۲۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۸
کد خبر: ۷۳۸۴۶۳

به آتش کشیدن سفارت سوئد در عراق؛ بغداد و استکهلم محکوم کردند

به آتش کشیدن سفارت سوئد در عراق؛ بغداد و استکهلم محکوم کردند
در پی اقدام شماری از مردم عراق در آتش‌زدن سفارت سوئد در بغداد، وزارتخانه‌های خارجه عراق و سوئد، امروز طی بیانیه‌هایی این اقدام را به شدت محکوم کردند.

در ادامه خشم عمومی علیه دولت سوئد، بامداد امروز (پنجشنبه، ۲۰ جولای)، شماری از مردم عراق در واکنش به صدور مجوز کشور سوئد برای سوزاندن مجدد قرآن کریم و احتمالا پرچم عراق به سفارت این کشور در بغداد حمله کردند و آن را به آتش کشیدند.

پلیس سوئد روز چهارشنبه (۱۹ جولای) اعلام کرد که برای برگزاری یک تجمع اعتراضی در بیرون سفارت عراق در استکهلم مجوز صادر کرده است. در همین حال، برخی رسانه‌ها گزارش داده‌اند سازمان‌دهندگان این تجمع اعتراضی قصد سوزاندن مجدد کتاب مقدس مسلمانان را دارند. 

 

 

رسانه‌های عراقی اعلام کردند که صبح امروز، صدها معترض عراقی، در اعتراض به احتمال به هتاکی جدید به قرآن کریم در مقابل سفارت عراق در استکلهم به سفارت سوئد در مرکز بغداد یورش بردند و بخشی از ساختمان آن را به آتش کشیدند. نیروهای امنیتی در داخل سفارت مستقر بودند و با دخالت نیروهای امنیتی عراق، معترضان که گفته می‌شود از حامیان جریان صدر عراق بودند، متفرق شدند اما صبح، همچنان ده‌ها نفر از معترضان در مقابل سفارت سوئد حضور داشتند.

تجمع ضد اسلامی در سوئد قرار است امروز برگزار شود. این در حالی است که چند هفته پیش، اقدام یک سوئدی عراقی‌الاصل در هتک حرمت قرآن در بیرون مسجد اصلی استکهلم موج گسترده‌ای از خشم و انزجار عمومی را به همراه داشت. 

۲۸ ژوئن گذشته بود که «سلوان مومیکا» (۳۷ ساله) در استکهلم، در نخستین روز تعطیلات عید قربان، یک نسخه از قرآن را پاره کرد و آن را در مسجد مرکزی این شهر به آتش کشید. پس از آن، دستگاه قضایی عراق حکم جلب این شهروند سوئدی عراقی تبار را صادر کرد و وزارت خارجه عراق از دولت سوئد خواست تا فرد هتاک به قرآن کریم را جهت محاکمه به این کشور تحویل دهد. 

 پنهان‌کاری پلیس سوئد درباره قصد سازمان‌دهندگان تجمع امروز به گمانه‌زنی‌ها درباره احتمال اینکه مجوز جدید با هتک حرمت قرآن و آتش زدن پرچم عراق مرتبط باشد، دامن زده است. 

خبرگزاری رسمی سوئد (TT) مدعی شد سازمان‌دهندگان در درخواستی که به پلیس ارائه کردند از قصد خود برای سوزاندن کتاب قرآن و پرچم عراق خبر دادند.همچنین، همان افرادی که در تجمع ماه گذشته شرکت داشتند، قصد راه‌اندازی این تظاهرات جدید را دارند. 

خبرگزاری فرانسه می‌گوید از پلیس سوئد خواسته نامه درخواست این افراد در اختیار این رسانه قرار دهد، اما این درخواست، هنوز اجابت نشده است. پلیس سوئد برای تبرئه کردن خود از سرزنش‌ها و خشم عمومی بابت صدور مجوز برای هتک حرمت به کتاب آسمانی مسلمان‌ها ادعا می‌کند که فقط برای تجمع‌های عمومی و نه اتفاقاتی که در خلال آن رخ می‌دهد مجوز صادر می‌کند. 

بغداد محکوم کرد

وزارت خارجه عراق نیز امروز، طی بیانیه‌ای، آتش زدن سفارت سوئد در بغداد در بامداد امروز را به شدت محکوم کرد و آن را در چارچوب تعدی به هیأت‌های دیپلماتیک در عراق و تهدید امنیت آن توصیف و اعلام کرد: دولت عراق به طرف‌های مسئول دستور داد تا فورا در این خصوص تحقیق کنند و تدابیر امنیتی لازم برای آشکار شدن زوایای پنهان این اتفاق و شناسایی عاملان این اقدام و بازخواست قانونی آنها را اتخاذ کنند. 

استکهلم محکوم کرد

از سوی دیگر، وزارت خارجه سوئد نیز به حمله شهروندان عراقی به سفارت این کشور در بغداد واکنش نشان داد و اعلام کرد: «همه کارمندان سفارت ما در بغداد در سلامت هستند و این وزارتخانه به طور منظم با آن‌ها در تماس است».

وزارت امور خارجه سوئد با انتشار بیانیه‌ای، ضمن محکومیت حملات به دیپلمات‌ها و کارکنان سازمان‌های بین المللی، تاکید کرد که مقامات عراق مسئولیت حفاظت از نمایندگی‌های دیپلماتیک و کارکنان آنها را بر عهده دارند.

احسان قنبری نسب
منبع: فارس
ارسال نظرات