۲۶ دی ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۶
کد خبر: ۷۴۹۷۳۱
رجبی دوانی:

امیرکبیر سیاست نه شرقی و نه غربی را در کشور نهادینه کرد

امیرکبیر سیاست نه شرقی و نه غربی را در کشور نهادینه کرد
استاد دانشگاه گفت: امیرکبیر سیاست نه شرقی و نه غربی را در کشور نهادینه کرد تا خودکفایی کشور در بسیاری از حوزه‌ها بروز و ظهور داشته باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در کاشان، محمد حسن رجبی دوانی دوشنبه شب در دومین همایش «امیر افتخار» که به مناسبت سالگرد شهادت میرزا تقی خان فراهانی ملقب به امیرکبیر در خانه فرهنگ شهید عامر بن ناصر کاشان برگزار شد گفت: کشور در دوره امیرکبیر در تمامی بخش‌ها و حوزه‌ها رشد و توسعه کرد.

وی با اشاره به اینکه روند رشد کشور در دوره کوتاه صدارت امیرکبیر در تمامی بخش‌های سیاست خارجی مالی و اقتصادی رشد کرد، افزود: کشور طی ۳ سال زمامداری امیرکبیر توسعه و پیشرفت زیادی داشت.

به گفته وی در این مدت امنیت کامل در کشور برقرار شد و امیر کبیر دستور داد تا دست درباریان و شاهزادگان از خزانه دولت قطع شود.

رجبی دوانی با بیان اینکه امیرکبیر با تمام توان خود در مقابل زیاده خواهی روسیه و انگلستان ایستاد و اجازه نداد حتی یک امتیاز به روسیه و انگلستان داده شود، اظهار داشت: تمامی اغتشاشاتی که سرمنشا آن دولت‌های خارجی بود را با دیپلماسی و نیروی نظامی خنثی کرد.

به گفته وی امیرکبیر با دیپلماسی توانست حاکمیت ایران را بر افغانستان تثبیت کند، اما بعد از شهادت اش امرای افغان به تحریک انگلستان علیه ایران شورش کردند و با حمایت‌های انگلیس هرات از ایران جدا شد.

این پژوهشگر تاریخ معاصر با اشاره به اینکه انگلستان از تشکیل یک دولت قدرتمند در ایران به شدت ترس و واهمه داشت، گفت: امیرکبیر سیاست نه شرقی و نه غربی را در کشور نهادینه کرد تا خودکفایی کشور در بسیاری از حوزه‌ها بروز و ظهور داشته باشد.

رجبی دوانی یادآور شد: امیرکبیر زمانی که فرمان قتل خودش را مشاهده کرد خودش تقاضا کرد شاهرگ اش را قطع کنند، از این رو لحظه‌ای که رو به ضعف بود با دست خونی خودش به دیوار نوشت ایران به پادشاه خوب نیاز دارد.

لازم به ذکر است، امیرکبیر سال ۱۱۸۶ در روستای هزاوه اراک متولد شد، میرزا محمد تقی خان فراهانی مشهور به امیرکبیر، در زمان ناصرالدین شاه قاجار از ۲۸ مهر ۱۲۲۷ شمسی تا ۲۲ آبان ۱۲۳۰ صدراعظم ایران بود، امیرکبیر ۲۰ دی ۱۲۳۰ در حمام باغ تاریخی فین کاشان به شهادت رسید و در حرم مطهر امام حسین (ع) در کربلا به خاک سپرده شد./۱۳۰۷/

محمد ملک آبادی
ارسال نظرات