۰۷ مهر ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۳
کد خبر: ۷۴۲۶۳۴
گزارشی از نشست «نقش روحانیت در تبیین دفاع مقدس»؛

مجاهدت بی پایان پیشگامان جهاد و شهادت +فیلم و تصاویر

مجاهدت بی پایان پیشگامان جهاد و شهادت +فیلم و تصاویر
در نشست «نقش روحانیت در تبیین دفاع مقدس» خاطراتی از رزمندگان دفاع مقدس بازگو و چگونگی مجاهدت روحانیت در دوران امروز تشریح شد.

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، نشست «نقش روحانیت در تبیین دفاع مقدس» در خبرگزاری رسا برگزار شد.

این نشست با حضور حجج اسلام والمسلمین ولی الله لونی رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین، عیسی نریمیسا روحانی آزاده و رزمنده دفاع مقدس، قربانی عضو مجمع نمایندگان طلاب شکل گرفت و داود شمس رئیس بسیج رسانه استان قم نیز در این نشست حضور داشت.

باید با تولیدات رسانه ای از تحریف دفاع مقدس جلوگیری کنیم

مجاهدت بی پایان پیشگامان جهاد و شهادت

حجت الاسلام محمدمهدی محققی مدیر عامل خبرگزاری رسا با بیان اینکه دشمنان با کمک رسانه ها سعی دارند که ارزش های انقلاب اسلامی را تحریف کنند، تصریح کرد: فاتحان جنگ جهانی دوم همچنان برای روایت جنگ خود فیلم و اثر رسانه ای تولید می کنند؛ برای جلوگیری از تحریف دفاع مقدس لازم است رسانه ها در نبرد روایت تلاش فراوانی صورت دهند، زیرا ارزش های دفاع مقدس ما صدبرابر بیشتر از ارزش های نظامیان جنگ جهانی دوم است.

وی با اشاره به تلاش خبرگزاری رسا در بیان ارزش های دفاع مقدس و تولید روایت های رسانه ای برای مخاطبان، خاطرنشان کرد: وظیفه خود دانستیم از پیشگامان و فعالان این عرصه دعوت کنیم تا کسانی که جوانی خود را در این رویداد بزرگ صرف کردند مورد تقدیر قرار گرفته و بیانات خود را برای نسل امروز ارائه دهند.

حجت الاسلام محمدحسین پیشاهنگ دبیر این نشست که خود نیز فرزند شهید بوده خاطراتی از پدر خود بازگو کرد.

مجاهدت بی پایان پیشگامان جهاد و شهادت

پدر شهید زاهدلویی: پسر دیگرم را نیز در راه اهل بیت قرار می دهم

در خلال این نشست از بهرام زاهدلویی پدر شهید مهدی زاهدلویی از شهدای مدافع امنیت استان قم که سال گذشته توسط اغتشاشگران به شهادت رسید، تقدیر شد.

وی در سخنانی با بیان ادب فراوان فرزند خود و ارادتی که والدینش داشت، اشاره ای به خاطرات رزمندگان دفاع مقدس داشت و گفت: وقتی رشادت رزمندگان در دفاع مقدس را می شنوم خجالت می کشند از فرزند خود بگویم.

مجاهدت بی پایان پیشگامان جهاد و شهادت

زاهدلویی در ادامه با اشاره به علاقه مندی فرزند خود به موزه علمیه گفت: فرزند پسر دیگری دارم که آن را نیز به ورود به حوزه دعوت می کنم.

این تقدیر که با همکاری بسیج رسانه استان قم همراه بوده است، با سخنان داود شمس رئیس بسیج رسانه استان قم ادامه پیدا کرد و وی با تشکر از خبرگزاری رسا از صبوری و ایستادگی خانواده شهید زاهدلویی تشکر کرد.

هنرمند و روحانی شهیدی که فرزندش را ملاقات نکرد و به شهادت رسید

مجاهدت بی پایان پیشگامان جهاد و شهادت

حجت الاسلام محمدحسین پیشاهنگ با اشاره به پدر شهید خود اظهار داشت: بنده خاطره ای از ایشان ندارم زیرا نه تنها من آن را درک نکردم بلکه این شهید بزرگوار نیز بنده را ملاقات نکرد و به شهادت رسید.

وی با اشاره به مفقودالاثر بودن شهید حجت الاسلام محمدحسن پیشاهنگ، تأکید کرد: آن شهید به حضرت زهرای مرضیه ارادت فراوانی داشت و از این رو مانند مادر ائمه، قبرشان مخفی است. شهدا ارادت بسیاری به آنچه که آموخته بودند داشتند.

این فعال رسانه ای ادامه داد: پدر من وقتی به شهادت رسید 25 سال داشت اما من هر چه قدر که بزرگ تر می شوم آن را بزرگ تر از خود می دانم و حس پدر و فرزندی همیشه داشته ام. وی پای درس رهبر معظم انقلاب در مشهد حضور داشت و در دوره های چریکی که ایشان برگزار می کرد نیز شرکت داشت. 4 سال به توصیه حضرت آیت الله خامنه ای در لبنان حضور داشت و پس از پیروزی انقلاب به عنوان محافظ امام خمینی خدمت کرد.

وی با اشاره به شهادت پدر خود در غربت دوران فرماندهی بنی صدر اظهار داشت: مرحوم شهید پیشاهنگ علی رغم اینکه اهل علم بودند هنرمند نیز بوده و نقاشی هایی از وی به جا مانده است.

حجت الاسلام پیشاهنگ در پایان تصریح کرد: پدر شهید بنده طلبگی را نیز ادامه داد و پیش از انقلاب نمایشنامه هایی از داستان دینی نیز تولید کرد؛ اهتمام به هنر بسیار اتفاق ارزنده ای است و با زبان هنر کارهای بزرگی می توان انجام داد.

روایت رشادت اولین روحانی شهید دفاع مقدس

مجاهدت بی پایان پیشگامان جهاد و شهادت

حجت الاسلام عیسی نریمیسا روحانی آزاده و جانباز دفاع مقدس اظهار داشت: داستان اولین شهید روحانی دفاع مقدس بسیار شنیدنی و درس آموز است زیرا رشادت های فراوانی از خود نشان داد.

وی ادامه داد: در ابتدای جنگ که نیروهای عراقی وارد شهر شده بودند و قدم به قدم جلو می آمدند، در حال مقاومت در خیابان بودیم که خیابان 40 متری که امروز به نام آیت الله خامنه ای شناخته می شود به تصرف دشمن در آمد و ما عقب نشینی کردیم اما پیش از این حجت الاسلام شهید شریف که برای آوردن مهمات رفته بود، با ماشین به وسط خیابان رفت که ناگهان در محاصره نیروهای بعثی قرار گرفت.

حجت الاسلام نریمیسا ادامه داد: حجت الاسلام شریف اهل اروند آبادان بود که در طول 13 سال پیش از انقلاب در تبعید به سر برد؛ با لباس روحانیت به رزم می پرداخت که همین امر سبب می شد نیروهای بعثی اول از همه به سمت وی و اطرافیانش شلیک کنند. بنده به او اعتراض کردم که لباس خود را با لباس رزم عوض کند تا هم بتواند چابک تر حرکت کند و هم دشمن را متوجه خود نکند که پاسخی عجیب به من داد.

وی در ادامه با بیان اینکه شهید شریف قنوتی یکبار برای همیشه به این درخواست پاسخ داد، افزود: این روحانی شهید گفت: «من با خدا عهد بستم با این لباس به دیدار خداوند مشرف بشوم و این آخرین لباس من باشد تا خدمت رسول خدا انجام وظیفه خود را نشان دهم». وقتی ماشین وی به خیابان تحت اشغال بعثی ها رسید به آن تیراندازی کردند که ماشین چپ کرد و این شهید یک تیر به دست و دو تیر به کتفش اصابت کرد.

این رزمنده دفاع مقدس در ادامه از لحظه اسارت شهید محمدحسن شریف قنوتی سخن گفت و اظهار داشت: بعثی ها به هلهله پرداختند که این روحانی دلاور با صلابت صدای خود را بلند کرد و گفت شما در خط یزید زمان قرار دارید و حسین زمان را رها کردید؛ افسر بعثی پرسید یزید و حسین زمان که هستند؛ باز با شجاعت پاسخ داد سیدروح الله خمینی حسین زمانه بوده و صدام حسین تکریتی یزیدی است که به سوی ما حمله ور شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بریدن سر نسبت به بسیاری از حالات کشته شدن امر راحتی است، گفت: پس از گفته شهید وی را به خاک انداختند تا اینکه او را بکشند از این رو با سرنیزه کاسه سر را سوراخ کردند و زنده-زنده کاسه سر این روحانی شهید را جداکردند در حالی که شهید مکرر الحمدلله می گفت؛ نیروهای عراقی راننده ماشین را سینه دیوار گذاشته و سه نفر ایستاده به وی شلیک کردند و خشاب های خود را خالی کردند اما به خواست خدا وی زنده ماند تا راوی رشادت حجت الاسلام شریف باشد.

حجت الاسلام نریمیسا تصریح کرد: بنده به همراه چندنفر از رزمندگان خوزستانی در روزهای غربت جنگ شاهد این رشادت از فاصله 200 متری بودیم و از رسانه های می خواهیم به این روایات بپردازند؛ حجت الاسلام محمدحسن شریف قنوتی شاگرد امام خمینی بود و مکاتباتی با وی داشت و در نوشته هایش دیده شده که چندین سال قبل از شهادتش گفته که در یک نخلستان به دیدار رسول خدا می رود. وی در زمان حضور در خرمشهر با فرزندش به جنگ و رزم پرداخته که خاطرات آن نوجوان نیز قابل استفاده است.

به رشادت های پدران و مادران شهدا بیش از پیش توجه شود

مجاهدت بی پایان پیشگامان جهاد و شهادت

حجت الاسلام قربانی برادر شهید و عضو مجمع نمایندگان طلاب با تشکر از این خبرگزاری در برگزاری این نشست اظهار داشت: افرادی مانند حضرت آیت الله عابدی که به طور کامل جنگ را درک کردند باید در این جایگاه قرار بگیرند تا به طور کامل جنگ را بیان کنند.

وی در ادامه با بیان اینکه در سال 64 در سن 15 سالگی در جبهه حضور یافته است، اظهار داشت: آمار شهدای روحانیت نسبت به سایر اصناف 12 برابر است و آمار روحانیونی که فرزند خود را تقدیم کردند 6 برابر دیگر اصناف است؛ هر چه که ما داریم از پدران و مادران شهدا، رزمندگان و جانبازان داریم زیرا جان فشانی های فراوانی کردند؛ باید سبک زندگی پدران شهدا را حفظ و عرضه کنیم زیرا عمر بسیاری از آن ها سر آمده است.

این روحانی رزمنده با اشاره به زیست پدر خود اظهار داشت: پدر من هر شب از نیمه های شب تا نزدیک نماز صبح نزدیک 5 جزء قرآن می خواند؛ بنده هر چه دارم از پدر و مادر خود دارم و به جای اینکه سراغ من رزمنده بیایید سراغ خانواده شهدا بروید. وقتی خبر شهادت برادرم را آوردند پدر من گریه نکرد و این نکته عجیبی است.

وی با نقل خاطره ای از یک مادر شهید تصریح کرد: خانم محترمه ای دو فرزندش در جبهه بودند که یکی شهید و دیگری در یک زمان جانباز می شود و در تهران در حالی که یک پایش قطع شده است بستری بوده است و در همان روز تشییع نیز برادرش را از دست می دهد اما صبورانه ایستادگی می کند.

حجت الاسلام قربانی پدران و مادران شهدا را عارفانی دانست که برای زندگی خود مخلصانه تلاش کردند و در ادامه افزود: جنگ هشت ساله میراث گرابنهایی از رشادت ها است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

دفاع مقدس بسیاری از توطئه های دشمنان را خنثی کرده است

حجت الاسلام والمسلمین ولی الله لونی رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان داشت: خبرگزاری رسا نه فقط یک رسانه منفعل بلکه یک رسانه تهاجمی متکی بر بصیرت، استدلال، برهان و خبر است.

وی با اشاره به تشکیل نهاد روحانیت زیر سایه معصومین، عالمان دینی را پیشگامان جهاد اصغر و جهاد اکبر دانست و افزود: شهید اول و شهید ثانی بزرگانی بودند که در پایان تلاش های علمی فراوان به شرافت شهادت نائل شدند و این مهم نشان از تلاش مجاهدانه روحانیت دارد.

حجت الاسلام والمسلمین لونی با اشاره به موانعی که جلوه اجتماعی روحانیت را کمرنگ کرده است، تشریح کرد: محدودیت هایی در طول تاریخ وجود داشته است که سبب شده مباحث اجتماعی تر دین دیده، پرداخته و عرضه نشده است اما ناگهان در قرن گذشته فردی که نه سیاست خوانده و نه سیاستمدار اجرایی بوده است اما باور دارد که می شود بعد از هزاران سال ظرفیت اسلام را به سمت جامعه سوق داد.

مجاهدت بی پایان پیشگامان جهاد و شهادت

وی با اشاره به معجزه بودن حرکت امام خمینی اظهار داشت: این انقلاب امانتی است به دست ما رسیده است و باید برای آن جانفشانی کنیم؛ امام خمینی در سال 47 نظریه ولایت فقیه را در عراق مطرح و عرضه کرد و رئیس جمهور آمریکا نیز گزارش این سخنان را خواسته بود تا از یک انقلاب جلوگیری کند اما چون تلقی درستی از معادلات دینی نداشت موفقیتی برای وی حاصل نشد.

رئیس مجمع طلاب شاهد جنگ هشت ساله را اقدام ابرقدرت ها برای برهم زدن شاکله انقلاب اسلامی دانست و افزود: یکی از معتادانی که در الیگودرز مشهور بود با ارشاد رفقای خود اعتیاد را ترک کرد و به جبهه ها اعزام شد و در فاصله کوتاهی با اقدامات شایسته به فرمانده گردان تبدیل شد و در پایان با رشادت و شهامت به شهادت رسید؛ جنگ ما انسان ساز بود.

وی با اشاره به قرارگیری دانشگاه به عنوان خط مقدم مبارزه در دوران اصلاحات تصریح کرد: دشمن در دانشگاه سرمایه گذاری فراوانی کرد تا آن را کانونی برای مبارزه با انقلاب قرار دهد اما پس از عدم موفقیت در این عرصه متوجه شد که حوزه به عنوان آغازگر انقلاب باید مورد هدف قرار گیرد؛ زمانی مرحوم بحرالعلوم فقه شیعه را در کنار فقه 4 مذهب تسنن تدریس می کرد و دل ها بین این مذاهب نزدیک بود اما دشمن به دنبال اختلاف اندازی بین مذاهب اسلامی رفت.

حجت الاسلام والمسلمین لونی با بیان اینکه ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی نتواست به اندازه کافی خاطر دشمن را آسوده کند، افزود: زدن کانون اصلی استکبارستیزی یعنی تشیع تبدیل به هدف دشمن شد از این رو تشیع لندنی توسط آن ایجاد شده است تا با ارائه الگوی خاص از ارادت به اهل بیت هیچ مزاحمتی برای این دشمنان ایجاد نکند؛ شیعه لندنی نیز نتوانست توفیقات لازم را کسب کند از این رو حربه جدیدی به کار گرفت.

مجاهدت بی پایان پیشگامان جهاد و شهادت

وی در ادامه با اشاره به اینکه دشمن به دنبال این است شیعه ای زنده تر و مدرن تر تولید کند که تهاجمی عمل کرده و از درون هسته های انقلابی علیه انقلاب کار کند، تأکید کرد: با رهبری عجیب و خدایی آیت الله خامنه ای، دشمن به هیچ وجه موفق نخواهد شد؛ پوتین رئیس جمهور روسیه فیلسوف بسیار مغروری است که در مقابل رهبر معظم انقلاب مؤدبانه قرار می گیرد و در نقل قولی از وی آمده که ایرانی ها قدر رهبر خود را نمی دانند.

تعداد بازدید : 1

استاد درس خارج حوزه علمیه قم ادامه داد: یکی از نسخه هایی که در همه عرصه های فردی و اجتماعی در نظام اسلامی توانسته است نقشه دشمنان را خنثی کند دفاع مقدس است زیرا چندین سال کشور را درگیر کرد و ارزش های فراوانی را به نمایش گذاشت. جبهه از جوانان ما عبد ساخت.

وی در در ادامه جهاد تبیین موفق در حوزه علمیه را فعالیت علمی گسترده در علوم انسانی اسلامی دانست و افزود: برای تبیین دین لازم است علوم انسانی اسلامی در حوزه رشد کند و بر مبنای وحی و توحید گزاره هایی معرفی شود زیرا امروزه دنیا با همین علوم و مبانی با ما در حال جنگ است.

حجت الاسلام والمسلمین لونی در پایان خاطرنشان کرد: پس از پایان جنگ متخصصانی که درکی از فضای رشادت و امدادهای غیبی نداشتند مسند امور را به دست گرفته و رزمندگان جان بر کف خانه نشین شدند اما اگر همان رزمنده در رأس امور قرار می گرفت تا از متخصصین استفاده کند شاکله اقتصادی کشور بسیار بهتر ساخته شده بود.

مجاهدت بی پایان پیشگامان جهاد و شهادت

ارسال نظرات