۲۰ اسفند ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۷
کد خبر: ۷۷۷۱۸
معاون امور سینمایی وزارت ارشاد:

رها کردن سینما به عنوان زبان گویای انقلاب نوعی توطئه است

خبرگزاری رسا ـ معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به توصیه های رهبر معظم انقلاب در عرصه سینما بیان داشت: اگر هدایت‌ها و راهبری‌های ایشان نبود ما ده سال پیش سینما را رها می کردیم.
جواد شمقدري معاون سينمايي وزارت ارشاد
جواد شمقدری، معاون امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در مراسم اکران فیلم طلاومس در حوزه علمیه مشهد اظهار داشت: نخستین بار در سطح کشور است که فیلمی که در جشنواره فیلم فجر صاحب رتبه و مقام می شود پیش از اکران عمومی اختصاصا برای علما و فضلای حوزوی اکران می شود.

وی با اشاره به سیطره غرب بر سینما گفت: غرب از طریق سینمای خود برای همه فرآیندها و تصمیماتی که در سال های آینده می خواهد اجرا کند، از قبل زمینه سازی می کند و به ویژه در جوامع در حال توسعه با فیلم های خود یک رفتار و یک الگو را ارائه می دهد به گونه ای که مخاطب رفتار و منش جامعه غربی را به خود می گیرد و مانند آن ها فکر می کند؛ این دقیقا همان چیزی است که به حاکمیت استکبار و تسخیر دنیا کمک می کند.

شمقدری با اشاره به تأثیرگذاری سینما بر جامعه ابراز داشت: طبیعی بود انقلاب اسلامی به خاطر اهداف و آرمان هایی که مطرح کرد که در یک چالش فکری با غرب قرا گیرد در حالی که دنیا تشنه شنیدن پیام ها و ارزش های انقلاب بود؛ در این مقطع سینما می توانست آنچه را در انقلاب اسلامی مطرح شد به جهان عرضه کند؛ اما دست هایی به گونه ای عمل کردند که انقلاب اسلامی را از زبانی که سینما می توانست در اختیارش قرار دهد محروم، و سینمای ایران را در گردابی انداختند که نه تنها ‌حرکت انقلاب را یاری نکرد؛ بلکه بعضا در مراحلی خود انقلاب اسلامی را به چالش کشید.

وی با بیان این‌که مدیریت های ما در همه دوره ها باید پاسخ‌گوی این شرایط باشد، تصریح کرد: اگر هوشمند نباشیم در بسیاری از چالش هایی که جریان جنگ نرم در اذهان عمومی و حتی حوزه های علمیه و روشنفکران و مسؤولان ایجاد می‌کند، گرفتار خواهیم شد.

معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: اگر حرکت چالش برانگیز دشمن در حوزه جنگ نرم را نشناسیم، نمی توانیم سینما را در جهت نشر معارف الهی به خدمت بگیریم، اگر از این گذرگاه خطرناک رد نشویم عملا این ادعا را پذیرفته ایم که سینما اساسا نمی تواند در خدمت معارف الهی گیرد و همچنین پذیرفته‌ایم که سینما ذاتا در خدمت طرح تمایلات نفسانی و شیطانی است.

شمقدری خطاب به جامعه روحانیت خاطرنشان کرد: رها کردن حوزه ای که می تواند زبان گویای شما باشد نوعی توطئه است، به جای اینکه عقب بنشینیم و کسانی که در میدان عمل دارند تلاش می کنند را متهم کنیم باید با همراهی و همدلی، اقتضائات سینما را بشناسیم و شرایطش را درک کرده و برای اصلاحش گام برداریم.

وی با بیان این‌که در این معاونت حمایت و همراهی حوزه های علمیه را می طلبم، ابراز داشت: تا زمانی که حوزه های علمیه بخشی که منشأ تفکر و اندیشه انقلاب اسلامی هستند با سینما آشتی نکنند شرایط کنونی تغییر نخواهد کرد.

معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شمقدری با اشاره به توصیه های رهبر معظم انقلاب در این زمینه بیان داشت: اگر هدایت ها و راهبری های ایشان نبود ما ده سال پیش سینما را رها می کردیم.

وی سینما را نیاز روز جامعه دانست و افزود: امروز آنچه که فرهنگ را شکل می دهد تصویر است و سینما با همه ویژگی ها و جذابیت هایش بزرگ ترین ظرفیت انتقال مفاهیم از طریق تصویر به شمار می رود؛ از این رو امیدوارم این جلسه ادامه پیدا کرده، مقدمه ای برای حضور حوزه در سینما باشد.

شمقدری با تأکید براین‌که در یک جریان تمام عیار قرار داریم، گفت: بسیاری از اغتشاشات پس از انتخابات، ناشی از عدم شناخت و تحلیل نادرست از شرایط فرهنگی کشور بود، اگر بخواهیم انقلاب را از این جریانات عبور دهیم باید مسیر حرکتمان را در حوزه فعالیت های فرهنگی و به خصوص سینما روشن کنیم.

وی در پایان خطاب به حوزویان تأکید کرد: در شرایطی که انبوه تهاجم فرهنگی غرب در قالب موسیقی، سینما، تئاتر، کتاب، رمان و عکس و به ما روی آروده، باید جامعه را مدیریت کنید./930/پ201/س

ارسال نظرات