۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۸
کد خبر: ۷۵۲۴۱۷
رئیس انجمن اصول فقه حوزه تبیین کرد؛

ادله اثبات وجوب شرکت در انتخابات

ادله اثبات وجوب شرکت در انتخابات
حجت الاسلام والمسلمین محمدی با بیان ادله حفظ نظام، اهتمام به امور مسلمین و تبعیت از ولایت فقیه، از اثبات وجوب شرکت در انتخابات با استفاده از این ادله سخن گفت.

استاد سیدصادق محمدی استاد درس خارج فقه و خارج اصول حوزه علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، با بیان اینکه می توان با استفاده از ادله ، لزوم شرکت در انتخابات را ثابت کرد، اظهار داشت: ممکن است حضور در انتخابات در یک زمان واجب عینی باشد و در زمان دیگر واجب کفایی و دلایلی برای آن وجود دارد که به طور مختصربه برخی از آنها اشاره می شود البته در این زمان با دلائلی می توان به وجوب عینی آن قائل شد.

وی در ادامه با اشاره به ادله وجوب حفظ نظام، تصریح کرد: به تعبیر امام راحل(ره) حفظ نظام از اوجب واجبات است و یکی از موارد حفظ نظام، حفظ نظام سیاسی است که تجلی آن در مشارکت مردم است. می توان تعبیر کرد که مشارکت یک وجود مقدمی برای حفظ ساختار سیاسی این نظام است که بدون حفظ ساختار سیاسی نمی توان امید به حفظ نظام داشت.

رئیس انجمن علمی اصول فقه حوزه در ادامه اهتمام به امور مسلمین را یک دلیل دیگر دانست و گفت: با استفاده از ادله اهتمام به امور مسلمین نیز می توان لزوم مشارکت در انتخابات را اثبات کرد اما در خوانش احادیث مرتبط به آن نباید غفلت شود زیرا برخی  به اشتباه متمسک به حدیث «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» شده اند و گفته اند کسی که رای نمی دهد مسلمان نیست؛ این مطلب بسیار اشتباه است و ممکن است مشارکت را پایین بیاورد. این حدیث نمی خواهد بگوید کسی که اهتمام به امور مسلمین ندارد از ریشه مسلمان نیست بلکه مفهوم این احادیث این است کسی که آن فرد مسلمان واقعی و کامل نیست.

وی ادامه داد: همانگونه که منظور از حدیث «لا صلاة لجار المسجد إلا في المسجد» بطلان نماز همسایه مسجد در غیر مسجد نیست بلکه این حدیث در صدد آن است که به ما بگوید نماز با ثواب بالا برای همسایه مسجد در مسجد محقق می شود.

استاد محمدی با بیان اینکه شرکت در انتخابات اهتمام به امور مسلمین است، افزود: این اهتمام درامور مسلمین درزمانی که عدم اهتمام، لطمه به امور مسلمین وارد می کند، از نظر شرعی لازم است و می توان استدلال کرد بر اساس ادله اهتمام به امور مسلمین شرکت در انتخابات لازم است.

وی در ادامه سومین دلیل را وجوب تبعیت از حكم حاكم و ولی فقیه دانست و افزود: اگر قائل هستیم تبعیت از حاكم و ولی فقیه لازم است و حکمش برای همه لازم الاجرا است، بر اساس آن، شرکت در انتخابات واجب است زیرا ولی فقیه زمان، حضور در انتخابات را به عنوان یک واجب اعلام کرده است بنابراین شرکت درانتخابات واجب است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدی در پایان خاطرنشان کرد: غفلت نشود که برخی از مراجع نیز حکم به وجوب داده اند و از مجموع این مطالب می توان وجوب مشارکت را ثابت کرد.

ارسال نظرات