۲۴ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۵
کد خبر: ۷۷۹۷۹

دین سیک ها

خبرگزاری رسا ـ کتاب دین سیک ها نوشته سید محمد روحانی از سوی انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر شد.
دين سيک ها


به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، کتاب دین سیک ها به بررسی یکتا پرستی در آیین سیک می پردازد.

کتاب حاضر در سه بخش اصلی باعناوین «بررسی تاریخ آیین سیک»، «آموزه های آیین سیک» و «پاره ای مباحث کلی در باره دین سیک» به بررسی این دین نوپا در شبه قاره هند می پردازد.

نویسنده کتاب در بخشی از مقدمه می نویسد: «پژوهش در زمینه آیین سیک ها می تواند برای محققان مسلمان از جندین جنبه دارای اهمیت باشد، نخست اینکه ، این آیین یکی از آیین های نوظهوری است که از تاسیس آن حدود پنج قرن بیشتر نمی گذرد اما در عین حال مدی دعوتی تازه از جانب خداوند توسط پیشوایان دین خود (گوروها) است. از سوی دیگر می بینیم که بسیاری از آموزه های این آیین،‌ به ویژه بحث توحید و بحث های خاص عرفانی درباره خداوند، بسیار نزدیک به تعالیم اسلامی و در مقابل، آموزه های مربوط به زندگی پس از مرگ در آیین سیک ها بسیار نزدیک به آیین هندوها به نظر می رسد.»

سیک (Sikh) به معنی شاگرد، از ادیان برخاسته از شبه قاره هند که این مذهب، نتیجه اختلافات مذهبی سده ۱۵ میلادی است و چکیده نخستین آموزه های «گورو نانک» (مدعی پیامبری سیک ها) است. نانک کوشید دینی تلفیقی از اسلام و هندوگرایی به وجود آورد. وی بر اصول مشترک این دو مذهب تأکید و از موارد جدایی و اختلاف به  ویژه در آیین ها و نیایش ها صرف نظر کرده است.
 
مرکز مذهب سیک ایالت پنجاب هند است. پرستشگاه های سیک ها از دیدگاه معماری به سبک معماری اسلامی ساخته شده اند. پنجمین رهبر سیک ها به نام گورو ارجن، معبدی از طلا در شهر آمریتسار هندوستان بنا کرد و کتابی به نام « گرانت صاحب (GranthSahib) » را جمع آوری کرد که مهم ترین کتاب مقدس آئین سیک به شمار می آید.

کتاب«دین سیک ها» نوشته سید محمد روحانی در 434 صفحه و با شمارگان 2000 نسخه برای نخستین بار در سال جاری به همت انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر شده است./916/ن601/ع

ارسال نظرات