۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵
کد خبر: ۷۵۳۵۶۱
حجت الاسلام والمسلمین استوار میمندی:

کنشگری ها نباید منجر به تقویت راهبرد دشمن در نفرت پراکنی علیه روحانیت شود/مردم تاریخ روحانیت را مطالعه کنند

کنشگری ها نباید منجر به تقویت راهبرد دشمن در نفرت پراکنی علیه روحانیت شود/مردم تاریخ روحانیت را مطالعه کنند
حجت الاسلام استوار میمندی بی توجهی به مسائل اجتماعی را موجب ایجاد بحران های امنیتی دانست و بر لزوم اهتمام بیشتر مسئولان حاکمیتی به اجرای قانون و عدم اهمال در توجه به مسائل اجتماعی و فرهنگی تأکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین محمد استوار میمندی مدیر مجتمع آموزشی و پژوهشی تبلیغ حوزه علمیه در گفت و گو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به تحلیل برخی اتفاقات و جریان های سیاسی اجتماعی حول انقلاب اسلامی پرداخت.

رساـ دلیل دشمنی مستکبران عالم با جمهوری اسلامی و برنامه ریزی برای نابودی تدین و ایمان مردم از راه های مختلف چیست؟

وقتی به تاریخ انقلاب نگاه می کنیم بین تمام مکاتبی که آن زمان از پهلوی ناراضی بودند، تنها مکتبی که بر اساس معیار های دینی و با اصول مسلم قرآن و عترت شکل گرفت انقلاب اسلامی به رهبری امام و روحانیت و از خاستگاه قم بود. وقتی هم که انقلاب پیروز شد، مردم با شعار های انقلاب ارتباط بر قرار کردند. شعار ها برخواسته از متن دین بود، برخواسته از عوام فریبی، تفکرات مارکسیستی و ملاحظات مقطعی و صرفا یک نه گفتن به پهلوی نبود، بلکه  شعار ها اثباتی و ایجابی بود؛ امام انقلابش بر اساس معیار های اسلامی بود. جنگ با همین روحیه و آرمان ها اداره شد، در مقابل منافقین و دفاع از حرم هم همینطور به نتیجه رسید.دشمن اگر بخواهد مقابله کند سعی می کند روحیه برخواسته از ایمان را بزند.

رساـ با این وجود چرا دشمن دست روی مقوله حیا و حجاب گذاشته و در این حوزه متمرکز شده؟

اگر می بینیم که بعد از پایان جنگ و دهه هفتاد رهبر معظم انقلاب مدام در مورد تهاجم فرهنگی، شبیه خون فرهنگی و ناتوی فرهنگی صحبت می کنند به همین دلیل است. یعنی دشمن در پی از بین بردن سرچشمه های ایمانی است.  اگر در این مقوله حجاب هم که وارد شده؛ حجاب علم دینمداری یک جامعه دینی است. مثل لشگری که اگر علمدار زمین خورد، ممکن است لشگر بهم بریزد. امروز هم دشمن به همین دلیل در صدد از بین بردن این علم است.  اینجاست که رهبر معظم انقلاب می فرمایند؛ اگر دختران و زنان نقشه های پشت پرده را بدانند نمی کنند. دشمن دنبال این است که علم تشرع دین مداری را بزند تا به دنبال آن استقلال مردم و کشور را بگیرد و به منافع خودش برسد.

کنشگری ها نباید منجر به تقویت راهبرد دشمن در نفرت پراکنی علیه روحانیت شود/مردم تاریخ روحانیت را مطالعه کنند

رساـ نقش دولت در جلوگیری از این قبیل مسائل چیست؟

مسئولان باید بدانند که بی توجهی به مسائل فرهنگی، بسترساز چالش های امنیتی خواهد بود. ما وظیفه حاکم اسلامی می دانیم که زمینه ارتکاب گناه را از بین ببرد؛ یکی از ابزار ها فرهنگ سازی، دیگری ابزار انتظامی و رسانه ای است. اگر حاکمیت به وظیفه خودش عمل نکند ایجاد دو قطبی و چند قطبی های اجتماعی بسیار بیشتر خواهد شد.اینکه حاکمیت بخواهد به بهانه اینکه چالش امنیتی ایجاد نشود، دست از وظیفه خودش بکشد و تصور کند که می تواند جامعه را آرام کند قطعا به نتیجه نخواهد رسید. چون خود مردم فعال خواهند شد و باعث درگیری و اختلاف میان مردم می شود.  بی توجهی حاکمیت به ساماندهی به امور فرهنگی و حاکمیت قانون، باعث توسعه هرج و مرج خواهد شد. جامعه ایرانی، جامعه متکثری است و بیش از جوامع دیگر نیاز به حاکمیت قانون دارد.

رساـ به عنوان یک چهره انقلابی تحلیل شما از حادثه اخیر درمانگاه قم چیست؟

تحلیل اول من از حادثه قم این است که دشمن در این یکسال اخیر با سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار، بکار گیری رسانه‌های خودش و دنباله‌های داخلی اش در ایران، تمرکز روی بزرگنمایی مشکلات کشور و سانسور کردن موفقیت‌ها، سعی داشت مردم را به این نتیجه برساند که این همه که در انتخابات شرکت کردید و فایده ای نداشت، پس امروز نیز نیاز نیست در انتخابات شرکت کنید. و برنامه ریزی شان این بود که با این فعالیت های مشارکت زیر 25 درصد برسد و در چهارشنبه سوری امسال اغتشاشاتی را رقم بزند اما بعد از اینکه یک مشارکت بالای ۴۰ درصد اتفاق افتاد دشمن از مردم عصبانی شده به همین دلیل به دنبال این افتاد که سوژه ‌هایی را رسانه‌ای بکند که بتواند مجدداً جامعه ایرانی را که با یک انتخاب ۴۱ درصدی به یک حاشیه امنی رسیده است، دچار یک چالش امنیتی اجتماعی کند تا بتواند از این چالش اجتماعی در چهارشنبه سوری اغتشاشاتی را ترتیب دهد.

تحلیل دوم این است که با توجه به اینکه بعضی از نمایندگان مجلس رسانه‌ای کردند که از سال آینده بعضی از بخش‌های قانون حجاب در حال اجرایی شدن است و با کسانی که حریم عمومی جامعه را مراعات نمی‌کنند و قانون شکنی می‌کنند برخورد جدی تری  می‌شود و جریمه می‌شوند، درصدد برآمدند که حیای عمومی را از بین ببرند و در مقابل این کنش واکنشی نشان دهند. واکنش آنها هم این بود که یک سناریویی را طراحی کنند که از طریق فشار افکار عمومی بر حاکمیت فشار بیاورند تا آن قانون که به مرحله اجرایی شدن رسیده است مجدداً تعلیق شود و اجرایی نشود تا آنها بتوانند در پرتو امنیت نسبی که برای خودشان ایجاد کرده‌اند به اهداف خودشان که همان حیا زدایی از جامعه است برسند.

کنشگری ها نباید منجر به تقویت راهبرد دشمن در نفرت پراکنی علیه روحانیت شود/مردم تاریخ روحانیت را مطالعه کنند

رساـ در حوادث اخیر شاهد بودیم  که دشمن سعی دارد با نفرت پراکنی علیه قشر خدوم طلاب و روحانیان، میان روحانیت و مردم فاصله بیاندازد؛ توصیه شما به مردم در مقابل این حرکت های دشمن چیست؟ و باید چگونه فعالیت کنیم که دشمن از آن سوء استفاده نکند؟

بنده ابتدا پیشنهاد می کنم که مردم تاریخ روحانیت را مطالعه کنند. طلاب در طول تاریخ در حال خدمت رسانی به آحاد مردم بوده اند. شما نگاه کنید در حوادث مختلف اعم از سیل و زلزله و حداث گوناکون طلاب پیش قدم در خدمت رسانی به مردم هستند. در خدمات عمومی هم دقت کنیم در همین قم بسیاری از بیمارستان ها و مراکز درمانی و آموزشی با پیگیری علما ساخته شده است. در دفاع مقدس  بیشترین تعداد شهید نسبت به جمعیت را روحانیت داشته است و دوشادوش مردم بوده اند.

حقیقتا روحانیت دغدغه خدمت به مردم را دارد. اگر در عرصه تبیین معارف و احکام دینی هم صحبت می کند برای این است که در واقع یکی از بالاترین خدمات، خدمت معنوی است. روحانیت با الهام از منابع وحیانی قرآن و عترت می خواهد نیاز روحی جامعه بشری را تامین کند. روحانیت رسالت خود را رسالت انبیا می داند. همانطور که انبیا دلسوز مردم بودند، روحانیت هم همینطور است.

دشمن در مقابله با جهوری اسلامی راهبرد هایی دارد، یکی از این راهبرد ها القا نا امیدی و سیاه نمایی شرایط کشور است. اما یکی  دیگر از راهبرد هایی که دشمن در دستور کار دارد، راهبرد نفرت پراکنی در میان جامعه ایرانی است. نفرت پراکنی همه ی آحاد جامعه نسبت به هم. دشمن همه سرمایه گذاری خود را برای ایجاد اختلاف از راه فعال کردند گسل های اجتماعی و دینی انجام می دهد. یکی دیکر از گسل ها، مسائل فرهنگی و دینی است. بالاخره میزان سطح تقید مردم نسبت به دین متفاوت است.

امروز جامعه ایرانی جامعه ای متجدد است و سبک زندگی غربی در ایران نفوذ پیدا کرده و جلوه های دینی برخی از مردم کمرنگ شده است که نمونه اش را در حجاب می بینیم. اما اکثریت زنان ما حجاب را پذیرفته اند. دشمن سعی دارد دو قطبی بی حجاب و با حجاب تولید کند و برخی تصور دارند که متدینین در حال ایجاد این دو قطبی هستند که این یک انحراف است. جامعه ایرانی از دیرباز تا کنون زنانش پوشیده بودند و امروز چه کسی فرهنگ برهنگی را ترویج می کند؟ معلوم است رسانه های دشمن.

پس راهبرد دشمن نفرت پراکنی است. عزیزانی که در عرصه حجاب و عفاف می خواهند کنش گری داشته باشند باید مراقبت کنند این راهبرد دشمن عملی نشود. نباید به کسی که تحت تأثیر رسانه ها حجابش را رعایت نمی کند نسبت های ناروا دهیم و او را دشمن تلقی کنیم، بلکه او را باید دختر خودمان بدانیم.

رسا ـ رهبر معظم انقلاب فرمودند همان طور که تز انقلاب از قم برخاسته دشمن برای تولید آنتی تز انقلاب از قم نیز برنامه دارد؟ تحلیل شما در این باره چیست؟ چه جریان ها و اندیشه هایی می توانند مصداق آنتی تز انقلاب باشند.

دشمن به این نتیجه رسید که انقلاب نظریه اش از حوزه بیرون آمد، نظریه تقابل با انقلاب هم باید از حوزه بیرون بیاید و در این زمینه فعالیت کردند. اگر ببینیم که رسانه های معاند و نظام سلطه و حتی جریان غرب گرا داخلی صحبت های چه کسانی از حوزه را بازتاب می دهند، متوجه حرکت دشمن می شویم.

برخی افراد ندانسته در زمین دشمن بازی می کنند. حوزه علمیه همیشه یک حوزه چند صدایی بوده و رهبر معظم اتقلاب تاکید دارند کرسی های آزاد اندیشی باید برگزار شود اما وقتی کسی مطلبی را که باید درفضای علمی بحث و نقد شود مطرح کند، آن را می آورد در فضای رسانه مطرح می کند این یک حرکت نا درست است و زمینه ساز ایجاد شبهه برای عموم مردم و اختلاف می شود. طلاب باید یک مطالبه عمومی انجام دهند تا زمینه ترویج گفتمان حوزه انقلابی شکل بگیرد.

به عنوان نمونه حادثه ای در درمانگاه قم اتفاق افتاد. آنچه ما دیدیم، یک قطعه از فیلمی بود که  از طریق شبکه معاند پخش شد. اما زوایا و جزئیات حادثه مشخص نشد و هرکس از ظن خودش حادثه را قضاوت کرد؛ یکی وقت مردم عادی این کار را می کنند که چیز معمولی است، اما یکی وقت استاد حوزه بر اساس ظن و گمان قضاوت می کند که انسان متعجب می شود. روش درست موضع گیری و بررسی مسائل باید توسط طلاب در حوزه مطالبه شود تا کسی به قضاوت های نادرست دست نزند.

همانطور که طلاب و فضلایی که دلسوز و دغدغه مند هستند در کنش گری های خود باید به نحوی عمل کنند که راهبرد نفرت پراکنی دشمن علیه روحانیت تقویت نشود؛ در عین حالی که از مظلومیت آن کسی هم که به او ظلم شده باید دفاع کرد و به درستی باید تبیین شود.

رسا ـ در انتها اگر صحبتی با مردم و مسئولان دارید بفرمایید.

بنابراین باید همه ما قانون را به عنوان یک میثاق ملی بپذیریم. یک قانون ممکن است منشایی عقلایی داشته باشد و یا ممکن است منشأ یک قانون شریعت و دین یک کشور باشد. اغتشاشات سال گذشته بعد از مرگ یک دختر اتفاق افتاد و آن را بهانه کردند برای اینکه امنیت ملی ایران را به چالش بکشند ده‌ها نفر به خاطر آن مسئله کشته شدند.۸۰- ۹0 نفر از نیروهای نظامی و انتظامی ما و حتی کسانی که نقشی در این قضایا نداشتند به خاطر یک نفر کشته شدند. مردم باید از حادثه های گذشته عبرت بگیرند.

 در واقع بی‌توجهی حاکمیت در ساماندهی به امور فرهنگی و حاکمیت قانون باعث می‌شود هرج و مرج و بی‌قانونی در کشور توسعه پیدا کند و مردم با هم درگیر شوند. گسل‌های اجتماعی تحریک شود چالش‌های اجتماعی بیشتری را شاهد باشیم. جامعه ایرانی یک جامعه متکثر است این جامعه متکثر بیش از هر جامعه دیگری نیاز به حاکمیت قانون دارد اگر مسئولان ما نسبت به پاسبانی و پاسداری از قانون اهمال کردند این هرج و مرج را در جامعه بیشتر می‌کند.

بالاخره قانون قانون است اگر ما قانون را به عنوان یک میثاق ملی پاسداری نکنیم آغاز هرج و مرج در جامعه خواهد بود و فرقی نمی کند این قانون، قانون فرهنگی، اجتماعی و یا مالی باشد. آن وقت دیگر کسی نمی‌تواند گلایه بکند که چرا عده‌ای قانون ممنوعیت رشوه را رعایت نمی‌کنند. اگر قانون عفت و حیای عمومی مخدوش شود، قانون های دیگر نیز مخدوش می‌شود.  خلاصه اگر بخواهیم تحلیل بکنیم؛ حاکمیت اگر در پاسداشت و دفاع از قانونمداری در جامعه اهمال کرد و مردم و نخبگان جامعه حاضر نشدند که حاکمیت قانون را بپذیرند مسائلی اتفاق می‌افتد که قابل جمع کردن نیست.

ارسال نظرات