۲۱ آذر ۱۴۰۲ - ۲۰:۰۷
کد خبر: ۷۴۷۶۵۶

آمریکا با دیکتاتورها قطع رابطه نماید

آمریکا با دیکتاتورها قطع رابطه نماید
ویلیام رینارد وکیل آمریکایی در حوزه حقوق بشر، گزارشی مبنی بر ارتباط سازمان سیا با سازمان‌های اطلاعاتی ایران ارائه کرده و در یک کنفرانس خبری هشدار داد که: کمیته خدمات بشردوستانه باید از کمیته‌های ذیربط در کنگره آمریکا بخواهند که ارسال کلیه سلاح‌های نظامی آمریکا و کمک‌های نظامی آن کشور به ایران قطع گردد.

اواخر دوره پهلوی، سازمان‌ها و نهادهای حقوق بشری زیادی از ایران دیدار و گزارش‌هایی درخصوص نقض حقوق بشر در رژیم محمدرضا پهلوی تهیه کرده بودند. این سازمان‌ها که تحت تاثیر سیاست‌های حقوق بشری جیمی کارتر و همچنین دانشجویان ایرانی مقیم کشورهای اروپایی و آمریکایی، به مساله حقوق بشر در ایران و به خصوص زندان‌های رژیم حساس شده بودند، گزارشاتی مبنی بر نقض حقوق بشر تهیه و نسبت به لزوم قطع ارتباط آمریکا با ایران و قطع بودجه نظامی به ایران هشدار دادند.

ویلیام رینارد وکیل آمریکایی در حوزه حقوق بشر، گزارشی مبنی بر ارتباط سازمان سیا با سازمان‌های اطلاعاتی ایران ارائه کرده و در یک کنفرانس خبری هشدار داد که: کمیته خدمات بشردوستانه باید از کمیته‌های ذیربط در کنگره آمریکا بخواهند که ارسال کلیه سلاح‌های نظامی آمریکا و کمک‌های نظامی آن کشور به ایران قطع گردد. سند ترجمه این گزارشات که در نشریات آمریکایی به انتشار رسیده، در «مرکز اسناد انقلاب اسلامی» موجود است و در این میان به دو گزارش از آن‌ها اشاره کرده‌ایم.

گزارش خبرگزاری رویتر روز 53/9/18 خبرگزاری مذکور از نیویورک مطالبی به شرح زیر گزارش کرده است:

نیویورک ـ خبرگزاری رویتر ـ یک وکیل دادگستری اهل دنور که اخیرا از سفر خود به ایران به منظور یافتن حقایق بازگشته است، امروز اظهار داشت کاملا متقاعد شده است، که از منابع آمریکایی از طریق سازمان جاسوسی مرکز (سیا) برای کمک به رژیم کنونی ایران استفاده می‌شود. ویلیام رینارد در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که: ناراضی‌های سیاسی اغلب شکنجه شده و بیشتر جرایم در دادگاه نظامی که ورود به آن‌ها برای وکیلان غیرنظامی ممنوع است، مطرح می‌گردد و هیئت قضات نظامی پرونده‌ها را براساس شواهدی که به وسیله ساواک تدارک شد، رسیدگی کرده و رای خود را صادر می‌نمایند. وی گفت در این دادگاه‌ها به هیچ شاهدی اجازه حضور و شهادت به طور مستقیم داده نمی‌شود. ویلیام رینارد گفت که تحقیقات ده روزه وی او را متقاعد ساخته است که منابع آمریکایی از طریق سازمان سیا مورد استفاده قرار می‌گیرد تا با کمک به شاهنشاه انگاره فشار ایشان را شدت دهند. وی گفت که در حال حاضر بین 20 تا 40 هزار زندانی سیاسی در ایران به سر می‌برند. رینارد عضو کمیته خدمات جهانی بشردوستانه است که در سال 1939 به منظور نجات مردم چکسلواکی از خطر اسارت نازی‌ها تاسیس شد و تاکنون تعدادی از موارد نقض حقوق بشری را مورد تحقیق قرار داده است. در کنفرانس مطبوعاتی دیروز، ابراهیم یزدی و دکتر داروساز فرانسیس فیتز جرالد، روزنامه‌نگار آمریکایی برنده جایزه پولیتزر که اخیرا از ایران دیدن کرده، همراه با رینارد حضور داشتند. رینارد گفت کمیته خدمات بشردوستانه باید از کمیته‌های ذیربط در کنگره آمریکا بخواهند که ارسال کلیه سلاح‌های نظامی آمریکا و کمک‌های نظامی آن کشور به ایران قطع گردد. حتی اگر هم ایران بتواند این سلاح‌ها و کمک‌های فنی را با ثروت جدید نفتی خود از کشوری دیگر خریداری کند.

وی گفت که کمیته جهانی خدمات بشردوستانه باید این حقیقت را به اطلاع مردم آمریکا برساند که فعالیت‌های سازمان سیا سرانجام ممکن است اثراتی نامطلوب بر حقوق مردم آمریکا بگذارد. وی گفت با وجودی که کنسولگری آمریکا در تهران، به وی در تحقیقاتش کمک می‌کرده، سفارت آمریکا که ریچارد هلمز مدیر پیشین سیا اکنون تصدی آن را به عهده دارد، وی را از انجام تحقیقات باز می‌داشته است. وی به خبرنگاران گفت نامه‌هایی که در مورد شرایط موجود در ایران و نقض حقوق بشر در آن کشور برای مقامات مختلف می‌نوشته است، مورد تکذیب وزارت امور خارجه آمریکا قرار می‌گرفته است.

ارزیابی: مطالب بالا از خبرگزاری مذکور گزارش شده است.  

آمریکا با دیکتاتورها قطع رابطه نماید

گزارش از ــ / 333 محترما به استحضار عالی می‌رساند: درباره مقاله جک اندرسون در روزنامه اکلاهما ژورنال تحت عنوان «آمریکا با دیکتاتورها قطع رابطه نماید.» اخیرا نمایندگی تگزاس بریده روزنامه اکلاهما ژورنال که در آن مقاله‌ای به قلم جک اندرسون نوشته شده، به مرکز ارسال داشته که اهم آن به شرح زیر به استحضار می‌رسد: در این مقاله به مطالبی در مورد آمریکا و مخصوصا سیاست دفاع از حقوق بشر جیمی کارتر اشاره و آن را مورد انتقاد قرار داده و از آمریکا خواسته شده که از ارتباط و همکاری با کشورهای در حال توسعه خودداری نماید. در مورد کمک‌های نظامی آمریکا نوشته از دهه‌های پیش، آمریکا، ماموریت‌های نظامی به منظور آموزش و کمک‌های نظامی به کشورهای در حال توسعه انجام می‌داده که اکثر آن کشورها تقویت نظامی شده و خود به دیکتاتوری تبدیل شده‌اند. (به عنوان مثال کشور ایران، ویتنام جنوبی، کامبوج و کره جنوبی را مثال زده است).

در مقاله دیگری درباره کمک‌های آمریکا به ایران به منظور شوراندن کردها علیه عراق می‌نویسد: کیسینجر ایران را به عنوان یک پایگاه جهت اعمال آمریکا و کمک به کردها انتخاب نمود و دوستی بسیار نزدیکی (صمیمانه‌ای) را با شاهنشاه آریامهر برقرار کرد. نیکسون و کیسینجر از طریق ایران اقداماتی به منظور حمایت از کردها و تحریک آن‌ها علیه عراق انجام دادند.

آمریکا با دیکتاتورها قطع رابطه نماید

احسان قنبری نسب
ارسال نظرات