۰۱ دی ۱۴۰۲ - ۱۶:۴۸
کد خبر: ۷۴۸۱۸۰
آیت الله اعرافی در مراسم معارفه مدیر حوزه علمیه مازندران:

حوزه برای تحقق ارزش‌های الهی باید مطالبه‌گر و پاسخگو باشد

حوزه برای تحقق ارزش‌های الهی باید مطالبه‌گر و پاسخگو باشد
مازندران - مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان این که حوزه و دانشگاه قوی می تواند هویت یک جامعه را حفظ کند، گفت: هویت و سابقه تاریخی بی‌نظیر مازندران باید بازسازی شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مازندران، آیت الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه های علمیه کشور امروز در آیین تودیع و معارفه مدیر حوزه علمیه استان مازندران، ضمن گرامیداشت هفته وحدت حوزه و دانشگاه، هفته پژوهش و اعلام حمایت از محور مقاومت و مردم مظلوم غزه، اظهار کرد:  این سومین سفر استانی بنده به مازندران است، هر بار مصوبات پیگیری می‌شود، الان هم تمام مصوبات گذشته پالایش و موارد جدید تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی افزود: بنده به جز ۶۰ الی ۷۰ سفر اخیر استانی، سفرهای معکوسی داشتم که مباحث مربوط به استان پیگیری خواهد شد، به‌دلیل تعطیلات شاید دیدارهای زیادی با طلاب نداشته باشیم، انتظار داریم که شاهد رویکرد جدی برای ارتقای حوزه علمیه استان باشیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به وجود بزرگان علمی، ملی و بین‌المللی مازندرانی در طول تاریخ، خاطرنشان کرد: نهضت‌های مهم اجتماعی و سیاسی در طول تاریخ تا جریان‌های گوناگون مازندران در بسیاری از موارد در جهان پرتو انداخته است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور اعلام کرد: اگر بخواهیم قله اندیشه فلسفی عالم را نام ببریم میگوییم حکمت متعالیه تمام شرح و بسط این اندیشه بر دوش چهره ای بود که از میان مازندران برخاست و در اصفهان استقرار یافت مرحوم ملاعلی نوری ۷۰ سال مدرس یگانه علوم عدلی و فلسفی و شارح بی بدیل حکمت متعالیه بود، برخی می‌گویند اگر ایشان نبود هرگز با آن سرعت اندیشه حکمت متعالیه در عالم تشیع نشر پیدا نمی‌کرد.

این مسؤول اضافه کرد: ملا نوری در اصفهان چهار هزار شاگرد داشت که ۴۰۰ نفرشان از افراد نزدیک به او بود، چهره‌های دیگر تا شیخ فضل الله نوری و علمای دیگر.

وی گفت: فهرست بلند و بالا از علمای مازندرانی نشان دهنده شئون بالای این مدرسان حوزه در فنون اسلامی و الهی بوده است، در کنار آن در نهضت‌های مختلف نقش‌آفرین بودند و زمینه حاکمیت دینی اینجا رقم خورد، مازندران از تاریخ طبری گرفته تا تفسیر مجمع‌البیان همه جا ستاره‌های درخشانی دارد.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: این تاریخ کهن، سابقه جهاد، شهادت و خردورزی هویت مردم مازندران و جزو مقدرات ماهیت تاریخی اینجاست، این هویت باید بازسازی شود و به آموزش و پررورش و دانشگاه ما بیاید و در جامعه ما جا بگیرد‌.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: این هویت امروز دشمنان سرکشی دارد که می‌خواهند این کالا را از نسل جوان و جامعه ما بگیرند و جامعه‌ای بسازند تا این حس تاریخی و احساس هویت ایمانی، اخلاقی و احتماعی نداشته باشند؛ ممکن است کاستی هایی از ما به این دامن بزند اما اصل داستان این نیست، انقلاب ما یک نقطه تاریخی بلند و اعجاز الهی بوده است چرا که دامنه او توسط انصار الله در حال گسترش است.

آیت الله اعرافی خاطرنشان کرد: برای نزدیک به ۲۴ مدارس طرح‌هایی تولید شده که انتظار میرود در این استان با شتاب بیشتر پیش برود، مجموعه‌ای از اسناد لازم برای آینده حوزه در طی چهار سال تلاش به‌نام برنامه پنج ساله حوزه تهیه شده است.

وی عنوان کرد: روند ورودی حوزه در استان مازندران باید هم در بعد کمی افزایش پیدا کرده و مدارس رونق بیشتر پیدا کرده و در بعد کیفی مورد توجه باشد.

آیت الله اعرافی با بیان این که حوزه برای تحقق اررزش‌های الهی هم باید مطالبه‌گر و هم پاسخگو باشد، افزود: باید در حوزه برای تربیت انسان های بزرگ تلاش کرده و هم نیروسازی کند؛ در طراحی های کلان حوزه ۶۰ کارویژه خاص طراحی کردیم که حوزه باید برای آن نیرو تربیت کند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: مسجد تراز ۲۰ شاخص دارد یکی اینکه سه وعده نماز باشد، اینکه در مازندران از بیش از ۴ هزار مسجد فقط بیش از هزار مسجد فعال باشد جای کار دارد وگرنه امواج فساد وارده به این استان گردشگرپذیر میتواند این فضا را از بین ببرد. 

وی گفت: حوزه و دانشگاه قوی می تواند هویت یک جامعه را حفظ کند، حوزه‌های ما جزء فرهنگ اصلی ایران و اسلام بودند، امیدواریم مردم مازندران و جوانان آن به رشد علمی استان حوزه در خدمت‌گزاری اهتمام بورزند./950/

افشین ایمانی
ارسال نظرات