۱۷ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۶:۰۹
کد خبر: ۷۴۱۳۹۷
حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد:

عضویت در بریکس ظرفیت و فرصتی مناسب برای بهبود وضعیت اقتصادی است

عضویت در بریکس ظرفیت و فرصتی مناسب برای بهبود وضعیت اقتصادی است
امام جمعه موقت تهران خطاب به دولت و مجلس گفت: با تمرکز جدی بر سیاست های کلی برنامه هفتم از هر اقدام هزینه آفرین که در راستای رشد اقتصادی بالا، مهار تورم و رشد تولید نیست، پرهیز شود.

به گزارش خبرنگار سرویس سیاسی خبرگزاری رسا، حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی فرد امام جمعه موقت تهران در خطبه های عبادی سیاسی نماز جمعه پایتخت که در مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: هرگاه سطوح مدیریت در نظام اسلامی نسبت به شهروندان و عموم مردم لطف، محبت و احسان داشتنه باشد، علامت شکل گیری دولت اسلامی است.

وی افزود: این نام دولت مردمی که ریاست جمهوری برای دولت سیزدهم برگزیده است از پیام مولا علی (ع) در نامه به مالک اشتر الهام گرفته است لذا مدیران در نظام اسلامی، دولت مردمی باید نماد رحمت، محبت، لطف و احسان به عموم شهروندان باشند.

امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه نهضت مهدوی، قیام انسان ها به عدل است، ابراز داشت: راهپیمایی بیست میلیونی اربعین اباعبدالله را بنگرید؛ انسانیت و قیام به عدالت را مشاهده کنید، این نظم تحسین برانگیز و این احترام به کرامت میلیون ها انسان تربیت حسینی و عاشورایی می باشد که نمونه کوچکی از عصر مهدویت و قیام انسان ها به عدل است.

17 شهریور مقدمه ای بر شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی

وی با گرامیداشت یاد و خاطره شهدای 17 شهریور اظهار داشت: قیام خونین مردم انقلابی در 17 شهریور مقدمه ای بر آغاز مرحله نهایی قیام ملت ایران و شکل گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی بود.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه اربعین شکوه و عظمت انقلاب تاریخ ساز عاشورا را به نمایش گذاشت، تصریح کرد: حضور بیش از ۴ میلیون ایرانی در این حرکت عظیم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و دینی، آفریننده حماسه‌ای بزرگ بود؛ نقش دولت و ملت عراق در خلق این رویداد استثنائی برکسی پوشیده نیست.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با اشاره به فعالیت دولت سیزدهم در دو سال گذشته و برنامه سال سوم خاطرنشان کرد: بسیاری از سیاست‌های اقتصادی که ظاهر جذاب دارد، در میان‌مدت و بلندمدت پیامدهای نامطلوب اقتصادی برای مردم و کشور به دنبال دارند که باید مراقب آن‌ها بود؛ در مقابل سیاست‌های اقتصادی که ظاهری خوشایند ندارند، عموما در میان‌مدت و بلندمدت دستاوردهای مطلوبی در پی دارند و موجب افزایش سطح رفاه عمومی می‌شود.

حذف ارز ترجیحی تصمیم مهم و سازنده بود

وی افزود: تصمیم دولت در حذف ارز ترجیحی از این قبیل تصمیمات مهم و سازنده بود، هرچند این اقدامِ شجاعانه، عقلانی و علمی ظاهری خوشایند نداشت و در کوتاه‌مدت موجب تغییر قیمت کالاها و خدمات شد، اما در میان و بلندمدت دستاوردهای مطلوب و دلپذیری برای اقتصاد کشور داشته و خواهد داشت.

خطیب نماز جمعه تهران ادامه داد: با حذف رانت ناشی از تخصیص ارز ترجیحی، اولا یکی از عوامل کلیدی گسترش فساد حذف شد، ثانیا ضربه‌ای مهلک بر پیکر قاچاق کالاهای یارانه‌ای و پرداخت یارانه به مصرف‌کنندگان خارجی کشورهای همسایه وارد کرد، ثالثا زمینه مدیریت مناسب منابع ارزی محدود کشور را فراهم ساخت که می‌تواند زمینه‌ساز رشد پایدار اقتصادی باشد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان اینکه بخشی از منابع حاصل از حذف ارز ترجیحی به دهک‌های پائین اختصاص یابد، ابراز داشت: در برنامه هفتم توسعه دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصد هدف‌گذاری شده است که از راه‌های اساسی رشد پایدار و بالای اقتصادی فراهم آوردن شرایط برای افزایش حضور و نقش‌آفرینی در شبکه جریان‌های اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی؛ دیپلماسی فعال و مؤثر اقتصادی است.

قدم های امید آفرین دولت در دو سال گذشته 

وی با بیان اینکه باید از بستر اقتصادی جهان بهره ببریم، ادامه داد: بستر مناسبات و فعالیت‌های اقتصادی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را باید به‌وجود آوریم که در این حوزه طی دو سال گذشته قدم‌های امیدآفرین برداشته شده است.

خطیب نماز جمعه تهران با بیان اینکه  سطح روابط با کشورهای همسایه به طور ملموسی ارتقا یافته است، گفت: عضویت ایران در پیمان شانگهای که جزو سازمان‌های منطقه‌ای، راهبردی و استراتژیک به شمار می‌رود، فراهم شده است که با توجه به آن می‌توان نقش فعال‌تری در تحولات جهانی و منطقه‌ای ایفا کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیا اینکه ایران با پیوستن به بریکس می تواند نقش فعال تری را در مناسبات جهانی ایفا کند، ادامه داد: عضویت ایران در گروه بریکس نیز دیگر اقدام در این حوزه بود که شاهد دو طیف رقیب در اقتصاد سیاسی بین‌الملل هستیم، طیف نخست به رهبری آمریکا با سازوکارهایی مانند G7، طیف دوم شامل اقتصادهای نوظهور در غالب سازوکارهایی مانند بریکس و شانگهای.

کم اثر شدن اقتصاد دلاری با عضویت در بریکس

وی با تاکید بر اینکه گروه بریکس تبدیل به مهم ترین نماد قدرت های نوظهور برای اثرگذاری بر فرآیند اقتصاد سیاسی نظام بین الملل شده است، یادآور شد: ده ها کشور متقاضی عضویت در این گروه شده اند، قدرت سیاسی بریکس این بلوک جدید 46 درصد جمعیت جهان را در اختیار دارد و رشد ناخالص بریکس موجب جذابیت آن شده است.

امام جمعه موقت تهران ادامه داد: این قدرت سیاسی مهم ترین فرصتی است که اعضا باید از آن استفاده ببرند و با توجه به نقش مهم تجارت بین الملل و سرمایه گذاری خارجی در بهبود اقتصاد جهانی باید از این فرصت برای افزایش سرایه گذاری کشورهای عضو در ایران بالاترین بهره را ببریم.

حجت الاسلام والمسلمین ابوترابی فرد با بیان اینکه باید به شایستگی از فرصت های دوجانبه و چند جانبه کشورهای عضو در بریکس استفاده کرد، ابراز داشت: دستیابی به رشد اقتصادی بالا و پایدار که مطالبه قطعی رهبر معظم انقلاب است، تحقق پیدا نخواهد کرد مگر اینکه دولت و مجلس محترم با تمرکز جدی بر سیاست های کلی برنامه هفتم از هر اقدام هزینه آفرین که در راستای رشد اقتصادی بالا، مهار تورم و رشد تولید نیست، پرهیز شود.

خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به تحول در نظام اداری و اصلاح ساختار نظام اداری کشور با رویکرد کوچک شدن دستگاه اداری اذعان کرد: افزایش نقش بخش خصوصی و غیردولتی به طور جدی در دستور کار وزرای محترم قرار بگیرد، بانک های ناتراز که به خلق پول مشغولند باید به سرعت حل و فصل شده و سامان داده شود.

ارسال نظرات