۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۷۵۳۱۸۵
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی:

صدور انقلاب از ماهیت امر به معروف و توسعه حق برخوردار است

صدور انقلاب از ماهیت امر به معروف و توسعه حق برخوردار است
حجت الاسلام اسدی نسب با بیان اینکه صدور انقلاب از ماهیت امر به معروف و نهی از منکر، تبلیغ دین، توسعه حق، اسلام و معارف دینی برای حکومت اسلامی برخوردار است، گفت: کسانی که متولی این امر هستند باید اقدامات درستی در زمینه صدور انقلاب اسلامی انجام دهند.

اشاره: در دیدگاه حضرت امام خمینی (ره) ضمن آنکه صدور انقلاب اسلامی یک وظیفه حتمی و انقلابی به شمار می ‏آید، ولی چنین روندی در صورتی موفق خواهد شد که بتواند در داخل نیز یک الگوی موفق تدارک دیده و به عنوان امت شاهد و نمونه تلقی شود؛ لذا صدور انقلاب از دیدگاه امام راحل به مفهوم تأکید بر تحقق ارزش‌ها در داخل و اهتمام جدی به ارائه و اشاعه ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب در خارج می ‏باشد.

در همین راستا خبرنگار گروه سیره امامین انقلاب خبرگزاری رسا، با حجت الاسلام محمدعلی اسدی نسب عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت‌وگویی داشته است که در ادامه تقدیم شما می‌شود:

رسا ـ در اندیشه امام خمینی صدور انقلاب اسلامی از چه ماهیتی برخوردار است؟ 
صدور انقلاب اسلامی از ماهیت امر به معروف و نهی از منکر، تبلیغ دین، توسعه حق، اسلام و معارف دینی برای حکومت اسلامی برخوردار است؛ کسانی که متولی این امر هستند باید اقدامات درستی در زمینه صدور انقلاب اسلامی انجام دهند و در این مسیر فعالیت‌های لازم را داشته باشند.

رسا ـ جایگاه حوزه‌های علمیه و طلاب در تبیین و صدور معارف انقلاب اسلامی چیست؟
زمانی‌که صدور انقلاب وظیفه دینی شد وظیفه مهم حوزه‌های علمیه غیر از تبلیغ در عرصه داخلی، تبلیغ در حوزه بین المللی خواهد شد؛ امروز افراد زیادی در جهان وجود دارند که تشنه معارف اسلامی هستند و باید به آنها معارف اسلامی را تعلیم و به سوالات آنها پاسخ داد.

اگر گفته شود با اینکه هنوز تمام مردم ایران انقلابی نشدند چگونه می‌توان انقلاب اسلامی را صادر کرد؟ این فکر به جهات مختلف باطل است؛ امکان دارد کسانی در داخل باشند که حتی با دیدن بسیاری از معجزات ایمان نیاورند، اما افراد مستعدی در داخل یا خارج از ایران یافت شوند که تشنه معارف اسلامی باشند، اینگونه افراد را باید بیابیم و با آنها گفتگو شود؛ بسیاری قلب‌های آماده در جهان وجود دارند که تشنه معارف اسلامی هستند و کشور‌های آفریقایی من جمله نیجریه نشان دهند این مطلب است.

رسا ـ با تنبهات مکرر رهبر معظم انقلاب نسبت به آینده قریب الوقوع جهان و نظم نوین جهانی از چه منظر باید به مساله صدور انقلاب اسلامی نگریست؟ 
باید نگاه تمدنی به صدور انقلاب داشته باشیم؛ نگاه تمدنی اقتضائات خاصی دارد، باید توجه شود که انقلاب اسلامی باید نظم نوینی در مقابل نظم غارتگران ایجاد کند؛ کشور‌های اسلامی باید تلاش کنند که کشور‌های متعدد را با حوصله و سعه صدر در این مسیر قرار بدهند تا بتوانیم در جهان موثر باشیم.

باید کار‌های مردمی و کار‌های میان دولتی انجام دهیم؛ اکنون رسانه‌های حق طلب زیادی وجود دارند؛ تظاهراتی که در کشور‌های مختلف دنیا در حمایت از مردم مظلوم غزه انجام می‌شود نشان دهنده این است که حق طلبی در دنیا هنوز از بین نرفته است و روحیه حق طلبی وجود دارد، باید از این فرصت‌ها استفاده شود تا غلبه بر نظم جهانی شود.

رئیس سازمان ملل اخیرا گفته که دیگر معنا ندارد بعضی از قار‌ها مانند قاره آفریقا در سازمان ملل نماینده نداشته باشند و کشور‌های اروپایی از بیشترین نماینده را داشته باشد؛ این اندیشه‌ها به تدریج باید طرح شود و لازم است که اندیشمندان ایران اسلامی برای طرح این اندیشه با کشور‌های دیگر ارتباط برقرار کنند.

حوزه‌های علمیه نیز در این راستا باید بتوانند افراد کاردان و با مهارت‌های خاص پرورش دهند تا اینکه ارتباط با اندیشمندان دنیا برقرار شود و گام مهمی در نظم جهانی صورت بگیرد.

ارسال نظرات