۲۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۲۱:۱۲
کد خبر: ۷۸۰۳۴
معاون امور سینمایی وزارت ارشاد:

انقلاب اسلامی متاثر از فرهنگ عاشوراست

خبرگزاری رسا ـ معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، بازشناسی فرهنگ عاشورا را لازمه پرداختن به هنرهای عاشورایی دانست و گفت: سوگواره لحظه های عاشورایی روشنگر راه هنرمندان برای فعالیت در این عرصه است.
جواد شمقدري معاون سينمايي وزارت ارشاد
جواد شمقدری، معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد گفت: آنچه که موجب پیدایش و رشد و تأثیرگذاری انقلاب اسلامی شده، همه متأثر از فرهنگ عاشوراست که همواره در چالش های متعدد، راهگشای این انقلاب بوده است.

وی با اشاره به برگزاری دومین سوگواره لحظه های عاشورایی افزود: آنچه فرهنگ و اندوخته ذهنی و اهداف و انگیزه های مخاطبان امروز را شکل می دهد، تصویر است زیرا به تعبیر رهبر معظم انقلاب، پویاترین و بلیغ ترین زبان امروز، زبان تصویر و سینما است.

معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اظهار داشت: اگر هنر اسلامی ما بخواهد در دنیا مخاطبان را جذب کند نخست باید از فرهنگ عاشورایی درک درستی پیدا کرده و تأثیراتی که عاشورا و نهضت امام حسین(ع) در طول تاریخ داشته را بازشناسی کنیم تا هنرمندان با تأسی از این فرهنگ بتوانند هنر عاشورایی را محور قرار دهند.

شمقدری با تأکید بر ضرورت توجه بیش از پیش به سینما، تصریح کرد: باید بیش از گذشته به این حوزه اهتمام داشته باشیم تا بتوانیم داشته های فرهنگی و معرفتی خود را از این طریق به مخاطب خود در گستره جهانی انتقال دهیم.

وی در ادامه گفت: برگزاری سوگواره لحظه های عاشورایی، به نوعی فرهنگ و معارف اهل بیت(ع) را دغدغه دست اندرکاران هنرمندان قرار می دهد تا تجربه های خود را گرچه در یک زمان محدود، به یکدیگر منتقل کنند.

معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد، این برنامه را مقدمه برای توجه بیشتر به فعالیت های سینمایی با محوریت عاشورا دانست و در خصوص موانع تولیدات عاشورایی ابراز داشت: از نظر سخت افزاری همان مشکلات تولید در سایر موضوعات، در سینمای عاشورایی نیز وجود دارد اما به طور ویژه در این موضوع، دیدگاه، تحلیلی و نحوه هضم حماسه عاشورا از سوی فیلمنامه نویس و سپس انتقال آن به زبان تصویر، امری است که نیاز به فعالیت های مستمر تا رسیدن به سطح مطلوب دارد.

شمقدری با بیان اینکه تجربه تاریخ سینما در بخش تولیدات عاشورایی به نسبت کمتر بوده است، افزود: این تجربه ها، اغلب منقطع و اندک بوده لذا یکی از رسالت های سوگواره لحظه های عاشورایی، گردآوری این تجارب و تبیین راه برای کسانی است که می خواهند در حوزه عاشورا فیلم یا عکس داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: با حمایت های ویژه، شبکه توزیعی که در کشور وجود دارد می تواند در خدمت انعکاس و انتشار محصولات این سوگواره قرار گیرد تا این آثار بسته به سطح کیفی و کمی، در کنار فیلم های ویدئویی یا در پکیج های مستقل به جامعه ارائه شود.

گفتنی است،  دومین سوگواره لحظه های عاشورایی در بخش های فیلم، عکس و فیلمنامه با موضوعات «نگاه مردم به عاشورا و حماسه حسینی»، «عزاداری سنتی و عزاداری امروزی» و «روحانیت و نهضت امام حسین(ع)» از سوی گروه مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی برگزار می شود.

علاقمندان می توانند آثار خود را تا بیستم فروردین روی لوح فشرده به نشانی مشهد، خیابان سنایی، میدان صاحبالزمان(عج)، مرکز فرهنگی تبلیغی شهید هاشمینژاد، گروه مبلغان هنرمند دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی ارسال و جهت کسب اطلاع از جزئیات و مقررات هر بخش به پایگاه های اینترنتی www.shortfilmnews.com ، www.akkasee.com و www.honaremotaali.blogfa.com مراجعه کنند./930/ت302/ص
ارسال نظرات