الاسلام مجتبی نظری، مسؤول سابق نهاد رهبری در دانشگاه تبریز، در‌ گفت‌و‌گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز اظهار داشت: مرحوم علامه امینی با تألیف الغدیر هجده جلدی بر تمامی مباحث مربوط به ولایت پایان داد و حقانیت شیعه را در وجهی انکار ناپذیر ثابت کرد.

وی ادامه داد: علامه امینی در این کتاب با بهره گیری از یک شیوه خاص، متن حدیث روز غدیر و فرمایش پیامبر اکرم(ص) در مورد وصایت و امامت علی(ع) را با استفاده از نوع نگارش و دستور زبان عربی طی چهارده قرن اسلامی که ویژه همان سده و دوران بوده، آورده است.

حجت الاسلام نظری گفت: شیوه نوشتاری و استنادی علامه امینی در الغدیر به گونه ای بوده که دیگر هیچ عالم اهل سنتی که اهل علم و مطالعه است، نمی تواند دلیلی برای رد امامت علی(ع) و فرزندان اطهارش داشته باشد و به عبارت دیگر این کتاب حجت را بر حقانیت ولایت تمام کرده است.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به سفر علامه امینی به سرزمین وحی گفت: در این سفر یکی از بزرگان وهابیت از دیگر بزرگان فرقه دعوت می کند تا با مرحوم علامه امینی به مناظره بنشیند، ولی متوجه می شوند که برای مناظره با علامه امینی بایستی کتب مورد قبول خود را نابود کنند.

وی با اشاره به تلاش ها و مجاهدت های عظیم علامه امینی در نگارش کتاب الغدیر گفت: این عالم ربانی با سفر به نقاط مختلف و جمع آوری کتب ارزشمند و قدیمی حتی از کسانی که با ولایت و امامت دشمنی ورزیده اند، توانست این کتاب هجده جلدی را فراهم سازد و به قول یکی از علمای بزرگ، علامه امینی در راه نوشتن الغدیر ذوب شد.

حجت الاسلام نظری تصریح کرد: تلاش های علامه امینی‌(ره) برای استحکام پایه‌های نظری و فکری مکتب تشیع، مخصوصا دفاع از ولایت امیر مؤمنان‌(ع) به اعتراف تمام بزرگان مجامع علمی، در تاریخ شیعه بی‌نظیر بوده است و زحمات طاقت فرسای ایشان در جمع آوری کتاب الغدیر یک کار کاملا منحصر به فرد‌ بوده است.

وی علامه امینی را شخصیت بی نظیری در مکتب تشیع دانست و افزود: متأسفانه ابعاد شخصیتی این بزرگوار به نوعی غریب مانده است، چراکه بنا به سنت تاریخی همواره گذشت زمان شخصیت این چنین علمایی را معرفی خواهد کرد و هنوز زود است که تاریخ درباره علامه امینی قضاوت کند.

استاد حوزه علمیه تبریز با اشاره به حجیم بودن متن الغدیر و عدم امکان تهیه آن برای همگان گفت: چه خوب است مباحث الغدیر از سوی حوزه‌های علمیه به صورت کارشناسی و تحقیقی مورد بررسی قرار گرفته و به صورت جزء جزء و موضوعی به شکل شایسته ای در اختیار عموم قرار گیرد./935/پ202/س

ارسال نظرات