۰۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷
کد خبر: ۷۵۴۰۴۰
آیت الله رجبی:

حب جاه، یکی از عوامل غفلت از یاد خداوند است

حب جاه، یکی از عوامل غفلت از یاد خداوند است
رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی عیب جویی از دیگران را از عوامل غفلت دانست و تصریح کرد: تجسس در کار دیگران حرام و بیان عیب دیگران غیبت است و انسان به جای عیب جویی از دیگران باید به رفع عیوب خود مشغول شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، آیت الله رجبی رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) شب شانزدهم ماه مبارک رمضان در حسینیه امام خمینی (ره) قم با تاکید بر اینکه برای حرکت به سوی قرب الهی، تفکر در معارف الهی لازم است، اظهار داشت: انسان در بدو تولد و قبل از شکل گیری مبانی معرفتی مجذوب زیبای‌ها و جاذبه‌های دنیا است و در سن بلوغ به مسائل وحیانی توجه پیدا می‌کند.

وی ضمن بیان اینکه انبیا و کتب آسمانی انسان را به خداوند جذب می‌کنند، گفت: یکی از چیز‌های که انسان را از یاد خداوند غافل می‌کند، مقام و موقعیت‌های اجتماعی است؛ جاه طلبی و حب مقام باعث شد که ابن سعد برای رسیدن به حکومت ری با امام حسین علیه السلام بجنگد و به نصایح امام معصوم توجه نکند.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه یکی از مسئولین گذشته از سند ۲۰۳۰ به شدت حمایت می کرد، افزود: این مسئول بعدا حرف خود را تکذیب کرد و به خاطر حب جاه مجبور به دروغ گفتن شد.

وی دلبستگی به فرزند را دومین عامل غفلت از یاد خداوند دانست و تصریح کرد: ثروت و دلبستگی به مال دنیا موجب غفلت در زندگی خواهد شد؛ شیطان در اموال شبهه ناک انسان را وسوسه می‌کند تا به حرام گرفتار شود؛ کسب و کار یکی دیگر از عواملی است که انسان را از یاد خداوند غافل می کند.

آیت الله رجبی عیب جویی و دنبال نواقص دیگران بودن را از عوامل غفلت دانست و مطرح کرد: تجسس درمورد دیگران حرام است و بیان عیب دیگران غیبت محسوب می‌شود؛ انسان به جای توجه به عیوب دیگران به رفع عیوب خود بپردازد.

رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) با اشاره به اینکه اگر ابزار‌های شناخت انسان در مسیر خداوند قرار نگیرند باعث غفلت می شوند، گفت: همنشینی با اهل معصیت و ستمگران انسان را از یاد خداوند غافل می‌کند؛ انسان با هر جمعی که ارتباط برقرار کند مشابهت با آنها پیدا می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از ترفند‌های دشمن طبیعی جلوه دادن دهن کجی به ارزش‌های دینی است، تصریح کرد: با بی توجهی به ارزش‌های دینی کم کم علاقه به گرایش‌های غیر دینی در جامعه ایجاد می‌شود؛ شیطان فقط ابلیسی که آدم را فریب می‌دهد نیست، بعضی از انسان‌ها شیطان هستند و دیگران را فریب می‌دهند.

آیت الله رجبی رفاه طلبی و حرف های زائد را از دیگر عوامل غفلت زا معرفی کرد و گفت: اگر دنیا برای انسان اصل شود خطرناک است؛ در مبارزه با خواسته‌ای نفسانی باید از چیز‌های کوچک شروع شود؛ حرف‌های زائدی که برای دنیا و آخرت مفید نیست عمر انسان را تلف و انسان را از یاد خداوند غافل می‌کند.

ارسال نظرات