۰۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۷
کد خبر: ۷۵۳۸۴۰

رشد جمعیت جهان برای اولین بار در ۶۰۰ سال گذشته نزولی خواهد شد

رشد جمعیت جهان برای اولین بار در ۶۰۰ سال گذشته نزولی خواهد شد
پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تا کمتر از ۳ دهه دیگر، برای اولین بار از زمان همه‌گیری طاعون، جمعیت جهان روند نزولی پیدا می‌کند.

به گزارش سرویس جمعیت و تعالی خانواده خبرگزاری رسا، یک مطالعه جدید که در نشریه «لنست» منتشر شده نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۵۰ روند رشد جمعیت جهان برای اولین بار در ۶۰۰ سال گذشته نزولی خواهد شد و تعداد انسان‌ها به جای افزایش، رو به کاهش خواهد رفت.

به گزارش روزنامه انگلیسی تلگراف، علت روند نزولی جمعیت، کاهش نرخ زاد و ولد است. گفته می‌شود برای حفظ رشد جمعیت، هر زن باید به طور متوسط ۲.۱ فرزند داشته باشد. تا سال ۲۰۲۱ این رقم در سراسر جهان به ۲.۲۳ رسیده است. کارشناسان می‌گویند که این رقم به طور مداوم در حال کاهش است و پیش‌بینی می‌شود که در سال ۲۰۵۰ به  ۱.۸۳ و تا سال ۲۱۰۰ به ۱.۵۹  برسد.

این بدان معناست که تا حدود ۲۵ سال دیگر، از مجموع ۲۰۴ کشور جهان، ۱۵۵ کشور نرخ زاد و ولد کمتری از حد متوسط (برای حفظ جمعیت) خواهند داشت. همچنین در ۱۳ کشور از جمله کره جنوبی و بوسنی و هرزگوین، زنان به طور میانگین کمتر از یک فرزند خواهند داشت. 

آخرین باری که روند رشد جمعیت در جهان نزولی شد، زمان همه‌گیری طاعون بود که بین سال‌های ۱۳۴۷ تا ۱۳۵۳ میلادی رخ داد. این رویداد که به «مرگ سیاه» هم معروف است، سبب مرگ دست کم ۵۰ میلیون نفر شد.

کارشناسان می‌گویند پیامد‌های کاهش جمعیت برای جامعه «بسیار زیاد» خواهد بود، زیرا تعداد افراد مسن نسبت به تعداد جوانان افزایش می‌یابد. در نتیجه، تعداد افرادی که بیمه بازنشستگی دریافت می‌کنند از تعداد نیروی کار بیشتر خواهد شد و این امر دولت‌ها را با کمبود منابع مالی مواجه می‌کند.

ارسال نظرات