۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۰
کد خبر: ۷۵۴۱۴۰
حجت الاسلام عبدالهی:

در امر به معروف، غرور جوانان را نشکنیم

در امر به معروف، غرور جوانان را نشکنیم
حجت الاسلام عبدالهی با بیان اینکه شرایط شهر قم، با توجه به وجود حرم و همچنین مهاجرین بالا از فرهنگ های مختلف، خاص و متفاوت است، برخورد با بانوان مشکفه را ضروری دانست و بر اهمیت برخورد پدرانه و به دور از درگیری و توهین تأکید کرد.

حجت الاسلام سعید عبدالهی در گفت و گو با خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، با بیان اینکه در عصری در حال زندگی هستیم که رسانه ها می توانند یک واقعیت را به دروغ تبدیل کنند، بیان داشت: رسانه ها به شدت در تغییر اولویت ها مسلط هستند از این رو باید نگاه رسانه ای را نسبت به موضوعات جدی تر کنیم.

وی در ادامه با اشاره به تلاش دشمن در بزرگنمایی خطاها و کاستی ها اظهار داشت: دشمن تمام تلاش خود را می کند تا از کوچک ترین خطای ما بزرگ ترین مسأله را ایجاد کرده و باعث ایجاد فاصله و گسست میان روحانیت و مردم بشود؛ باید با هوشمندی تمام مانع از ایجاد این فاصله باشیم و نحوه ورود ما به مسائل تعیین کننده است، در هر شهری متناسب با وضعیت آن شهر، واکنش ما متفاوت است و باید حواس خود را جمع کنیم.

حجت الاسلام عبدالهی با بیان اینکه اکثریت مطلق در قم مخالف کشف حجاب هستند و آن را همراهی نمی کنند، تصریح کرد: وقتی می خواهیم با کشف حجاب برخوردی داشته باشیم باید برای خود معلوم کنیم که در چنین جمعیتی چرا کسی مکشفه شده است؛ بدخواهان و دشمنان دنبال این هستد، از رفتارهای ما پروژه سازی کنند. 

وی در ادامه اظهار داشت: دست دشمنان خالی شده و کشور ما بیش از پیش پیشروی کرده است، نوع واکنش ما نسبت به مردم باید پدرانه باشد و دختر ما که با کشف حجاب بیرون آمده اگر رویکرد پدرانه روحانیت را ببیند تجدید نظر می کنند.

حجت الاسلام عبدالهی با تأکید بر اینکه مردم اصلا با کشف حجاب همراهی نمی کنند، ورود به این موضوع را بسیار مهم دانست و افزود: نباید از یک کشف حجاب بی تفاوت گذر کنیم زیرا وقتی مردم ببینند که یک روحانی چیزی به خانم مکشفه نمی گوید، بقیه نیز چیزی نمی گویند؛ از طرفی دیگر نوع نگاه ما نباید آمرانه و خشن باشد تا منتهی به سوژه نشود.

وی در ادامه گفت: رسانه های امروز به دنبال جذب ممبر بوده و دنبال هستند که سوژه متفاوتی پیدا شود تا با پرداختن به آن بازدید خود را بالا ببرند؛ باید نظارت را بر چنین سکوهایی بالا ببریم و همچنین لازم است حاکمیت با اعمال حکمرانی دقیق و سختگیرانه خود بر روی سایت ها مؤثر باشد و از طرف دیگر کانال دارها و ادمین ها نسبت به این موضوعات احتیاط کنند زیرا دشمن گاه می خواهد ما نسبت به مضوعی واکنش نشان دهیم و درگیر آن بشویم.

حجت الاسلام عبدالهی با انتقاد از تأخیر در شکل گیری «روایت اول» توسط رسانه های همسو، اظهار داشت: تا تصمیم می گیریم که مسأله ای را روایت کنیم، روایت ما تبدیل به دهمین روایت می شود و دیگر خوانش ها اذهان را شکل داده و دشمن بر روی موضوع سوار است؛ گاه به علت اینکه موضوع امنیتی و سیاسی است نمی شود واکنش نشان داد اما گاه بسیاری از این موضوعات را که ضروری نیستند، امنیتی می کنیم، لازم است سواد رسانه ای در مسؤولین افزایش یابد.

وی با بیان اینکه هر چقدر سواد مردم بالا برود دقیق تر می توانند واکنش نشان دهند، ادامه داد: اگر مردم را به حال خود رها کردیم و جامعه آموزش لازم را ندید، با هر موج آفرینی به تلاطم می افتد؛ اگر مسؤولین ما وظایف خود را دقیق انجام دهند حضور رسانه ای طلاب با زحمت کمی شکل خواهد گرفت اما وقتی قدرت آمره ای در اختیار نداریم نمی توانیم به خوبی از پس امر به معروف و هدایت رسانه ها بر آییم.

وی با اشاره به موقعیت خاص شهر قم و مهاجرپذیری بالای آن، اضافه کرد: افرادی در این شهر حضور پیدا می کنند که رفتار متناسب با این شهر را نمی دانند اما به گونه ای رفتار می کنند که خانم های کم حجاب ما نیز موضع جدی در مقابل آن دارند زیرا نقل شده زمان شاه هم، در اطراف حرم پوشیده تر حاضر می شدند، لازم است توسط پلیسی اطراف حرم به این موضوع پرداخت شود و همچنین نباید با مردم درگیر شوند، وقتی مردم همراه هستد چرا وظیفه قانونی خود را انجام ندهیم.

حجت الاسلام عبدالهی در پایان خاطرنشان کرد: طلاب پس از امر به معروف اصرار بیش از اندازه نداشته باشند، همین که تذکر لازم داده شده باشد و گزارش آن به مسؤولین ذی ربط داده شود، مسؤولیت ما رفع شده و نباید با بی احتیاطی سوژه دست دشمن بدهیم و به فاصله اندازی بین مردم دامن بزنیم؛ لازم است حرمت نگه داشته باشیم زیرا جوانی که غرورش بشکند با اسلام و دین همراه نمی شود.

ارسال نظرات